|
کدخبر: 125398

شرایط فوق قرمز کرونایی در ایران! / کشورهای دیگر چه کردند؟

به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی قصد دارند با شروع دوباره قرنطینه کرونا را در فصل پاییز کنترل کنند.

جامعه شرایط فوق قرمز کرونایی در ایران! / کشورهای دیگر چه کردند؟

بالاخره پاییز رسید و همانطور که پیشبینی شده بود، پاندمی کووید-۱۹ دوباره اوج گرفت اگرچه که آمار نشان می‌دهد این بیماری حداقل در ایران افت آن چنانی هم نداشته است، اما به نظر می‌رسد کشور در حال تجربه بدترین روزهای پاندمی است.

در چند روز اخیر آمار مبتلایان و قربانی‌های کرونا در ایران به شکل ترسناکی افزایش پیدا کرده است؛ تعداد قربانیان روزانه کرونا به بالای ۲۰۰ نفر رسید و با چند روز پیش هم با ۳۷۱۲ مبتلا، رکورد آمار روزانه کرونا در ایران شکسته شد، ده‌ها استان در شرایط قرمز وهشدار قرار دارند و حتی به گفته مسئولان وزارت بهداشت تهران در شرایط «فوق قرمز» قرار دارد.

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در توصیف شرایط به ایسنا گفته بود: «متاسفانه میزان بیمار بسیار زیاده شده است و بیمارستان‌ها پر شده‌اند. اوضاع بیماری حتی از اسفند و فروردین هم بدتر شده است.»

ایران تنها کشوری نیست که با موج سوم یا پاییزی پاندمی روبرو شده باشد، کشورهای زیادی مخصوصا در اروپا با رکوردشکنی‌های روزانه تعداد مبتلایان کرونا روبرو شده‌اند. اما به نظر می‌رسد در بعضی‌ از این کشورها سیاست‌مداران قصد دارند با تعطیلی‌های دوباره و استفاده از قانون‌های سختگیرانه شیوع کروناویروس را در ماه‌های آینده کنترل کنند تا حداقل جان افراد کمتری گرفته شود.

نمودار+کرونا

یکی از این کشورها فرانسه است، آمار مبتلایان روزانه کووید-۱۹ در این کشور چند روز پیش رکورد شکست و بیش از ۱۶هزار نفر در این کشور به کروناویروس آلوده شدند، این در حالی است که در اوایل تابستان برای یک روز هیچکسی در این کشور درگیر کرونا نشد.

به همین دلیل دولت این کشور قصد دارد روز چهارشنبه جلسه‌ای تشکیل بدهد، AFP چند روز پیش به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که دولت فرانسه قصد دارد بعد از این جلسه برخی از محدودیت‌ها را به مناطق درگیر بیماری بازگرداند، به همین دلیل آن‌ها به شهرداری‌ها و پلیس‌ها خبر دادند که آماده تعطیلی برخی مغازه‌ها باشند. گفته می‌شود احتمالا دور هم جمع شدن بیش از ۱۰ نفر هم در این کشور ممنوع شود. رستوران‌های این کشور هم هر روز از ساعت ۱۰ شب به بعد تعطیل می‌شوند.

البته برخی از مسئولان فرانسه معتقدند، این اقدامات کافی نیست. معاون اول شهردار مارسی، در همین رابطه در توییتی نوشته بود: «این جدی نیستند و بیشتر شبیه تصمیمات سیاسی هستند تا یک سیستم جدی مدیریت بهداشت.»

انگلیس؛ اعلام محدویت‌های جدید توسط آقای نخست وزیر

مانند ایران و فرانسه، آمار روزانه کرونا در انگلیس هم با ۶۸۷۳ مبتلا رکورد شکسته است و با شروع پاییز، موج دوم بیماری هم در این کشور به اوج خودش رسیده است در همین رابطه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برخی از محدودیت‌ها را نسبت به قبل سختگیرانه‌تر کرده است، براساس گزارش بی‌بی‌سی برخی از آن‌ها از این قرار است؛

  رستوران‌ها از ساعت ۱۰ شب به بعد تعطیل می‌شوند.

  تا جای ممکن مردم باید دور کار باشند.

 پوشیدن ماسک برای همه کارکنان و فروشنده رستوران‌ها اجباری است.

  تعداد مهمانان عروسی نباید بیشتر از ۱۵ نفر باشد.

 برنامه‌های بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها لغو می‌شوند.

  آن‌هایی که ماسک نمی‌پوشند یا قوانین را رعایت نمی‌کنند، برای بار اول ۲۰۰پوند جریمه می‌شوند.

پاتریک والانس، مشاور ارشد علمی دولت انگلیس هشدار داده است که اگر هیچ اقدامی نشود، امکان افزایش تعداد مبتلایان بیماری به روزانه ۵۰هزار نفر تا چند هفته دیگر وجود دارد و تا یک ماه دیگر هم تعداد قربانیان روزانه کرونا به روزی ۲۰۰ نفر می‌رسد. جانسون در این رابطه گفته بود: «ما به نقطه عطفی خطرناک رسیده‌ایم، هیچ کسی چالش‌هایی که محدودیت‌ها برای افراد و مشاغل ایجاد می‌کند دست کم نمی‌گیرد، اما ما باید اقدامات بیشتری برای مراقبت از سرویس بهداشت ملی انجام بدهیم.

اسپانیا؛ بازگشت کرونا، شروع تعطیلی‌ها و تظاهرات

اسپانیا هم که در دو ماه ابتدایی تابستان توانست به خوبی بیماری را کنترل کند، حالا با موج دوم بیماری روبرو شده است و با ۱۴۳۸۹ مبتلا رکورد کرونا در این کشور هم شکسته شده است. به همین دلیل مسئولان شهر مادرید هفته پیش دستور به قرنطینه بخشی از شهر را دادند به طوری که شهروندان تنها برای رفتن به محل کار، مراجعه به پزشک و رساندن فرزندانشان به خانه اجازه خروج از محله را دارند.

اگرچه این تصمیم تنها مربوط به بخش‌هایی از پایتخت اسپانیا است، اما اسکای گزارش داده است که صدها نفر در مادرید با پوشیدن ماسک در اعتراض به این تصمیم تظاهرات کرده‌اند، اما خیلی از محققان اسپانیایی معتقدند که این قرنطینه محدود هم برای کنترل کرونا کافی نیست.

دنیل لوپز، مدیر سابق برنامه سلامت سازمان جهانی بهداشت در این رابطه در توییترش نوشته است: «چرا منطقه مادرید نسبت به تصمیم‌گیری برای صاف کردن شیب نمدار کرونا، انقدر صبر می‌کند؟ مادرید باید یک ماه پیش تصمیمات جدی می‌گرفت. این عدم تصمیم‌گیری ما را به جایی می‌رساند که هیچ راه حلی جز قرنطینه کامل باقی نماند.»

هلند؛ محدودیت‌های جدید در برخی از شهرها

تایمز هلند، گزارش داده است که با توجه به افزایش آمار مبتلایان کرونا در برخی از شهرها از جمله آمستردام، مسئولان روز جمعه جلسه‌ای برگزار می‌کنند تا محدودیت‌ها به برخی مناطق برگردد. براین اساس احتمالا تالارهای عروسی تعطیل و سینماها تعطیل می‌شوند، تعداد افرادی شرکت کننده در رویدادهای مختلف و آن‌هایی که دور هم جمع می‌شوند محدود می‌شود.

همچنین شهردار آمستردم گفته است که انتظار می‌روند وضعیت امنیت شهر به حالت درجه سه ارتقا پیدا کند، این یعنی مانند مادرید بخش‌هایی از آمستردام هم قرنطینه می‌شوند. براین اساس برخی از محدودیت‌های جدید شهر آمستردام از این قرار است:

 مهمانی‌های بالای ۵۰ نفر ممنوع است.

 کافه و رستوران‌ها باید از ساعت بعد از ساعت یک نیمه‌شب تعطیل شوند.

  سلامت مشتری‌های کافه‌ها و رستوران‌ها قبل از ورود باید چک می‌شود.

 ماموران پلیس در محل‌های عمومی برای ارزیابی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضور پیدا می‌کنند.

ترکیه؛ قرنطینه مخصوص بالای ۶۵ ساله‌ها و جشن عروسی بدون شام

برخلاف بیشتر کشورها، آمار مبتلایان کووید-۱۹ در ترکیه در چند هفته گذشته افزایش چندانی نداشته است، علت این موضوع هم شاید افزایش محدودیت‌ها در این کشور چند هفته قبل از شروع پاییز بود. برای مثال حدود یک ماه پیش خبرگزاری آنادلو این کشور خبر داد که زمان مراسم‌های عروسی در این کشور به یک ساعت محدود شده است، شام در این جشن‌ها نباید سرو بشود و ورود افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۶۵ سال به مراسم عروسی ممنوع است. حداقل یک مامور پلیس هم اجازه دارد در جشن‌های عروسی حضور پیدا کند تا نحوه رعایت قوانین را کنترل کند.

همچنین مقامات شهری استامبول از دو هفته پیش خبر از ایجاد محدودیت‌هایی جدید دادند؛ حضور مسافر ایستاده در سیستم حمل‌ونقل عمومی ممنوع است، افراد بالای ۶۵ سال اجازه خروج بدون مجوز از خانه را ندارند و آن‌هایی که مجوز دارند از ساعت هشت شب تا ۱۰ صبح باید در خانه بمانند.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر