|
کدخبر: 202890

بورس دوای درد بازار نفت!

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هر جا که شفافیت نباشد و پشت درهای بسته تصمیم گرفته شود، رانت و فساد به وجود می‌آید، بر ضرورت استفاده از مکانیزم بورس در فروش نفت تاکید کرد.

مصطفی نخعی در خصوص اینکه آیا ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و فرآورده‌های نفتی مانند فروش در بورس ضرورت دارد یا خیر؟ گفت: معتقدم باید از مکانیزم بورس به دلایل متعددی همچون رقابتی شدن قیمت‌ها و متنوع کردن صف خریداران نهایت استفاده را برد چراکه به شفافیت بیشتر فعل و انفعالات پیرامون فروش نفت کمک می‌کند، ضمن آنکه تناقضی با بحث تحریم‌ها و امکان جلوگیری از این فروش ندارد زیرا بخش خصوصی فرآورده را از دولت خریداری کرده و به روشی‌های مختص خودشان صادر می‌کنند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درحالی فروش در بورس به شفافیت بیشتر و رونق اقتصاد کشور کمک خواهد کرد که یکی از شعارهای اساسی دولت سیزدهم نیز فسادستیزی و شفافیت است.

وی با بیان اینکه در گذشته گزارش‌های بسیاری درخصوص لابی‌ها و وقوع فساد در این مذاکرات به مجلس می‌رسید، توضیح داد: به‌یقین هر جا که شفافیت نباشد و پشت درهای بسته تصمیم گرفته شود، رانت و فساد به وجود می‌آید.

به گفته نخعی به طور حتم افرادی که در گذشته سودهای کلانی از محل این مذاکرات غیرشفاف به جیب زده‌اند به روش‌های مختلفی مقاومت می‌خواهند کرد و مسائلی همچون شکست‌پذیری در مقابل تحریم‌ها را پیش می‌کشند، در حالی که اینطور نیست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد:  باید بر مکانیزم بورس نیز نظارت شود چراکه شاهد بودیم عرضه‌هایی در حوزه فرآورده‌های نفتی صورت گرفته اما فرآیند آن را طوری چیده‌اند که فقط افراد خاصی بتوانند شرکت کنند، به همین دلیل یکی از موضوعات "تحقیق و تفحص مجلس از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی" ارائه همین گزارشات است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر