|
کدخبر: 202965

افزایش خرید مقاطع فولادی از بورس کالا

از رکود بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور ظرف روزهای اخیر اندکی کاسته شده است، به‌‌‌ گونه‌‌‌ای که بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران که ظرف روزهای پایانی هفته قبل تا ۱۴هزار و ۸۰۰تومان نیز عقب‌‌‌نشینی کرده بود، مجددا در هفته جاری به کانال ۱۵هزار تومانی بازگشت.

روز گذشته نیز هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۶ با نرخ ۱۵هزار و ۴۰۰تومان در این بازار به فروش رسید. به نظر می‌رسد، فعالان بازار به این نتیجه رسیده‌‌‌اند که کاهش نرخ بیشتر در بازار آهن و فولاد کشور به‌سادگی امکان‌‌‌پذیر نیست، بنابراین دیگر خبری از تعویق خرید به امید افت بیشتر قیمت در این بازار نیست و همین موضوع باعث شده است تا اندکی رونق به معاملات مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد بازگردد.

افزایش خرید مقاطع فولادی از بازار فیزیکی بورس کالا نشان می‌دهد، خریداران بر این باورند که نرخ فعلی، کف قیمتی ایجادشده در بازار است.  قیمت پایه در نظر گرفته‌شده برای عرضه شمش فولاد در عرضه روز گذشته مجددا کاهش داشت.

رینگ معاملاتی بورس کالا روز گذشته میزبان عرضه حدود ۱۸۰هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۲هزار و ۶۰۰ تا ۱۳هزار و ۱۴۰تومان به ازای هر کیلوگرم بود. کف قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه هفته جاری ۳۰۰تومان کمتر از نرخ پایه عرضه شمش در هفته قبل بود. کاهش نرخ پایه شمش فولاد در عرضه دیروز باعث شد تا متقاضیان استقبال نسبتا خوبی از عرضه‌‌‌های دیروز داشته باشند، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که خریداران تقاضایی در حدود ۱۳۰هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که در نهایت به معامله ۷۸هزار تن شمش از این بازار با میانگین نرخ ۱۲هزار و ۸۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم انجامید. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده این شمش برای نوردکار حدود ۱۳هزار و ۹۰۰تومان خواهد بود.

با توجه به هزینه حمل، تبدیل و... محصول تولیدی با این شمش باید با نرخی در کانال ۱۵هزار تومانی وارد بازار آزاد شود. این موضوع موید آن است که در هفته جاری میلگرد در بازار آزاد با نرخی منطبق با قیمت شمش فولاد فروش رفته است.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر