|
کدخبر: 139512

این محدودیت‌های کرونایی هنوز ادامه دارد

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت با اشاره به تغییر وضعیت تهران در روز‌های کرونا تاکیدکرد خوشبختانه آمار حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.

 زالی گفت: شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است وبازگشایی‌های شتابزده می‌تواند باعث افزایش شیوع بیماری و تکرار تجربه تلخ اردیبهشت ماه شود و از شنبه شرایط تهران به عنوان شهر نارنجی تلقی می‌شود.

کاهش محدودیت‌های کرونایی از امروز شنبه ۱۵ آذر ماه کلید خورد، محدودیت‌هایی که از ۲ هفته پیش در ۱۶۰ شهر آغاز شده بود، محدودیت‌های اعمال شده همه به دلیل افزایش فوتی‌های کرونا به ویژه مرگ و میر ۴۶۰ تا ۴۹۰ بیمار کرونایی بود، این افزایش مرگ و میر‌ها موجب وحشت و نگرانی مردم شد و هشدار‌های کرونایی افزایش پیدا کرد و این موضوع موجب تغییر رفتار مردم شد که نتایج آن را از ابتدای هفته شاهد هستیم.

در جلسه روز چهارشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت کرونایی شهر‌ها در کشور اعلام شد و تهران از امروز شنبه ۱۵ آذر ماه نارنجی می‌شود.

حسین ذوالفقاری رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرح هوشمند جامع محدودیت‌های کرونایی از این به بعد به صورت یک هفته‌ای اعمال می‌شود. یعنی آخر هر هفته وضعیت تهران بررسی و ارزیابی می‌شود و براساس شاخص‌ها تصمیم گیری می‌شود.

برپایی نماز‌های جمعه، مراسم‌های مذهبی و آئینی در شهر‌های زرد، نارنجی و قرمز مشمول محدودیت‌های کرونایی است همچنین فعالیتی‌های فرهنگی در مراکزی مانند سینماها، تئاتر‌ها و... ممنوع است. البته بنابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت مساجد صرفاً در شهر‌های زرد بلامانع است.

کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته؛ مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت؛ حمل‌ونقل عمومی کالاو مسافرِ برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاد‌های ودریایی؛ حمل‌ونقل عمومی درون شهری؛ ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی؛ فروشگاه‌های زنجیره ای، سوپر مارکت ها، میوه فروشی‌ها و سبزی فروشی ها، میادین میوه وتره بار؛ مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته؛ مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)؛ مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی؛ داروخانه‌ها از جمله مشاغلی هستند که در گروه یک قرار دارند و در تمام کشور فعال هستند.

البته ناگفته نماند پیش از این سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تعطیلی پاساژ‌های سرپوشیده در شهر‌های نارنجی سخن گفته بود و پس از اطلاعیه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برخی از اصناف دچار سردرگمی شدند، اما بنابر آخرین اطلاعیه‌ها پاساژ‌ها و بازار‌ها می‌توانند در شهر‌های نارنجی فعالیت کنند.

ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی در تهران و شهر‌های نارنجی

طبق جدول گروه‌های شغلی، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی در گروه شغلی دو، استخر‌های سرپوشیده به عنوان گروه شغلی سه و باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو و نیز باشگاه ورزشی سالنی به عنوان گروه شغلی چهار تعیین شده‌اند.

در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار ۲ محدودیت‌های مشاغل سطح ۳ و ۴ در آنها اجرا می‌شود؛ بنابراین استخر‌های سرپوشیده به عنوان گروه شغلی سه و باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو و نیز باشگاه ورزشی سالنی به عنوان گروه شغلی چهار در مناطق نارنجی مجاز به فعالیت نیستند.

با وجود اینکه تهران از وضعیت قرمز خارج و امروز نارنجی شده است، اما با توجه به مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تهران چهارراه تبادل کرونا در کشور محسوب می‌شود و مدیریت بیماری کرونا در پایتخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بیم ان می‌رود که مردم پس از ۲ هفته در خانه ماندن به بهانه کار‌ها و خرید‌های عقب افتاده راهی خیابان‌ها، پاساژ‌ها شوند و کرونا دوباره اوج بگیرد.

وی افزود: باید توجه داشت که برخی از محدودیت‌ها مثل حضور حداکثر ۵۰ درصد کارکنان، تعطیلی برخی مشاغل گروه سه و چهار، عدم اجرای مراسم و برنامه‌های تجمعی آیینی کماکان پابرجاست.

برآورد‌های علمی وتخصصی، براین واقعیت تاکید دارد که شرایط کنونی، کاملاً شکننده بوده و با کمترین سستی و سهل انگاری در اجرای دستورالعمل ها، دوباره به حالت نامطلوب قبلی بازخواهد گشت و درآن صورت، اعلام مجدد وضعیت قرمز در این شهر‌ها و اجرای کامل محدودیت‌ها و تحمل دشواری‌های ناشی ازآن برای عموم مردم اجتناب ناپذیر خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها