|
کدخبر: 131087

بالاترین میزان انتقال کرونا در روز چندم ابتلاست؟

یکی از راز‌های موجود در مورد انتقال و پراکندگی ویروس کووید ۱۹ این است که بعضی از افراد بیش از بقیه مسئول انتقال این ویروس هستند. جست‌وجو‌های اولیه در این زمینه نشان می‌دهد که کم تر از ۲۰ درصد ناقلان کووید ۱۹ عاملی برای ابتلای ۸۰% بقیه هستند.

حقایقی مهم در رابطه با انتقال کرونا وجود دارد که بهتر است از آنها مطلع باشید.

یکی از راز‌های موجود در مورد انتقال و پراکندگی ویروس کووید ۱۹ این است که بعضی از افراد بیش از بقیه مسئول انتقال این ویروس هستند. جست‌وجو‌های اولیه در این زمینه نشان می‌دهد که کم تر از ۲۰ درصد ناقلان کووید ۱۹ عاملی برای ابتلای ۸۰% بقیه هستند. اگر چه تعداد کمی از انسان‌های دورو بر خودشان را به این ویروس آلوده می‌کنند یا حتی ممکن است که هیچ کس را آلوده نکنند اساساً تعداد کمی از آنها هستند که این ویروس را به طرز بسیار وسیع تری گسترش می‌دهند.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که این افراد حداکثر چند نفر را می‌توانند آلوده کنند. هیچ عدد خاصی برای این سوال نمی‌توان گفت اما اگر بیشتر از دو الی سه نفر را درگیر کنند، جزء این دسته از افراد با انتقال دهندگی بالا محسوب می‌شوند اما سوال این جاست که چرا بعضی از افراد بیماری را کمتر و بعضی از آنها بیماری را بیشتر انتقال می‌دهند. هنوز برای این سوال هم پاسخ دقیقی وجود ندارد اما تئوری هایی در این زمینه مطرح شده است که در این بخش از سلامت نمناک به آن خواهیم پرداخت.

چرخه عفونت

زمانی که فرد عفونی با فردی سالم مواجه می‌شود، باید ببینیم که در کدام قسمت از این چرخه عفونت قرار گرفته است. در واقع زمان نقش مهمی در انتقال ویروس دارد. گاهی اوقات انتقال دهندگی ویروس به اوج می‌رسد که معمولاً در اوایل ابتلا به عفونت است و تقریباً بعد از ۷ الی ۱۰ روز این انتقال دهندگی افت پیدا می‌کند.

بنابراین این که افراد در چه زمانی با یکدیگر مواجه شوند، می‌تواند در انتقال ویروس موثر باشد. تقریباً دو روز بعد از مبتلا شدن به ویروس فرد در بالاترین میزان انتقال دهندگی قرار دارد یعنی درست قبل از این که علائم خودشان را نشان بدهند و این در نوع خود مسئله‌ای بسیار مهم و حساس است. زمانی که علائمی مثل سرفه، تب، مشکلات تنفسی خودشان را نشان می‌دهند، باز هم احتمال انتقال دهندگی افزایش پیدا می‌کند.

** جمله‌ای که پر رنگ شده است را دوباره بخوانید، " روز دوم ابتلا به ویروس کرونا بالاترین میزان انتقال دهندگی است "

حالا این جمله را بخوانید :"ویروس کرونا می تواند تا 14 روز بدون علامت باشد."

خودتان قضاوت کنید و متوجه شدت خطرناک بودن این ویروس در زنجیره ی انتقال باشید، کرونا فرد را مبتلا کرده اما هنوز هیچ علائمی در بدن بیمار ندارد و با همین بی‌علامتی در حال انتقال است. **

تجمع ویروس

تجمع ویروسی یعنی ببینیم که چه مقدار ویروس در بدن فرد جریان پیدا کرده است. بعضی از افراد نسبت به بقیه تجمع ویروس بیشتری دارند و در نتیجه افراد بیشتری را آلوده می‌کنند.

تنفس افراد

افرادی که تجمع ویروسی بسیار بالایی دارند، می‌توانند هنگام تنفس ویروس‌های زیادی را وارد هوا کنند؛ مخصوصاً زمانی که سرفه می‌کنند. گاهی اوقات با نفس کشیدن معمولی هم این اتفاق رخ می‌دهد. به همین دلیل است که سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده از ماسک را پیشنهاد می‌کند.

دوره بدون علامت

بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از افراد مبتلا به کووید ۱۹ هرگز هیچ علامتی را در خودشان احساس نمی‌کنند. این افراد بی‌علامت ویروس را انتقال می‌دهند اما نه به اندازه کسانی که علامت دار هستند.

تفاوت رفتار ویروسی

همه ویروس‌ها به سرعت بالغ می‌شوند. یعنی می‌توانند در هر زمان و در هر جا وجود داشته باشند اما بعضی از آنها ویژگی‌های مختلفی دارند و آرام تولید می‌شوند و در نتیجه این قضیه هم می‌تواند تفاوتی را در انتقال دهندگی افراد ایجاد کند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر