|
کدخبر: 189181

ابتلا به کرونا در کشور رکورد زد

طبق بررسی های آماری احتمال پاسخ مثبت تستهای کرونایی در روزهای اخیر با ثبت ۴۰ درصد به بالاترین حد خود در ایران رسیده است. این میزان افزایش شیوع در کشور از کانال افزایش بستری ها نرخ بهبود در ایران را تنزل داده است.

بیماری کرونا در تابستان ۱۴۰۰ از قرمزترین موج خود رونمایی کرد. وضعیت خطرناک ویروس کووید-۱۹ در کشور موجب صعود متغیرهای نگران کننده به بالاترین حد خود در تقویم این بیماری در ایران رسید و سطح آمارهای این بیماری در کشور را جابجا کرد.

 بررسی داده های وزارت بهداشت و درمان نشان می دهد دراین روزها روند ابتلا موجب صعود بستری ها در ایران شده که این امر نرخ بهبودی بیماران در کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

رکورد میانگین ابتلای سه روزه در ایران

شمار مبتلایان به بیماری کرونا در کشور در روز ۶مرداد ماه برابر با ۳۳ هزار و ۸۱۷ نفر به ثبت رسید. به طور کلی در سه روز اخیر آمار مبتلایان به این بیماری بالاتر از ۳۰ هزار نفر بوده و میانگین سه روزه از این متغیر نشان میدهد به طور متوسط از چهارم تا ششم مرداد ماه ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

این بیشترین میزان از میانگین سه روزه مبتلایان کرونایی در کشور بوده و نشان از قرمز ترین روزهای کرونایی ایران داشته است.

اما آنچه در این خصوص بیشتر از همه خطر ابتلا را پررنگ تر کرده نرخ پاسخ مثبت در تستهای کرونایی است. طبق آمارهای وزارت بهداشت و درمان در هفت روز اخیر به طور میانگین ۶۷ هزار نفر به مرکز های آزمایشگاهی تست کرونا مراجعه کرده اند که از این میان تقریبا ۲۷ هزار نفر پاسخ مثبت در یافت کرده اند.

نسبت ابتلای میانگین هفت روزه به میانگین تستهای هفت روزه کرونایی کشور یک احتمال مهم را نشان میدهد. حاصل این تقسیم به نوعی بیان میکند احتمال آنکه فردی مشکوک به کرونا با پاسخ تست مثبت مواجه شود چقدر است؟

این احتمال اکنون با سقوط تعداد تستهای کرونایی درایران معادل با ۴۰.۱۴ درصد ارزیابی می شود. روند این متغیر نشان میدهد احتمال دریافت پاسخ مثبت دراین روزها دراوج خود قرار داشته و همچنان مسیری صعودی را دنبال می کند.

این مهم که به شکل دیگری روند شدت شیوع کرونایی کشور را نشان میدهد موجب تلاطم در متغیرهای خطرناک دیگر شده است.

بستری کرونایی کشور در اوج

با زیاد تر شدن مبتلایان در هر دوره میزان بستری در بیمارستانها نیز افزایش پیدا کرده است اما این موج تفاوتی مهم با دوره های قبل دارد. در پنجمین خیز کرونا در ایران میانگین هفت روزه بستری های کرونایی به ۳ هزار و ۱۸ نفر رسیده که از بیشترین میزان ثبت شده در هفته اول اردیبشت ماه تنها ۳۶۰ نفر فاصله دارد.

روند آمار میانگین بستری ها نشان می دهد مسیر بستری ها همچنان صعودی بوده و روندی افسار گسیخته دارد.

بررسی آمارهای کرونایی از همزمانی دو رکورد مهم خبر می دهد:

پایین آمدن نرخ بهبودی از بیماری کرونا در ایران

به طور کلی برای ارزیابی دقیقتر بهتر است از میانگین هفت روزه شاخص های سرایت ویروس کووید بهره برد.

در همین خصوص داده های جمع آوری شده از رفتار کرونا درکشور نشان میدهد به طور میانگین ۱۷ هزارو ۷۴۵ نفر در هفت روز گذشته از این بیماری بهبود پیدا کرده اند.

نرخ بهبودی در این تعریف معادل با نسبت میانگین بهبودی ها در این مدت به میانگین ابتلا است. این رقم در شش مرداد برابر با ۶۵.۹ درصد برآورد شده است.

رونداین نرخ نشان میدهد در روزهای میانی خرداد ماه این متغیر صعود چشمگیری داشته و به اوج خود رسیده است. در ابتدای فروردین این رقم در سطح ۹۰ درصد قرار داشت. بعد از آن با شدت یافتن موج چهارم این متغیر کاهشی شده و پس از فرو کش کردن این موج دوباره نرخ بهبودی ها بالارفته است.

اما اکنون در روزهای اخیر این نرخ به کمترین میزان خود در سال ۱۴۰۰ رسیده و مسیر آن همچنان نزولی است.

تحلیل آمارهای اعلام شده در بالا بیان می کند وضعیت بیماری در این روزها خطرناک تر از قبل شده است. این موج از قدرت بستری کنندگی و از خطر بیشتری نسبت به قبل برخوردار بوده و میانگین بستری در کشور را به مراتب بالایی ارتقا داده است.

ورود حجم بالای بستری های کرونا در این روزها موجب شده تا به کادر درمانی که خستگی ۱۷ ماهه را به دوش می کشد فشار بی سابقه ای وارد شود این امر با توجه به استهلاک تجهیزات درمان در خصوص مقابله با این بیماری موجب شده تا نرخ بهبودی در کشور سقوط کند.

این روند نزولی در حالی رخ داده که در سمت دیگر آمارها شمار فوتی ها در مسیر افزایش قرار گرفته است.

برای بررسی این شاخص نیز از میانگین هفت روزه استفاده می شود. طبق داده های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در هفت روز اخیر به طور متوسط روزی ۲۷۷ نفر جان خود را بر سر ابتلا به کرونا از دست داده اند. میانگین هفت روزه رشد متغیر سیاه کرونایی در کشور نشان میدهد به طور متوسط رشد مرگ ومیر در روز های اخیر معادل با ۴.۳۵ درصد بوده است. این متغیر در موج چهارم که در بدترین حالت خود ابتلایی تنها معادل با ۷۵ درصد موقعیت فعلی داشته تا رشد ۸ درصد مرگ ومیر را تجربه کرده است. دراین صورت اگه همان رفتار در موج پنجم نیز به ثبت برسد ممکن است سرعت مرگ ومیر درکشور مسیری صعودی را دنبال کند.

نسبت این رقم به میانگین بهبودی ها در این مدت نشان میدهد نرخ بهبودی های این بیماری به ۶۵ درصد رسیده است.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر