|
کدخبر: 137192

نقطه ضعف واکسن‌های کرونا چیست؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: واکسن‌های فعلی کرونا نمی‌توانند زندگی عادی را به ما بر گرداند، بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی امری ضروری است.

سید حمیدرضا مژگانی اظهار کرد: شرکت فایرز اعلام کرد واکسن کرونایی که در مشارکت با شرکت آلمانی بیونتک ساخته شده تا ۹۰ درصد مؤثر است. در ابتدا تصور می‌شد واکسن بین ۴۰ تا ۵۰ درصد مؤثر باشد، اما رسیدن به ۹۰ درصد تأثیر در آزمایش‌های اولیه کاملاً موفقیت‌آمیز است.

وی بیان کرد: از لحاظ فناوری ساخت این واکسن هیچ شباهتی به نمونه‌های گذشته ندارد و مبتنی بر فناوری جدیدی به نام mRNA است. یعنی به جای استفاده از یک آنتی‌ژن ویروسی، ویروس مرده یا ضعیف شده کدهای ژنتیکی خاصی از آن را وارد بدن انسان می‌کند تا با استفاده از سیستم ترجمه پروتئین سلولی آنتی‌ژن مورد نظر تولید شود. پروتئین ساخته شده برای بدن غریبه تلقی شده و لذا با آنتی‌بادی و سلول‌های T اقدام به ایجاد ایمنی می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: این نخستین واکسن کرونا با این فناوری است همچنین سریع‌ترین زمان دریافت مجوز را هم خواهد داشت (نقطه‌ضعف بالقوه واکسن). سریع‌ترین مجوز واکسن تاکنون برای اوریون بود که ۵ سال طول کشید.

وی خاطرنشان کرد: تولید این واکسن از مرحله آزمایشگاه تا استفاده انسانی کمتر از یک سال طول کشیده و سازمان بهداشت جهانی می‌گوید آسیب‌پذیرترین افراد هر کشور باید ابتدا واکسن را دریافت کنند و در بسیاری از کشورها شامل کادر درمان نیز می‌شود.

مژگانی گفت: اولویت اول با ساکنان و کارکنان خانه سالمندان خواهد بود زیرا خطر مرگ آنها از این بیماری بسیار بالاست بعد از آنها کارکنان بهداشتی و افراد بالای هشتاد سال و بعد از آن هم به‌تدریج افراد تا ۵۰ سال. این فاز اول است و به گفته دانشمندان ۹۹ درصد افراد با خطر مرگ از این بیماری را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: هنوز جزییات کامل آزمایش‌ها منتشرنشده پس موارد زیادی را نمی‌دانیم، مثلاً نمی‌دانیم آیا عملکردش در رده‌های سنی مختلف، متفاوت است؟ یا اینکه تأثیر واکسن چقدر باقی می‌ماند؟ نمی‌دانیم آیا واکسن مانع انتقال بیماری هم می‌شود؟ می‌دانیم مانع بیمار شدن افراد می‌شود اما نمی‌دانیم آیا مانع ابتلای آنها هم می‌شود؟ نمی‌دانیم آیا مانع مبتلا کردن و انتقال بیماری به دیگران هم می‌شود؟

واکسن‌های فعلی کرونا نقطه ضعف دارند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان کرد: این واکسن یک ضعف بسیار مهم دارد اینکه باید در جایی به نام زنجیره فوق سرد نگهداری شود یعنی در فریزرهای بین منفی ۷۰ تا منفی ۸۰ درجه نگهداری شود که برای کشورهای فقیر که چنین فریزرهایی ندارند یک مشکل است حتی برای کشورهای ثروتمند هم می‌تواند مشکل باشد و باید زنجیره سرمایشان را قوی‌تر کنند.

وی تصریح کرد: همچنین باید دوز واکسن را به فاصله سه هفته بزنند یعنی برای ۲۸ روز بعد از دوره اول بدنتان ایمن خواهد بود زیرا تأثیرش هم هفت روز طول می‌کشد.

مژگانی خاطرنشان کرد: فایرز بیونتک می‌گوید در ۲۰۲۰ تا ۵۰ میلیون دوز تولید خواهند کرد و در ۲۰۲۱ تا ۳/۱ میلیارد دوز تولید می‌کنند که مسلماً برای ۷ میلیارد انسان روی زمین کافی نیست پس مسلماً به واکسن‌های دیگر هم نیاز داریم و برخی واکسن‌ها محدودیت‌هایی دارند که بقیه ندارند.

وی گفت: واکسن‌ها متفاوت بوده و در برخی جمعیت‌ها بهتر از بقیه خواهند بود مثلاً بعضی شاید در سالمندان بهتر عمل کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: زندگی به این زودی به حالت عادی بر نمی‌گردد زیرا تعداد خیلی زیادی باید واکسینه شوند در ضمن جزییات عملکرد این واکسن راهم نمی‌دانیم هرچند نتایج بسیار امیدوارکننده است.

وی در پایان متذکر شد: مسلماً در مسیر رسیدن به زندگی عادی هستیم اما نمی‌دانیم چقدر طول خواهد کشید.

منبع: مهر

ارسال نظر