|
کدخبر: 122107 سهیل فرزین

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران در گفت و گو با گسترش نیوز:

دولت اعتقادی به صادرات ندارد

سیدمصطفی موسوی گفت: ما اعتقاد داریم که دولتی ها به هیچ عنوان صادر کننده نیستند و اعتقادی به صادرات نیز ندارد. آنها تنها برای حفظ سمت و جایگاه خود دست به هرکاری می‌زنند.

تجارت دولت اعتقادی به صادرات ندارد

شرایط صادرات و مبادلات تجاری ایران با سایر کشورهای دنیا به علت تحریم های ناجوانمردانه آمریکا علیه کشور و گاها سیاست های اشتباه مبادی قانون گذار با مشکلات و چالش های متعددی روبرو شده بود که شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز های کشورها با یکدیگر نیز این رکود و چالش ها را دو چندان کرد. در این میان نقش دولت به منظور حفظ صادرات و به تبع آن بهبود وضعیت اقتصاد کشور پررنگ تر از گذشته است. اما چه چالش هایی در این مسیر وجود دارد که صادرکنندگان ما همچنان بیشترین انرژی و وقت خود را صرف از میان برداشتن موانع پیش پای خود می کنند؟ خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی با مصطفی موسوی، نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران _ ویتانم انجام داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید.

مصطفی موسوی در ابتدای این گفت و گو موضوع تعهد ارزی را مهم‌ترین چالش پیش روی صادرکنندگان کشور عنوان کرد و گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد از صادرات متعلق به بخش خصوصی واقعی و مابقی آن یا خصولتی یا دولتی هستند بنابراین شرایط صادرات باید تسهیل شود چرا که ما معتقدیم تمام پول صادرات به کشور بازگشته است.

مصطفی-موسوی

 وی در ادامه به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر تجارت کشور اشاره کرد و گفت: شیوع این ویروس موجب شد که اهمیت دیجیتال مارکتینگ به صورت کامل برای ما مشخص و روشن شود. باید اذعان داشت که ما در بحث بازاریابی جهانی از حد نرمال بقیه کشورها پایین‌تر هستیم اما باید به این نکته نیز توجه داشت که وجود تحریم‌ها نیز در این خصوص بی‌تأثیر نیست. بنابراین به نظر می رسد تجار و صادرکنندگان ما باید در بخش آی تی و آی سی تی بیشتر ورود کنند و دیجیتال مارکتینگ بین الملل را نیز بیش از گذشته جدی بگیرند. اعتقاد ما این است که سیستم‌های فضای مجازی باید حداقل برای بخش بازرگانی فعال باشند در همین خصوص زمینه حضور فعالان تجاری در فضای اینترنت آزاد و بدون فیلترینگ باید فراهم شود.

رئیس اتاق ایران-ویتنام افزود: در شرایط کنونی و با توجه به فیلترینگ های موجود کار بازرگانان کشور نیز سخت شده است و بازاریابی مجازی آن ها با اختلال و چالش بزرگی روبرو است که باید در خصوص رفع این مشکل تلاش و همت بیشتری از سوی مسئولان امر صورت گیرد.

ایران کشور صادرکننده ای نیست

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران در ادامه گفت: یکی از ظرفیت های بزرگ صادراتی برای ما ظرفیت کشورهای همسایه است که به عقیده من کشور ما در بهره‌برداری از این ظرفیت به خوبی عمل نکرده است. باید اذعان داشت که ما کشور صادر کننده ای نیستیم کشور ما تنها مازاد تولید داخلی را صادر می‌کند و این به این معنی است که اولویت ما مصرف داخلی کشور است و پس از آن به صادرات فکر می‌کنیم. این اقدام در سطح بین‌الملل اقدامی نامتعارف است و به عنوان صادرات محسوب نمی شود. کشورهایی که به عنوان صادر کننده مطرح هستند کشورهایی هستند که شرایط را طوری پیش بردند که هیچگاه سدی در برابر صادرات محصولات خود نداشته‌اند. کشورهایی مانند ویتنام و چین معمولاً کمبود ما یحتاج داخلی خود را از طریق واردات انجام می‌دهند که این امر موجب حفظ تراز تجاری کشور خواهد شد و از طرفی نیز موجب می شود که صادرکنندگان به برنامه‌‌های طولانی مدت خود برسند.

ما اعتقاد داریم که دولتی ها به هیچ عنوان صادر کننده نیستند و اعتقادی به صادرات نیز ندارند. آنها تنها برای حفظ سمت و جایگاه خود دست به هرکاری می‌زنند که دود این آتش در چشم صادر کننده خواهد بود.

استانداردسازی برای محصولات تولیدی

 موسوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تاکید بر اینکه ما باید برای محصولات تولیدی خود استاندارد سازی کنیم، عنوان داشت: متاسفانه کشور ما در بحث برندسازی بسیار ضعیف عمل کرده است. در کشور ما سیستم بازاریابی به منظور جذب مشتری خارجی غلط و نادرست تعریف شده است. یک فعال تجاری خارجی با ویزای توریستی در داخل کشور ما تجارت می کند بدون اینکه کسی بر عملکرد او نظارت داشته باشد و از آنجا که بخش خصوصی ما نیز از طرف دولت به چالش کشیده شده است و حمایتی در این خصوص ندارد به اجبار کالاهای ضعیف و بی کیفیت تولید می کند و به بازرگانان کشورهای مختلف به فروش می رساند که این امر در وهله اول موجب از بین رفتن کیفیت کالاهای تولیدی خواهد شد و در وهله دوم موجب از دست رفتن استانداردهای جهانی.

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران در پایان اظهار داشت: باید ضوابط و دستورالعمل هایی در خصوص ورود خارجی ها به بازار ایران تدوین شود تا استانداردهای اولیه از این طریق فراهم شوند. البته باید توجه داشت که سیستم حمل و نقل ما نیز بسیار ضعیف است و لازم است که یارانه‌ ای را به این بخش اختصاص داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها