|
کدخبر: 169781

رئیس موساد با بایدن درباره ایران گفتگو کردند

رسانه‌های صهیونیستی بامداد یکشنبه از دیدار «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) با رئیس جمهور ایالات متحده خبر دادند.

بین‌الملل رئیس موساد با بایدن درباره ایران گفتگو کردند

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی اعلام کرد که «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) روز جمعه با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید دیدار کرد.

بنا به گزارش این رسانه اسرائیلی، کوهن پیش از این دیدار که در آن اعضای شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز حضور داشتند، با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک نشست جداگانه برگزار کرده بود.

یک منبع آگاه نیز گفت که این دیدار از پیش برنامه‌ریزی نشده بود و در زمان اقامت کوهن در شهر واشنگتن دی. سی. و ظرف مدت زمان کوتاهی ترتیب برگزاری آن داده شد.

این منبع آگاه همچنین خاطرنشان کرد که پیش از این دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگو با کوهن از او خواست تا پیامی را درباره ایران به اطلاع بایدن برساند. گفته می‌شود که پس از این دیدار نیز نتانیاهو در جریان امور قرار گرفت.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده یک روز پیش از آن خطاب به خبرنگاران در واشنگتن گفته بود که ایالات متحده «پیش و پس از هر دور مذاکرات (وین) همتایان اسرائیلی را در جریان امور قرار می‌دهد» و اینکه «ما با آنها (رژیم صهیونیستی) در مورد این مذاکرات مشورت و رایزنی می‌کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با تأیید سفر هیأتی از مقامات واشنگتن به خاورمیانه در هفته جاری برای گفتگو با متحدان این کشور گفت: «هفته آینده یک هیأت بلندپایه برای گفتگو پیرامون برخی موضوعات مهم و مرتبط با امنیت ملی ایالات متحده و تلاش‌های کنونی برای تنش زدایی در خاورمیانه (به منطقه) سفر خواهد کرد».

پرایس در ادامه افزود: «باید بگویم که این هیأت بر یک موضوع متمرکز نخواهد بود، و به یقین صرفاً بر موضوع ایران و هرچیزی که ممکن است مربوط به گفتگوهای جاری در وین باشد، تمرکز نخواهد کرد».

گفتنی است که گفتگوها برای احیای برجام از ماه میلادی گذشته با حضور طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵- ایران، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان- در شهر وین، پایتخت اتریش همچنان ادامه دارد.

در همین ارتباط، دیپلمات‌های بلندپایه گروه موسوم به «تروئیکای اروپایی» در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما کار بسیاری پیش رو داریم و زمان کمی باقی است. به رغم این دورنما، ما به پیشرفت بیشتر در این هفته امیدوار بودیم».

این مقامات ابراز امیدواری کردند که تا ۲۱ ماه مه (۳۱ اردیبهشت) که مهلت توافق میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به پایان می‌رسد، به یک اتفاق نظر دست یابند. آنها در ادامه افزودند که هنوز بر سر مهمترین مسائل به توافقی دست نیافته‌اند. و اینکه «موفقیت (در مذاکرات وین) به هیچ‌وجه تضمین شده نیست، اما ممکن است».

 

منبع: مهر

ارسال نظر