|
کدخبر: 220384

پیش بینی روند شاخص بورس در کوتاه مدت

در اولین هفته از آخرین ماه پاییزی وضعیت بازار چنگی به دل نزد. شاخص کل با افت نزدیک به ۴ درصد کانال یک میلیون و چهارصد هزار واحد را از دست داد و به محدوده یک میلیون و سیصد و نود چهار هزار واحد رسید. در شاخص هم وزن هم وضعیت جالب نبود و سبد اکثر سرمایه‌گذاران بازدهی منفی داشت. اما نکته مثبت معاملات این هفته در روز دوشنبه و همزمان با خبر افزایش سرمایه شستا بود. که بازار واکنش مثبتی نشان داد و این موضوع نشان داد که برخلاف تصور پول در بازار وجود دارد و آمادگی خرید نیز در بین سرمایه‌گذاران هست. تنها نیاز به جرقه‌ایست که روند مثبت شکل بگیرد. چرا که بازار دیگر رمقی برای افت بیشتر ندارد.

برای شکل گیری روند بازار چندین فاکتور و پارامتر لازم است. در ابتدا هم باید به قیمت‌ها توجه داشت. در حال حاضر قیمت‌ها به سطوح ارزندگی رسیده‌اند و بعید است تحلیلگری را بتوان پیدا کرد که معتقد باشد بازار سهام در این روزها گران است.

فاکتور بعدی روند سود سازی شرکت‌هاست. که با توجه به گزارش‌های آمده روند سود سازی شرکت‌ها وضعیت خوبی دارد. مثلا گزارش فولاد بهتر از انتظار بازار بود و یا در شرکت‌ها پالایشی گزارش های شش ماهه حسابرسی شده وضعیت به مراتب بهتری را نسبت به گزارش‌های پیشین حسابرسی نشده نشان میدهد. بنابراین تا به امروز روند سود سازی شرکت‌ها خوب و رضایت بخش بوده است.

فاکتور سوم چشم‌انداز بازار است که چشم انداز بازار را دو عامل قیمت های جهانی و قیمت دلار تشکیل می‌دهند. بر خلاف آنچه برخی از تحلیلگر ها تصور می‌کردند با افزایش واکسیناسیون جهانی قیمت کامودیتی‌ها افتی نداشت و چشم‌انداز کلی در بازارهای جهانی مثبت تلقی می‌شود.

و اما برای قیمت ارز دو خبر بسیار مهم در این هفته داشتیم. اول رشد قیمت دلار در بازار آزاد بود که وارد کانال ۲۹هزار واحد شد و دوم آنکه الزام شرکت‌های صادراتی برای عرضه ارزهایشان به قیمت دلار نیمایی برداشته شد که این خبر بسیار خوب برای شرکت‌های صادرات‌محور بازار است.

پارامتر بعدی ریسک‌های سیستماتیکی است که در بازار وجود دارد و در حال حاضر بزرگترین ریسک سیستماتیک وضعیت وضع قوانین و مقررات است که متاسفانه عدم ثبات در آن دیده میشود. همانطور که در گروه خودرویی شاهد بودیم، تنها دو روز بعد از آنکه خبر آزاد سازی قیمت خودرو لغو شد مجددا اخبار مثبتی در این زمینه به بازار مخابره شد اما متاسفانه اثر مثبت زیادی نداشت چرا که بازار سهام همواره بیش از انکه از خبر منفی اثر بگیرد از ابهام اثر منفی میگیرد و هرچه ابهام بیشتر باشد ترس در بازار بیشتر میشود. اگر قوانین شفاف‌تر وضع شوند و پارامتر های اقتصاد کلان ما پیش‌بینی‌ پذیرتر باشند مسلما رسیک‌های سیستماتیک بازار کم شده و حال بازار بهتر خواهد شد.

بنابراین تمام پارامترهای اثر گذار در بازار مثبت هستند و تنها ترس است که اجازه نمیدهد که پولهای پارک شده به بازار برگردند. برای بهبود حال بازار جریان نقدینگی باید افزایش یابد و ارزش معاملات خرد سهام باید حداقل به ۸ الی ۱۰ همت در روز برسد

پیش بینی هفته آینده

در هفته پیش رو دو خبر مهم و اثر گذار داریم. یکی مذاکرات وین در تاریخ ۸ آذرماه است. سفر اخیر رییس آژانس هسته ایی به ایران نشان داد که به احتمال زیاد فضای مثبتی از این مذاکرات بوجود نخواهد آمد و همین امر باعث شد که دلار به کانال ۲۹ هزار تومان وارد شود. و خبر بعد در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۱ است. نرخ دلار،‌ نرخ حامل‌های انرژی، مالیات، نرخ بهره مالکانه و معافیات‌های صادراتی از جمله مواردیست که میتواند تاثیرات بسزایی بر بازار ما داشته باشد. تا این لحظه، آخرین اخبار بودجه حکایت از آن دارد که نرخ تسعیر ارز در محدوده ۲۲ الی ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده و قیمت نفت ۶۰ دلار در هر بشکه پیش بینی شده است.

خبر منفی اثر گذار در هفته آینده مربوط به قطعی احتمالی گاز خواهد بود که واحدهای تولیدی را با مشکل روبرو می‌کند البته برخی از شرکت‌ها مثل فولادهای مازاد تولید دارند و قطع ۲۰ روزه الی یک ماهه حامل‌های انرژی نمی‌تواند اثرات بنیادی بر سود سازی شرکت داسته باشد اما واحد تولیدی دیگری مثل متانول ساز ها در صورت قطعی دچار زیان میشوند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین
  • مهرداد ارسالی در

    خدا لعنت کند مسبب کاهش سرمایه مردم رو سر مایم نصف شده

  • فرهاد ارسالی در

    چنگی به دل نزد؟؟؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها