|
کدخبر: 260505

توافق ایران و پاکستان برای راه اندازی ۳ بازارچه مرزی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و رحیم حیات قریشی، سفیر پاکستان در تهران دیدار و گفت و گو کردند و در این دیدار توافق شد سه بازارچه مرزی بین دو کشور‌ در آینده نزدیک راه‌اندازی شود.

تجارت توافق ایران و پاکستان برای راه اندازی ۳ بازارچه مرزی

در این دیدار دو طرف با مروری بر وضعیت تجارت دو کشور، از روند رو به رشد مناسبات ابراز خرسندی و بر افزایش سطح تجارت و رسیدن آن به رقم قابل توجه تاکید کردند.

دو طرف همچنین در این دیدار از راه‌اندازی سه بازارچه مرزی طی ماه‌های آینده خبر دادند و توافق شد اولین بازارچه در ریمدان طی مراسمی افتتاح شود.

 توسعه حمل و نقل بین ایران و پاکستان و ایجاد شرکت‌های مشترک حمل و نقل و استفاده بهینه از کریدورهای شمال و جنوب و فرصت‌های جدیدی که در این عرصه ایجاد شده است، نیز مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.        

در این دیدار همچنین دو طرف با اشاره به استفاده از مکانیزم تهاتر و تبادل کالا در روابط تجاری دو کشور بر اجرایی شدن سریع‌تر این مکانیزم در راستای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی و تبادلات تجاری دو کشور و حل و فصل بخشی از مشکلات بانکی در تبادلات مالی تاکید کردند.

  بهینه‌سازی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و رفع مشکلاتی از قبیل کمبود برگه‌های صدور ویزا در زاهدان و تامین این برگه از طرف سفارت پاکستان نیز در این دیدار مطرح شد و سفیر  پاکستان از حل و فصل هر چه سریع‌تر آن خبر داد.

   دو طرف همچنین توافق کردند با تشکیل کمیته‌های فنی، موضوعات تهاتر و حمل و نقل را به صورت تخصصی مورد بررسی و مطالعه قرار دهند و ظرف روزهای آینده گزارش‌های خود را به روسای دو طرف اعلام کنند.

گفتنی است اخیرا دولت پاکستان، مکانیسم تهاتر بین دو کشور را در چارچوب همکاری‌های اتاق بازرگانی زاهدان و اتاق کویته تصویب کرده و این اولین باری است که دولت پاکستان اقدام به تصویب تهاتر می‌کند.

 

 

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها