|
کدخبر: 220372

پیش بینی مهم از آینده بورس

در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته آینده گردآوری شده است.

در قالب سوالی سه گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. افزایشی

۲. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از ۱ درصد)

۳. منفی. کاهشی

 می‌توانید نتیجه این نظر سنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید:

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

 

 

نام کارشناس 

توضیحات

کورش آسایش

گزینه دوم. ارزش معاملات در هفته گذشته همچنان کاهش داشته است. اما از سویی فروشنده قوی در بازار وجود ندارد و کم کم باید شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار بود.

فردین آقابزرگی

گزینه سوم. بی اعتمادی نسبت به تصمیمات دولت در ارتباط با تداوم عرضه و انتشار اوراق با نرخ ۲۴ درصد که p/ e آن برای سرمایه‌گذار اوراق ۴.۵ می‌شود، در صورتی که متوسط p/e بورس در حال حاضر حدود ۷ است.

آرتا اسدی

گزینه اول. با توجه به روند هفته گذشته شاخص کل که یک روند ضعیف صعودی را آغاز کرده است.

امین امیدی

گزینه اول. به دلیل افزایش نرخ دلار همچنین روند مثبتی که گروه خودرو و پتروشیمی در پایان هفته گذشته داشتند.

آراد پورکار

گزینه اول. با توجه به افزایش نرخ دلار، شکست مقاومت و همچنین قیمت کامودیتی‌ها بازار مثبت خواهد بود. اما همچنان بازار با مشکل نقدینگی مواجه است. 

محمد خبری زاد

گزینه دوم. به علت ابهاماتی که در بازار وجود دارد. همچنین ابهامات جدیدی که همزمان با تهیه لایحه پیش نویس بودجه خصوصا در حوزه صنعت و معدن اعلام شده است.

ندا رضایی

گزینه دوم. به دلیل ابهامات برجام، قطع گاز صنایع، افزایش قیمت دلار و تعدیل نرخ خوراک گاز صنایع برای بودجه سال آینده، با موازنه تاثیر این چند عامل بازار بدون تغییر چشمگیر پیش‌بینی می‌شود.

بابک سالاروند

گزینه دوم. علی رغم بالارفتن قیمت ارز، همچنان شاهد عدم تقاضا و در نتیجه کمبود نقدینگی برای رونق معاملات هستیم. همچنین عوامل بنیادی به گونه‌ای هستند که شاخص کل در هفته آینده بدون تغییری چشمگیر پیش‌بینی خواهد شد.

حسین مرید سادات

گزینه دوم. با توجه به شرایط حاکم بر بازار که به نوعی اصلاح زمانی آغاز شده است و کاهش روزانه ارزش معاملات در بازار یکی از نشانه های آن است، در شرایط کنونی نمی توان به صعود بازار خوشبین بود.

علی ملک لی

گزینه دوم. فعلا هیچ تصمیم و اقدام خاصی در جهت حمایت از بازار سرمایه گرفته نشده و سهامداران بلاتکلیف هستند.

 
با توجه به نتیجه نظرسنجی و انتخاب ۶۰ درصدی گزینه دوم (بدون تغییر چشمگیر) و ۳۰ درصدی گزینه اول (مثبت. افزایشی) به احتمال زیاد شاخص کل بورس در هفته پیش رو روندی نزولی نخواهد داشت و مانند هفته‌ای که گذشت نوسانی خواهد بود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر