|
کدخبر: 150439

نخستین محموله واکسن کرونا بزودی در تهران

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات ظریف در خصوص تایید واکسن اسپوتنیک روسی گفت: مذاکره درباره واکسن‌ها موضوع جدیدی هم نیست. حدود دو ماه و شاید هم بیشتر است هم با روس‌ها و هم با چینی‌ها و هندی‌ها مذاکره می‌کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه سرعت مذاکرات با روس‌ها خیلی بیشتر شده است. آنها همه اسنادی که داشتند را برای ما فرستادند و گروه علمی وزارت بهداشت تمام این‌ها را بررسی کرده و در آنجا سوالاتی که داشتند انجام دادند و در دو روز گذشته تایید شده و تاییدیه را شب گذشته برای روس‌ها فرستادند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اظهار کرد: مقدمات قرارداد فراهم شده و امیدوار هستیم همین امروز یا فردا امضا شود و نخستین محموله آن هم قبل از ۲۲ بهمن به تهران برسد.

واعظی خاطرنشان کرد: سیاست ما این است که از واکسن‌های که در داخل تولید می‌شود حمایت جدی کنیم. این اولویت اول ما است که هم از واکسن بنیاد برکت و هم واکسن موسسه رازی که کار آن هم خوب پیش می‌رود و هم واکسن پاستور که به نظر می‌رسد جلوتر از بقیه هست از همه اینها حمایت کنیم.

 وی با بیان اینکه نمی‌توانیم مردم را تا اواخر بهار منتظر نگه داریم، گفت: قراردادی با کواکس سازمان بهداشت جهانی بستیم و از طرف دیگر با سه کشور چین، روسیه و هند که واکسن‌های آنها در کشورهای مختلف استفاده می‌شود، هم قرارداد می‌بندیم.

 رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه قرارداد با روس‌ها مقداری از چین و هند جلوتر است، گفت: ما تلاش می‌کنیم و هر واکسنی که خرید کردیم، زودتر به‌دست ما برسد استفاده می‌کنیم. ولی همزمان فشار می‌آوردیم که محموله اول از کواکس را زودتر به ما بدهند.

وی همچنین درباره صحت و اطمینان واکسن‌های کواکس که قرار است به کشور وارد شود، گفت: تهیه و تولید واکسن در دنیا بین ۲ تا ۴ سال طول می‌کشد و چهار مرحله دارد که مرحله چهارم مرحله انبوه است. همه کشورهای دنیا با تایید سازمان بهداشت جهانی مرحله چهارم را حذف کردند و مرحله سوم، ‌مرحله نهایی است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: همه کشورها هم از واکسن‌هایی که در سبد سازمان بهداشت جهانی به نام کواکس و هم از کشورهای دیگری که واکسن تولید کرده‌اند استفاده می‌کنند. ما هم از همین سیستم تبعیت می‌کنیم. وزارت بهداشت به همین ضرورت رسیده است و در ستاد ملی هم بحث و گفت‌وگو شده که برای واکسیناسیون باید همین راه را برویم.

وی ادامه داد: در ایران بنیاد برکت، رازی، پاستور و میلاد در زمینه واکسن کرونا به مرحله تست انسانی رسیده‌اند و اولویت اول ما حمایت از آنها است البته خود آنها گفته‌اند که اواخر بهار یا در تابستان این کار انجام می‌شود. ما باید تا زمانی که واکسن ایرانی تولید می‌شود اجازه ندهیم که جان افراد مسن و بیماران زمینه‌ای به خطر بیفتد و دولت وظیفه دارد که برای آنها واکسن تهیه کند.

واعظی گفت: ما ۱۶.۸ میلیون دز از کواکس واکسن خریداری کردیم و پول آن را هم داده‌ایم و در حال رایزنی هستیم که بخش اول آن را زودتر به ما بدهند. همزمان با ۳ کشور چین، هند و روسیه در حال رایزنی و مذاکره هستیم چرا که واکسن‌های آنها در کشورهای مختلف در حال استفاده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: مذاکره درباره واکسن روسی هم در سفر اخیر ظریف به آنجا صورت گرفت. تمام مدارک آنها را گرفتیم و بررسی کردیم، سفیر ما در برای بستن قرارداد در حال مذاکره است. امیدواریم این قرارداد به زودی امضا شود.

واعظی ادامه داد: دو میلیون دز ظرف ۳ ماه از روسیه وارد کشور می‌شود. محموله اول آن احتمالا قبل از ۲۲ بهمن است و محموله دوم و سوم در فوریه و قبل از عید است.

 وی گفت: بنابراین امیدواریم واکسیناسیون را زودتر شروع کنیم و براساس همان اولویت بندی که در ستاد ملی تصویب شده است این کار انجام شود.

به گفته واعظی افراد مسن و زمینه دار به علاوه کادر درمانی که در بخش کرونا در بیمارستان‌های مختلف کار می‌کنند در اولویت هستند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر