|
کدخبر: 211176

فروش اوراق دولتی در بورس؛ خوب یا بد؟

خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار اوراق دولتی لطمات زیادی برای بازارسرمایه به همراه دارد.

سید علی خسروشاهی درباره فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه گفت: دولت برای تامین بخشی از کسری بودجه و هزینه‌های جاری مجبور به تامین مالی است که یکی از کم ریسک‌ترین روش‌های تامین مالی دولت به جای چاپ و انتشار اسکناس، فروش اوراق در بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: زمانیکه حجم انتشار اوراق افزایش پیدا می‌کند برای جذب سرمایه‌گذار، باید نرخ اوراق بالا باشد.

خسروشاهی افزود: زمانیکه فشار فروش اوراق از سمت دولت افزایش می‌یابد بخش زیادی نقدینگی، از بازارهای موازی و بازار سرمایه جذب می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های تامین نقدینگی، استفاده از شبکه بانکی است بیان کرد: در زمان انتشار اوراق، سرمایه‌گذارانی که حجم سپرده بانکی بالایی دارند ترجیح می‌دهند اوراق خریداری کنند، چون این سرمایه‌گذاری بدون ریسک و با سود بالا است.

خسروشاهی ادامه داد: بانک‌ها برای اینکه با بحران خروج منابع مواجه نشوند به ناچار مجبور می‌شوند نرخ سود سپرده بانکی را افزایش دهند و به این ترتیب انتشار اوراق در بازار پولی و مالی تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ اوراق دولتی و سپرده بانکی، در خروج پول از بازار سرمایه بی‌تاثیر نیست افزود: زمانی که نرخ سود سپرده بانکی و اوراق دولتی افزایش می‌یابد سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند از بازار پر ریسک و نوسان بورس خارج شوند و در این دو بازار سرمایه‌گذاری کنند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت برای اداره کردن کشور به جای استقراض از بانک مرکزی، انتشار اسکناس و افزایش نقدینگی، از انتشار اوراق استفاده کرده است، زیرا نسبت به سایر گزینه‌ها تبعات تورمی کمتری دارد، اما لطمات زیادی برای بازارسرمایه به همراه دارد.

وی تاکید کرد:دولت در فروش نفت دچار محدودیت زیادی است و هزینه‌های جاری دولت افزایش پیدا کرده است به همین دلیل برای جبران کسری بودجه و تراز کردن پرداخت‌ها باید تامین منابع داشته باشد.

خسرو شاهی گفت: با توجه به اقتصاد بین‌المللی و داخلی دولت مجبور است از گزینه‌های کم خطرتری، چون انتشار اوراق در بازار استفاده کند اگرچه این اوراق، برای بازار سرمایه مضر است.

وی ادامه داد: معمولا در ماه‌های ابتدای سال دولت موفق به انتشار اوراق دولتی در بازار سرمایه نمی‌شود و در نیمه دوم سال اقدام به انتشار اوراق در بازار سرمایه می‌کند تا کسری بودجه جبران شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت باید آرامش را در فضای اقتصادی کشور حاکم کند. ثبات در بازارهای ارز، خودرو و مسکن به تثبیت شرایط اقتصادی کشور کمک می‌کند.

وی بیان کرد: قیمت‌های دستوری به زیان بسیاری از صنایع بورسی است و باعث نوسان در قیمت سهام می‌شود.

 

منبع: بازار

ارسال نظر