|
کدخبر: 129094

دروغ هایی که اپل درباره آیفون ۱۲ گفت

اپل با انتشار آیفون ۱۲ دست به انقلابی در فناوری تلفن‌های هوشمند زد، اما انگار آنقدرها هم اوضاع بر وفق مراد نیست و به نظر می‌رسد اپل به مشتریانش دروغ‌های زیاد و بزرگی گفته است!

جامعه دروغ هایی که اپل درباره آیفون ۱۲ گفت

آیفون‌های جدید اپل از راه رسیده‌اند، هر چند شگفتی‌های کمی درباره آنها وجود دارد چرا که تقریبا بیشتر ویژگی‌های آنها از قبل لو رفته بود. اما اکنون اپل جزییات جدیدی را در مورد هر دو محدوده توانایی‌های آیفون ۱۲ و مدل‌های مختلف آن را تأیید کرده است، که به طور جدی برای بسیاری از کاربران مشکل ساز خواهد بود.

این مشکلات محدوده گسترده‌ای از بازی اپل با اعداد برای ارزان تر نشان دادن تلفن‌های همراه بسیار گرانش تا حذف ایرپادز و شارژر به بهانه مشکلات محیط زیستی را شامل می‌شود. بیایید تا این قابلیت‌های بحث برانگیز را بررسی کنیم.

هنگامی که اپل آیفون ۱۲ مینی و آیفون۱۲ را معرفی کرد، این شرکت اظهارکرد که قیمت آنها به ترتیب ۶۹۹ و ۷۹۹ دلار خواهد بود اما این اعداد غیر واقعی هستند. واقعیت این است که این قیمت‌ها فقط به عنوان بخشی از پیشنهاد شرکت‌های مخابراتی اپراتور تلفن همراه، برای مشترکین ای‌تی‌اند تی (AT&T ) و وریزون (Verizon) در دسترس هستند. اگر شما آیفون خود را از طریق اپراتور دیگری خریداری کنید یا حتی قفل آن را از طریق خود اپل باز کنید؛ آن‌گاه آیفون ۱۲ مینی برای شما ۷۲۹ دلار هزینه خواهد داشت و آیفون ۱۲ نیز ۸۲۹ دلار خواهد بود. یعنی ۳۰ دلار گران‌تر از آنچه اپل اعلام کرد!

علاوه بر این، هیچ یک از این دو مدل شامل ایر پاد (EarPods) که۲۰ دلار قیمت دارد یا شارژر دیواری USB-C مورد نیاز که آن هم ۲۰ دلار قیمت دارد نمی‌شود. اگر این را با آیفون ۱۱ که سال گذشته منتشر شد مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که آیفون ۱۲ در واقع ۱۷۰ دلار گرانتر از مدل قبلی خود است و این چیزی است که اپل به شمت نمی‌گوید. تلفن‌های هوشمند آیفون ۱۱ با دارا بودن یک جفت ایر پاد و شارژر تنها ۶۹۹ دلار قیمت داشت.

آیفون XR و آیفون ۱۱ چندان ارزان نشدند

اپل اعلام کرده است که به فروش آیفون XR و آیفون ۱۱ کماکان ادامه می‌دهد و قیمت هر کدام از آنها با ۱۰۰ دلار کاهش به ۴۹۹ و ۵۹۹ دلار کاهش می‌یابد، اما این اتفاق آن‌طور هم که به نظر می‌رسد خوب نیست. چرا؟ از آنجا که اپل EarPods و شارژر دیواری تایپ C را نیز از این مدل‌های قدیمی حذف کرده است، بنابراین برای خرید این دو مورد که در گذشته همراه با تلفن همراه عرضه می‌شدند و قیمت قبلی با احتساب این دو بود، باید ۴۰ دلار دیگر هزینه کنید.

دوان روی، فاش‌کننده محبوب و شناخته شده، بسته‌بندی جدید و باریک‌تر آیفون ۱۱ را فاش کرده و در صفحه شخصی خود نوشته است: «اپل استدلال می‌کند که این تصمیم نه برای صرفه جویی در هزینه‌های خود، که برای کاهش زباله‌های زیست محیطی اتخاذ شده است.» اما آیس یونیورس (Ice Universe) در صفحه توییتر خود به حقیقت نهفته در پشت این تصمیم به درستی اشاره کرده است: «اپل می‌گوید که حذف شارژر برای حفاظت از محیط‌زیست است. اما این امر منجر به رقابت بیشتر هزاران کارخانه تولید شارژر شده است که برای تولید تعداد بیشتری از شارژرهای آیفون ۱۲ با یکدیگر رقابت خواهند کرد. آیا این تصمیم واقعا سازگار با محیط‌زیست است؟»

در واقع اگر اپل واقعا به فکر کمک به محیط‌زیست است باید شارژر تمام مدل‌های مختلف آیفون را به USB-C تبدیل کند.

فناوری ۵G ضعیف و گران برای بیشتر مشتریان

اپل با معرفی فناوری ۵G «فوق سریع» خود در رویداد معرفی آیفون ۱۲ ادعای بسیار بزرگی را طرح کرد، اما باید بدانید که بیشتر خریداران این تلفن‌های هوشمند قرار نیست به چنین فناوری دست پیدا کنند و اصلا هم مهم نیست که کدام مدل از آیفون‌های جدید این شرکت را خریداری کرده‌اند.

دلیل این امر آن است که اپل تصمیم گرفته تا از mmWave به عنوان سریعترین استاندارد ۵G، تنها در مدل‌های آیفون ۱۲ فروخته شده در ایالات متحده پشتیبانی کند. یعنی این فناوری قرار نیست به مشتریان اپل در سایر کشورهای جهان ارائه شود؛ حتی اگر آیفون ۱۲ پرو مکس را خریداری کرده باشند!

مودم‌های mmWave بسیار گران هستند و به نوعی می‌توان عامل اصلی حذف لوازم جانبی و کاهش ظرفیت باتری در نسل جدید تلفن‌های همراه اپل را همین مسئله تلقی کرد. البته پشتیبانی جهانی برای فناوری mmWave در تلفن‌های Pixel ۵ گوگل لحاظ شده است و جالب آنجاست که قیمت این تلفن هوشمند تنها ۶۹۹ دلار است، در حالی که آیفون ۱۲ پرو مکس با قیمت پایه ۱۱۰۰ دلار به بازار عرضه شده است و به نظر می‌رسد اپل اینجا هم به نوعی سر مشتریان خود کلاه گذشته است.

مسلما چشمگیرترین جنبه مراسم رونمایی از آیفون ۱۲ شرکت اپل، معرفی و عرضه مجدد نشان تجاری مگ‌سیف (MagSafe) بود که اکوسیستم جدیدی از لوازم جانبی مغناطیسی را آغاز کرده است.فناوری MagSafe با سرعت ۱۵ وات شارژ را می‌تواند انجام دهد. اما متاسفانه اپل ترجیح داده است که سیستم خود را با استانداردهای شارژ بی‌سیم چی (Qi) که به طور گسترده در سراسر جهان پشتیبانی می‌شود، مطابقت ندهد.

به‌رغم اینکه فناوری چی (Qi) امکان پشتیبانی شارژ در محدود ۱۵ وات را داراست (Galaxy اس ۱۰ پلاس در اوایل سال ۲۰۱۹ از این دامنه شارژ استفاده کرد)، اما اپل باز هم محدوده سرعت شارژ آیفون ۱۲ را به ۷.۵ وات محدود کرده است. این یعنی اگر شما آیفون ۱۲ دارید و مایل به شارژ بی‌سیم سریع تلفن خود هستید، به جای استفاده از هر شارژر سریع چی که ممکن است در خانه داشته باشید، باید لوازم جانبی دارای مجوز MagSafe اپل را خریداری کنید. این انحصارطلبی اپل آن گونه که درباره ایر پاد و شارژرهای سیمی ادعا می‌کند، باعث کاهش زباله‌های محیطی نمی‌شود و احتمالا نیازی به گفتن نباشد که شارژرهای MagSafe با تلفن‌های دیگر هیچ سازگاری ندارد.

همه اینها بدان معناست که چه یک مدل آیفون ۱۲ درخشان و یا یک آیفون ۱۱ یا یک XR قدیمی بخرید، هزینه آنها بیش‌تر از آن است که پیش خود تصور می‌کنید. البته در بعضی موارد هم شاید کمتر از حد انتظار شما باشد. البته که ذکر این نکات به معنای پرت کردن آیفون ۱۲ به زباله‌دان نیست، چرا که چیزهای زیادی نیز در آن برای دوست داشتن وجود دارد، اما شما باید با چشمان باز وارد شوید زیرا همه این جزییات فقط با فونت کوچک نشان داده می‌شوند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر