|
کدخبر: 177561

وضعیت منابع زیرزمینی چگونه است؟

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا گفت: اجرای کامل برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی کاهش سالانه ۹میلیارد متر مکعبی از منابع زیرزمینی را به همراه دارد.

جامعه وضعیت منابع زیرزمینی چگونه است؟

"بنفشه زهرایی" افزود: این میزان کاهش برداشت در صورت تحقق، منجر به تعادل بخشی و جلوگیری از افت بیشتر آبخوان‌ها تا سال ۱۴۰۴ خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین، در قالب برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان‌ها، ۳.۲ میلیارد متر مکعب کاهش برداشت از منابع آب سطحی برنامه ریزی شده است که منجر به ارتقای پایداری زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه ها در تعدادی از استان‌های کشور خواهد شد. زهرایی خاطرنشان کرد: بنابراین در مجموع باید گفت که در دولت دوازدهم ریل گذاری و برنامه ریزی و نهادسازی لازم برای ترویج مدیریت مصرف آب صورت گرفته است ولی اجرای برنامه‌ها اگر چه تا حدی دنبال شده است ولی عمدتاً باید در طی برنامه هفتم توسعه دنبال شود.

وی ادامه داد: از جمله موارد دیگری که مرتبط با پیاده سازی الگوی مصرف، در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی دنبال شد، محدودیت کشت برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران بوده است.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: این موضوع پس از چند ماه بررسی در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مصوب شد و مقرر شد ضمن اعمال محدودیت کشت برنج در خارج از دو استان گیلان و مازندران طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، از سال ۱۴۰۱، ممنوعیت کشت اعمال شود.

زهرایی گفت: این مصوبه البته به دلیل وقوع سال‌های پر بارش ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و آب گرفتگی اراضی کشاورزی ناشی از سیل بخصوص در استان گلستان و استان‌های غربی و جنوب غربی کشور در اجرا با مشکلاتی مواجه شد.

وی ادامه داد: از ۴۱۶ هزار چاه کشاورزی، حدود ۲۸۰ هزار مشمول اصلاح و تعدیل پروانه بهره‌برداری هستند.

زهرایی گفت: اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری از دهه‌ی ۸۰ آغاز شده و تا کنون حدود ۱۰۰ هزار پروانه بهره برداری اصلاح شده که از این میزان، ۲۵ درصد آن در دولت دوازدهم صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای آب و آبفای وزارت نیرو افزود: تعدیل پروانه‌های بهره برداری از چاه‌ها از سال ۱۳۹۵ آغاز شده که تا کنون حدود ۳۶ درصد پیشرفت داشته است.

 پیشترمدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: برنامه سازگاری با کم آبی ۳۰ استان به تصویب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر