|
کدخبر: 164189

رد مرگ در حوالی تهران

با حرکت قطار خانه‌ها به لرزه درمی آیند؛‌این حرکت تهدید مرگ را برای اهالی نازی‌آباد تهران هرروز زنده می‌کند.

جامعه رد مرگ در حوالی تهران

نازی‌آباد شرقی یکی از محله‌های قدیمی در جنوب تهران و در محدوده شهرداری منطقه ۱۶ است که به‌دلیل قرارگرفتن در حریم دیوار غربی خط راه‌آهن تهران-مشهد بخش شرقیاین محله قدیمی در بن‌بست قرار گرفته و محلی برای معتادین و بزهکاران اجتماعی شده است.

این اتفاق سالیان درازیست که با خود مشکلات اجتماعی پیچیده ای همچون جولان سارقان لوازم خودرو، معتادان و فروشندگان مواد مخدر را فراهم کرده است.

متاسفانه این آسیب ها و صدای دغدقه مندی مردم، به نوعی پشت گوش مسئولان جا خوش کرده است. حریم خطوط ریلی در مناطقی که از داخل شهر عبور می‌کنند همیشه مورد بحث و جدال دستگاه‌های مختلف بوده و بسیاری از دستگاه‌ها در مورد املاک اطراف ریل‌ها مدعی هستند؛ اما مشکل آن‌جا است که هیچ‌یک زیر بار بهبود شرایط بسیار بد این مناطق نمی‌رود.

عبور خط مسافربری تهران-مشهد از این منطقه به گونه‌ای است که در زمان حرکت، خانه‌ها به لرزه درمی‌آیند و برخی از آن‌ها هم ترک برداشته‌اند. به طوری که اگر تنها یکبار گذرتان به آنجا افتاده باشد، می‌توانید این آسیب‌ها را مشاهده کنید.

جالب اینجاست که مالکان این خانه‌ها نمی‌توانند دست به بازسازی خانه خود بزنند و طبیعیست که در این شرایط از ارش ملک کاسته شده و کسی هم خریدار آن نیست. علت هم به خاطر قرار گرفتن این خانه ها در طرحی هست که از دیدگاه شهرداری تهران هیچ اولویتی ندارد و به اصطلاح طرح اولویت دار نیست.

طرح ساخت خیابان در محدوده دیوار غربی خطوط ریلی تهران - مشهد، که سالهاست بر زمین مانده نه خود اجرایی می شود و نه اجازه نوسازی به املاک آن محدوده را می دهد. البته رویکرد اجتماعی شهرداری تهران این وظیفه را ایجاب می‌کند که برای بهبود شرایط محیطی شهروندان به‌ویژه کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش فضاهای بی‌دفاع شهری با اجرای طرح‌های نیمه‌کاره اقدامات مدیریتی لازم را انجام دهد.

سه سال پیش موضوع خانه های حریم راه آهن در نازی آباد شرقی را از زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران پیگیری کردیم و او اعلام کرد که باید برای حریم این خطوط نوعی کاربری را تایید کنیم که هم منطبق بر نیازهای راه آهن و هم منطبق بر نیازهای شهر باشد.

همچنین در همان زمان شهرداری و راه آهن اعلام کردند که در مورد این وضعیت و تبعات آن در حال مذاکره هستند و گاهی اوقات منافع آن‌ها مانع توافق زودهنگام می‌شود.

در دوره‌های گذشته شهرداری بدون اینکه به منافع راه آهن توجه کند، شروع به خرید املاک کرده بود و با اعتراض راه آهن، این وضعیت متوقف شده است؛ حال بعد سه سال دوباره پیگیر این دغدغه شدیم و روز گذشته با نژادبهرام تماس گرفتیم که او با اشاره به آخرین وضعیت این منطقه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مدیریت شهری این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و دولت هم به هرکدام از مالکان این خانه‌ها حدود ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

اما این تمام ماجرا نیست طبیعتا شهردار آن منطقه باید برای شهروندان منطقه ۱۶ فکری اساسی کند و به برنامه‌های بلندمدت دولت اکتفا نکند. به همین دلیل چند روز گذشته با پیمان پورنصر خاکباز شهردار منطقه ۱۶ و همچنین مدیر روابط عمومی منطقه تماس گرفتیم، اما متاسفانه از پاسخگویی خودداری کردند و ما هم به جوابی نرسیدیم. از آنجاییکه برخی شنیده ها حاکی از این بود که پیروز حناچی شهردار تهران هم به شهردار منطقه ۱۶ گفته است به مشکلات اهالی این منطقه رسیدگی کند، با شهرداری منطقه ۱۶ تماس گرفتیم. پس از آنکه پیمان پورنصر شهردار منطقه ۱۶ پاسخگوی تلفن نبود با روح الله دلیری مدیر روابط عمومی منطقه تماس گرفتیم که او در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حناچی شهردار تهران هیچ دستوری به شهردار منطقه ۱۶ برای حل مشکل املاک نازی آباد شرقی که در حریم دیوار غربی راه آهن قرار گرفته اند نداده است.

ادامه وضع موجود نشان می دهد، حل مشکلات مردم این منطقه صرفا با یک توصیه حل نمی شود و نیازمند عزم جدی و پیگیری مجدانه از سوی شهردار تهران، اعضای شورای شهر و دولت است.

با وجود اینکه محله نازی‌آباد از گذشته دارای افتخارات فرهنگی، ورزشی و اجتماعی فراوانی است، متاسفانه آنطور که باید، مسئولان مدیریت شهری به این منطقه توجه نکردند و به نوعی آن را فراموش کرده‌اند، اما هنوز هم اهالی این منطقه چشم به راه هستند تا شاید برنامه‌ها و تدبیر مدیریت شهری‌شان سری به نازی‌آبادشرقی هم بزند و این منطقه نونوار شود.

تنها ۴ ماه به پایان کار مدیران شهری مانده و امید است حداقل تا حدودی به مناطق کم‌برخوردار توجه ویژه‌ای شود و شاهد کارنامه خوبی در این حوزه باشیم.

منبع: مشرق

ارسال نظر