|
کدخبر: 170233

سالمندان برای واکسیناسیون چه کنند؟ / صفر تا صد تزریق واکسن به افراد بالای ۸۰ سال

یک هفته‌ای هست که صحبت از واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال می‌شود اما هنوز هم ابهاماتی مطرح هست. مردم نگران نوع واکسن و جا ماندن از واکسیناسیون هستند. با وجود تمام نگرانی‌ها وزارت بهداشت مدعی برنامه دقیق هست.

جامعه سالمندان برای واکسیناسیون چه کنند؟ / صفر تا صد تزریق واکسن به افراد بالای ۸۰ سال

بر اساس برنامه‌های وزارت بهداشت واکسیناسیون علیه کرونا در ۴ فاز انجام می‌شود و اولویت‌های مشخص شده در هر فاز واکسینه می‌شوند. وزارت بهداشت در آخرین اطلاعیه خواستار عدم تجمع در مراکز بهداشتی برای واکسن شده است. قرار است اولویت‌ها و با اطلاع‌رسانی پیامکی از سوی وزارت بهداشت اعلام شوند اما مشاهدات میدانی حکایت از این دارد که خبری از پیامک نیست و افراد بالای ۸۰ سال با مراجعه حضوری به مراکز بهداشت پس از ارائه مشخصات فردی و اعلام زمان و محل تزریق، واکسینه می‌شوند.

سایت معرفی شده از سوی وزارت بهداشت

وزارت بهداشت سامانه Salamat.gov.ir را نیز معرفی کرده است که اگر پیامک برای کسی نیامد، به این سامانه مراجعه کند. وزارت بهداشت نیز تأکید کرده است که اگر پیامک برای افراد آمد اما در زمان مشخص مراجعه نکردند، می‌توانند وارد سامانه مذکور شوند. واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال از هفتم اردیبهشت آغاز شده است. این افراد گروه یک از مرحله دوم واکسیناسیون هستند. پس از سالمندان بالای ۸۰ سال، سپس نوبت افراد بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ سال و بالای ۶۵ سال خواهد بود. نکته جالب این هست که هنوز در سایت «salamat.gov.ir» که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، بخشی برای ثبت‌نام سالمندان دیده نمی‌شود و این سایت فقط سه گزینه دارد که شامل سامانه خودارزیابی بیماری کرونا، سامانه ثبت‌نام مراکز ارائه دهنده مراکز خدمات دندانپزشکی و سامانه ثبت‌نام اصناف و صنایع است. البته این ۳ گزینه هم زمانی مشاهده می کنید که سایت در دسترس باشد.

واکسیناسیون افراد بیمار در منزل

اگر چه در تهران سالمندان هنوز در ابهام هستند، در خیلی از شهرستان شاهد مراجعه حضوری نیروهای وزارت بهداشت هستیم. برنامه‌های خوبی برای سالمندان بیمار اجرا شده است. سالمندانی که بیمار هستند و قادر به مراجعه به مراکز تزریق واکسن نیستند، تیم‌های واکسیناسیون سیار و مراقبت در منزل به خانه‌هایشان مراجعه می‌کنند و واکسن تزریق می‌شود.

بر اساس برنامه وزارت بهداشت باید واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال این هفته به پایان برسد. هنوز اطلاعات دقیقی از میزان واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال منتشر نشده است.

بلاتکلیفی سالمندانی که پرونده سلامت ندارند

قرار بود، برای سالمندانی که پرونده سلامت ندارند، شماره تلفنی از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام شود اما تا این لحظه خبر جدید منتشر نشده است.

چه نوع واکسنی تزریق می‌شود

اطلاعات جامعی در خصوص نوع واکسن تزریق شده منتشر نشده است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که واکسن سینوفارم و آسترازنکا به افراد بالای ۸۰ سال تزریق می‌شود. البته شنیده شده است که واکسن روسی و هندی هم در فهرست هست، اما اغلب واکسن چینی تزریق شده است.

واکسن افراد بالای ۸۰ سال چند نوبت هست

بر اساس گفته علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند نوبتی بودن واکسن بستگی به نوع واکسن دارد. بعضی از واکسن‌ها دو نوبتی هستند و باید بعد از ۴ هفته مجدداً واکسن تزریق کرد. البته در خصوص واکسن آستارازنکا بعد از سه ماه نوبت دوم تزریق فرا می‌رسد. به طور کلی واکسن‌های موجود در ایران دومرحله‌ای هستند. در نوبت دوم تزریق عوارض واکسن رصد خواهد شد.

واکسیناسیون رایگان هست

نکته مهم این هست که واکسیناسیون کاملاً در کشور رایگان است و به هیچ پولی دریافت نمی‌شود. مراقب افراد کلاه‌بردار باشید. اگر واکسنی در جایی به صورت پولی تزریق شود، مطمئناً خارج از شبکه درمان هست و احتمال تقلبی بودن آن بسیار بالاست.

بعد از کرونا هم واکسن بزنیم؟

بهتر بعد از مبتلا شدن به کرونا هم واکسن بزنید. علت این امر تفاوت میزان پادتن تولید شده در بدن اشخاص بهبود یافته است.

تزریق واکسن اجباری هست؟

تزریق واکسن کاملاً اختیاری است اما با توجه به مرگ‌ومیر بالا بیشتر افراد به دنبال تزریق واکسن هستند.

ماسک را فراموش نکنید

نکته مهمی این هست که باید بعد از تزریق واکسن هم ماسک بزنید. به این علت که واکسن از ابتلا به بیماری بالینی جلوگیری می‌کند اما ممکن شما ناقل بیماری به دیگران باشید. به گفته مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا افراد واکسینه شده حتماً باید ماسک بزنند و حتی بعد از واکسیناسیون بیشتر جمعیت کشور، باز هم تا یک سال استفاده از ماسک توصیه می‌شود.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها