|
کدخبر: 165770

بازار آهن آرام گرفت

مصطفی عبداللهی، عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران از ثبات در وضعیت بازار فولاد خبر داد.

تجارت بازار آهن آرام گرفت

مصطفی عبداللهی، عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در رابطه با وضعیت بازار آهن و فولاد اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید شمش خام در کشور و همچنین راه اندازی واحدهای خصوصی، اینطور به نظر می رسد که وضعیت بازار به شرط به ثبات رسیدن قیمت دلار، متعادل شود. وی همچنین افزود: با درنظر گرفتن تولید بالای آهن اسفنجی در کشور و همچنین با توجه به راه اندازی کارخانه های اول زنجیره، اینطور به نظر می رسد که به هدف چشم انداز تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ یعنی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست خواهیم یافت. 

در صورتی که دلار با وجود هرقیمتی که دارد به ثبات برسد، می تواند بر بازار آهن و فولاد تاثیرگذار باشد و موجب شود این بازار به یک ثبات نسبی برسد. از سوی دیگر فولادی ها از بازار داخلی سوددهی مناسبی نداشته اند و در حال حاضر اگر در تولید مقاطع فولادی همچون میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و پروفیل در کنار تامین نیاز کشور، صادرات را نیز در دستور کار قرار دهیم می توانیم بازار را به یک وضعیت متعادل رسانده و حتی از این راه به سوددهی مناسب نیز برسیم.

اما با تمام این تفاسیر، روز گذشته با اینکه قیمت دلار با کاهش مواجه شد و در ساعاتی از روز به رقم ۴۲ هزار و ۸۶۰ تومان رسید، قیمت مقاطع به واسطه افزایش قیمت پایه شمش و همچنین قیمت مقاطع بورس کالا با روندی صعودی مواجه شد. نرخ پایه شمش در روز گذشته از سوی بورس کالا سه درصد افزایش یافت تا به این واسطه قیمت ها به نرخ جهانی نزدیک تر شود. با رقابت نیم درصدی صورت گرفته در بورس نیز میانگین موزون شمش به ۱۱ هزار و ۱۵۳ تومان رسید.

قیمت پایه میلگرد و تیرآهن نیز برای عرضه امروز ۵/۳ درصد افزایش یافته است و همین مسئله آغازگر افزایشی شدن قیمت مقاطع در بازار امروز شده است. هنوز مشخص نشده است که قیمت های پایه توسط بورس کالا بر چه اساسی تعیین می شود و همچنین در شرایط حال حاضر بازار یعنی رکودی که بر بازار حاکم است، تحریک قیمت ها به غیر از فولادسازان به نفع چه کسانی خواهد بود؟

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر