|
کدخبر: 136422

محدودیت‌های کرونایی در استان‌ها چگونه آغاز شد؟

نخستین روز ماه پایانی پاییز و سرآغاز اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در سراسر کشور با فراز و فرودهایی همراه شد، برخی گزارش‌ها بیانگر همراهی نکردن شماری از مردم در رعایت دستورالعمل هاست.

اعمال محدودیت‌ و تعطیلی در فعالیت برخی اصناف و مشاغل و ممنوعیت تردد بین شهری و استانی محور اصلی تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای دو هفته آینده است؛ در این طرح که به تناسب وضعیت زرد، نارنجی و کرونایی شهرهای مختلف از امروز شنبه یکم آذرماه اجرایی شده است، مجازات‌های تنبیهی نیز برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

هرچند گزارش‌های رسیده به ما از کاهش ترددهای بین شهری، تعطیلی برخی اصناف و کاهش آمد و شد مردم در شهرهای مختلف حکایت دارد اما در برخی نقاط نیز برخی همچنان به شرایط کرونایی کشور بی‌توجه بوده و فعالیت خود را ادامه داده‌اند که انتظار می‌رود در روزهای آینده با سختگیری نهادهای متولی این موارد به حداقل ممکن برسد.

برای نمونه در آذربایجان غربی محدودیت‌های کرونایی سطح یک در ۱۰ شهرستان و سطح ۲ در هفت شهرستان دیگر اعمال شده که بر اساس مشاهدات خبرنگاران، محدودیت‌های سطح یک به‌خصوص در سه شهر ارومیه، خوی و میاندوآب که سه شهر پرجمعیت استان به شمار می‌روند هنوز به طور کامل اجرا نشده است و برخی مشاغل ممنوعه امروز سر کار خود حاضر شده اند؛ البته انتظار می‌رود با انجام بازرسی ها، این اصناف نیز محدودیت‌ها را جدی بگیرند.

در استان کرمانشاه که شهرستان‌های کرمانشاه، کنگاور، سنقر و کلیایی، سرپل ذهاب، هرسین، جوانرود و صحنه در وضعیت قرمز، شهرستان‌های اسلام آبادغرب، پاوه، ثلاث باباجانی، روانسر، قصرشیرین و گیلانغرب در وضعیت نارنجی و شهرستان دالاهو نیز در وضعیت زرد قرار دارد، بررسی‌ها از رعایت محدودیت‌ها از سوی مردم و اصناف حکایت دارد.

در خراسان جنوبی همراهی اصناف در تعطیلی واحدهای صنفی خوب گزارش شده است؛ هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان آن در وضعیت نارنجی است و براساس مشاهدات خبرنگار  پلیس راه و سایر عوامل با استقرار در ورودی‌های مرکز استان و شهرهای دیگر از ورود خودروهای با پلاک غیربومی و خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی جلوگیری می‌کنند.

در استان سمنان که چهار شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار در وضعیت قرمز کرونایی و چهار شهرستان مهدیشهر، سرخه، آرادان و میامی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند نیز گزارش میدانی حاکی از آن است که مردم با ماموران انتظامی همکاری لازم را دارند؛ در مورد اصناف نیز باید گفت باوجود اعلام تعطیلی به مشاغل دسته دو، سه و چهار جمعی از کسبه هنوز از قانون تمکین نکرده‌اند گرچه اکثریت مشاغل اقدام به تعطیلی کرده‌اند.

ترددهای درون شهری مرکز استان سمنان نیز نسبت به روزهای گذشته از کاهش نسبی برخوردار است.

در استان زنجان بررسی‌ها از استقرار نیروهای انتظامی و راهور در مبادی ورودی شهر زنجان حکایت دارد و مردم نیز همکاری لازم را با ماموران انتظامی دارند؛ البته با توجه به بارندگی تعداد خودروها نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته هرچند ورود و خروج خودروها در جاده‌های ترانزیت زنجان از محل پاسگاه پلیس راه‌ها ممنوع است.

برآوردهای اولیه از همکاری اصناف زنجان با طرح محدودیت‌های کرونایی حکایت دارد.

در استان مازندران که در روزهای اخیر شاهد سیل مسافرت مردم به سمت این استان بود، برآوردهای اولیه از همراهی مردم استان با دست اندرکاران اجرای محدودیت‌های جدید است؛ جاده‌های اصلی مازندران از بامداد امروز تاکنون خلوت بوده و جاده‌های بین شهری هم بیش از ۵۰ درصد کمتر از روزهای دیگر بار ترافیکی دارد.

محدودیت‌ها در شهرهای قرمز شامل ساری، آمل و بهشهر با جدیت مجریان همراه است و همراهی مردم هم حدود ۹۵ درصد اعلام شده که برای ساعات ابتدایی نخستین روز رقم خوبی است. در شهرهای نارنجی هم که درواقع سایر مناطق استان را شامل می‌شود وضعیت رضایتبخش اعلام شده است.

در استان گلستان نیز گزارش‌ها از خلوت شدن جاده‌های استان حکایت دارد ضمن آنکه تردد در سطح شهر گرگان به عنوان مرکز استان خلوت و ترافیک روان است؛ هرچند امروز بیشتر اصناف غیرضرور طبق محدودیت‌های اعلامی فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند اما همچنان عده‌ای هنوز همکاری لازم را ندارند.

در استان لرستان از ساعات اولیه صبح گشت‌های نظارتی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که گزارش خبرنگاران نشان می‌دهد برخی از صنوفی که باید در این ایام تعطیل باشند هنوز فعالیت می‌کنند.

در استان بوشهر نیز شرایط مشابهی برقرار است و تمام اصناف و گروههای شغلی مورد نظر تعطیل و تنها اصناف ضروری و پایگاههای امدادی و مراکز درمانی فعال هستند؛ در بازار گشت مشترک پلیس، اتاق اصناف، بازرسی سازمان صنعت و بهداشت و تعزیرات آغاز شده است.

در سیستان و بلوچستان محدودیت‌های شدید باید در سه شهر قرمز زاهدان، زابل و خاش اجرا شود که بنا بر مشاهدات خبرنگار ما هنوز این محدودیت‌ها به صورت کامل از سوی اصناف رعایت نشده و احتمال می‌رود با انجام بازرسی‌ها و تذکرها از روزهای آینده شرایط بهتر شود؛ این استان ۱۸ شهرستان در وضعیت زرد دارد و دو شهر هامون و سراوان نیز در وضعیت نارنجی است.

در استان اصفهان با استقرار نیروهای انتظامی و راهور در هشت محور اصلی استان، شاهد کاهش ترددهای بین شهری هستیم اما از آنجا که در روز آغازین اجرای طرح قرار داریم، نیروهای نهادهای نظارت‌کننده با رویکرد دادن تذکر به مردم وارد عمل شده‌اند تا تعطیلی اصناف به طور کامل اجرایی شود.

براساس آخرین رنگ‌بندی استان اصفهان، شهرستان‌های بُرخوار، بویین میاندشت، چادگان، خوانسار، خور و بیابانک، دهاقان، سمیرم، شاهین شهر و میمه، فریدونشهر و نجف‌آباد در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند.

در استان مرکزی طبق بازدید میدانی خبرنگاران ما، مردم در شهرهای مختلف همکاری خوبی برای اعمال محدودیت‌ها داشته اند؛ در کلانشهر اراک محورهای ورودی و خروجی شهر با بلوک‌های سیمانی مسدود شده و تردد با کنترل پلاک با دقت توسط پلیس راهور استان کنترل می‌شود.

 از ۱۲ شهرستان استان مرکزی، شهرستان‌های اراک، ساوه، خمین، دلیجان، شازند و کمیجان در وضعیت قرمز قرار دارند و شهرستان‌های تفرش، آشتیان، فراهان، خنداب، محلات و زرندیه در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.

در استان فارس که ۱۸ شهرستان از ۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز است، با وجود تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر محدودیت ورود و خروج از شهرهای قرمز، امروز در شیراز فقط روی ورود به شهر سخت گیری می‌شود البته بنا بر مشاهدات خبرنگاران ما، اصناف شیراز همکاری خیلی خوبی در تعطیلی داشته‌اند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر