|
کدخبر: 124750

تجربه تاثیرِ اقدامات ضدکرونایی بر مهارِ آنفلوآنزا

شیوع کروناویروس طی چند ماه گذشته اخبار مضطرب‌کننده زیادی را در پی داشته اما در آفریقای جنوبی پدیده‌ای موسوم به "حذف مجازی آنفلوآنزای معمولی" به عنوان یک پیامد مثبت جانبی و نادر مورد توجه قرار گرفته است.

جامعه تجربه تاثیرِ اقدامات ضدکرونایی بر مهارِ آنفلوآنزا

 همانطور که کووید-۱۹ در ماه مارس به آفریقای جنوبی رسید، اپیدمیولوژیست‌ها خود را برای یک ویرانی مضاعف آماده کردند؛ "شیوع کروناویروس جدید در کنار شیوع ویرانگری‌ که سالانه به دلیل آنفلوآنزا ایجاد می‌شود."

به همین منظور واحدهای نظارتی ویژه توسط انستیتوی ملی بیماری‌های واگیر کشور (NICD) ایجاد شد اما این واحدها در نهایت اعلام کردند امسال خبری از شیوع آنفلوآنزا نبوده که در این کشور یک رویداد پزشکیِ بی‌سابقه محسوب می‌شود.

آفریقای جنوبی سالانه حدود ۱۱ هزار مرگ ناشی از آنفلوآنزا را ثبت می‌کند و برنامه‌های نظارت بر آنفلوآنزای بسیار پیشرفته‌ای دارد. سه آزمایشگاه جداگانه حدود ۴۰۰۰ نفر را به طور تصادفی غربال می‌کنند که در بیشتر سال‌ها، بیش از ۱۰۰۰ مورد آنفلوآنزا را ثبت می‌کنند. امسال اما فقط یک مورد ابتلا به ویروس آنفلوآنزا از این آزمایشگاه‌ها گزارش شده است.

برخی از کارشناسان دلیل اصلی این پدیده را که "حذف مجازی آنفلوآنزای فصلی" نام گرفته، بسته شدن مرزهای آفریقای جنوبی در سال جاری اعلام کردند و در شش ماه گذشته فرودگاه‌هایی مانند قطب بزرگ بین‌المللی ژوهانسبورگ خلوت بوده‌اند.

اما برخی کارشناسان دیگر فکر می‌کنند اگرچه بسته شدن مرزها می‌تواند موثر بوده باشد، اما اقدامات حفاظتی همه‌گیر مانند فاصله گذاری اجتماعی، ضد عفونی کردن دست‌ها و استفاده از ماسک است که تفاوتی واقعی ایجاد کرده است.

به گفته این کارشناسان، این وضعیت واقعاً یک آزمایش طبیعی است که به ما نشان می‌دهد اگر همه ماسک زده و این اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم، در واقع ممکن است بتوانیم به طور چشمگیری حتی شیوع آنفلوآنزا را کاهش دهیم.

همچنین کودکان دبستانی نیز عامل اصلی انتقال آنفلوآنزا هستند و به باور کارشناسان، تعطیلی مدارس ممکن است تأثیر بیشتری در جلوگیری از آنفلوآنزا نسبت به شیوع کووید-۱۹ داشته باشد که می‌تواند به عنوان یک دستورالعمل احتیاطی برای بازگشایی مدارس در نیمکره شمالی باشد.

با این حال کارشناسان آفریقای جنوبی در پاسخ به این سوال که توصیه آنها برای نیمکره شمالی جهان چیست به مکان‌هایی از جمله ایالات متحده آمریکا و با نزدیک شدن به فصل آنفلوآنزا هشدار دادند که آنفلوآنزا، ویروسی غیرقابل پیش بینی است و تجربه آفریقای جنوبی لزوماً در جاهای دیگر تکرار نمی‌شود.

بنا بر گزارش سی‌بی‌اس نیوز، آن‌ها از سایر کشورها خواستند "چنانکه احتمال وجود یک فصل شدید آنفلوآنزا وجود دارد"، در کنار رعایت اصول و مقررات بهداشتی همچنین با اقداماتی از جمله ترویج واکسیناسیون "که یک مداخله خاص است" آماده شوند و به ویژه این توصیه برای کشورهایی است که کمپین‌های مخالف واکسیناسیون در آنها رواج یافته است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها