|
کدخبر: 204376

نگرانی درمورد تکرار موج پنجم کرونا / زائرانی که بدون واکسن به عراق رفتند!

بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی برای مراسم اربعین به عراق رفتند که برخی از آنها دز اول واکسن را هم دریافت نکرده‌اند. وزیر راه هم گفته بود از زائران هنگام بازگشت به ایران تست چشمی کرونا گرفته می‌شود. آیا موج پنجم کرونا با همان شدت تکرار می‌شود؟

جامعه نگرانی درمورد تکرار موج پنجم کرونا / زائرانی که بدون واکسن به عراق رفتند!

اگرچه مقامات ایرانی از احتمال خیز جدید کرونا در آبان ماه گفته‌اند اما به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای کنترل اوضاع نیست. بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی وارد خاک عراق شدند. در روزهای گذشته هم تصاویر و فیلم‌هایی از ازدحام زائران و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث نگرانی برخی از مردم شده است.

چرا تعداد زائران ایرانی زیاد شد؟

رئیس سازمان حج و زیارت می‌گوید تجمع پشت مرزهای عراق یک کشته و دست کم ۳۶ زخمی به جای گذاشته است. او همچنین دلیل این اتفاقات را ناهماهنگی را دانست: «به دلیل ناهماهنگی‌های بین ایران و عراق تجمع بیش از اندازه مردم در گذرگاه‌های مرزی ایران رخ داد.»

این در حالی است که عراق پیش از این اجازه ورود ۳۰ هزار زائر ایرانی داده بود که البته بعد از آن مقامات ایرانی گفتند در تلاش هستند تا ظرفیت را بالا ببرند. این اتفاق افتاد و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ۳۰ هزار مجوز ویزای اربعین به سهمیه ایرانی‌ها اضافه کرد. به عبارتی ایران خواهان ظرفیت بیشتر در شرایط کرونایی اکنون بود.

قرار بود مرز بسته باشد!

تناقضات در آنچه گفته و آنچه انجام شد به همین‌جا ختم نمی‌شود. پیش‌تر گودرزی، فرمانده مرزبانی ناجا گفته بود مرز زمینی بسته است، مردم مراجعه نکنند. اما در همان دوره برخی از آژانس‌های هواپیمایی بلیت یک‌طرفه به عراق می‌فروختند. آنها می‌گفتند «نگران نباشید می‌توانید زمینی برگردید» و اینگونه هم شد!

طولی نکشید که مرز ایران و عراق شلوغ و نه‌تنها مسیر بازگشت که مسیر رفت هم باز شد. احمد وحیدی، وزیر کشور گفت تعدادی از زائرانی که برای سفر هوایی ویزا داشتند و نتوانستند با هواپیما به عراق منتقل شوند از مرز شلمچه عبور داده شدند و رفتند.

حالا رستم قاسمی، وزیر راه گفته: «تصور می‌کنیم ۳۵ هزار نفر از طریق مرز هوایی برگردند.»

از واکسن نزدن تا تست چشمی کرونا!

متقاضیان اعزام به مراسم اربعین باید در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کردند، البته با این شرط که هر دو دز واکسن را دریافت کرده باشند. در حالی که برخی حتی دز اول را هم دریافت نکرده‌اند. برخی هم تنها یک دز واکسن را گرفته‌اند و راهی عراق شده‌اند.

سعید، یکی زائران می‌گوید: «واکسن نزدم ولی برای اربعین به عراق آمدم. برخی اصلا در سامانه سماح هم ثبت نام نکردیم و اینجا هستیم.»

امیر هم می‌گوید: «واکسن نزدم و به عراق آمدم، فقط تست پی‌سی‌آر نشان دادم.»، «فرصت نشد واکسن بزنم، پیش از آنکه واکسن بزنم سفر کردم.» و روایت‌های دیگری از این دست که نشان می‌دهد پروتکل‌های بهداشتی شرط سفر چندان هم جدی گرفته نشده است.

ماجرا اما به اینجا ختم نمی‌شود. زائران از امروز کم کم به کشور برمی‌گردند. وزیر راه گفته بود برای سرعت در انتقال زائران قرار شده تست کرونا به صورت چشمی و بدون نیاز به انجام تست پی‌سی‌آر انجام شود!

این گفته رستم قاسمی البته در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی در پی داشت. برخی را هم بیشتر از پیش نگران کرده است که علاوه بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازگشت هم از زائران تست کرونا گرفته نشود.

البته طولی نکشید که مقامات دیگر این گفته وزیر راه را رد کردند. احمد وحیدی، وزیر کشور در این مورد گفت: «همه زائران ایرانی در بازگشت از مراسم اربعین عراق هنگام ورود به کشور از مرزهای هوایی و زمینی باید تست PCR بدهند.»

همه اینها در حالی است که پیش‌تر مقامات بهاشتی اعلام کردند خیز جدید کرونا در آبان ماه در راه است. چندی پیش نیز سفر برخی از ایرانیان در کنسرت‌های خارج از کشور و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، مورد انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. حالا این دو رویداد در کنار هم نگرانی‌ها را بیشتر از پیش کرده که آیا قرار است بحران موج پنجم کرونا بار دیگر در کشور تکرار شود؟

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر