|
کدخبر: 202175

ماجرای اختلال در معاملات امروز بورس چه بود؟

کاهش زمان بازگشایی نمادهای عرضه اولیه، از جمله اقداماتی بوده که همیشه در دستور کار همکاران فنی قرار داشته و با توسعه جدید در هسته معاملات بورس و فرابورس محقق شده است.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن مطلب فوق گفت : در روز جاری سامانه معاملاتی فرابورس بدون مشکل سرویس های لازم برای انجام معاملات را ارائه کرده است. امروز در این سامانه نماد «مدیریت» با صف فروش به تعداد بالغ بر ۹۸۰۰۰ سفارش بازگشایی گردید که در فرایند بازگشایی بیش از ۱۰۷۰۰۰ معامله تولید شد. فرایند بازگشایی این نماد در ۳۰ ثانیه بطور کامل انجام شد.

حمید حسن آبادی توضح داد: پیش از این، صف های فروش یا خرید با این تعداد سفارش قابل پشتیبانی در سامانه معاملات نبوده و معاملات نمادها با صف فروش سنگین به بعد از ساعت بازار منتقل می شد و در این بازه زمانی نیز بازگشایی نمادها به زمانی بیش از ۴ دقیقه نیاز داشت. اما با توسعه انجام شده روی سامانه معاملات در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و بکارگیری ماژول توسعه یافته جدید برای فرایند بازگشایی که از هفته گذشته در محیط عملیاتی قرار گرفته است، نمادهایی با صف های سنگین در بازه زمانی بسیار کوتاه بازگشایی می شوند و روال عادی معاملات بدون اختلال پیگیری می شود.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس همچنین در خصوص مشکل بوجود آمده در نمایش اطلاعات پرتفوی سهامداران در شرکت های کارگزاری در روز شنبه، عنوان کرد که بروز خطا در کانالهای ارتباطی سامانه Csdidata  متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی موجب توقف ارسال اطلاعات به بانک اطلاعاتی سامانه مربوطه شده است. در نتیجه این اختلال  تعدادی از شرکت‌های کارگزاری موفق به نمایش صحیح اطلاعات مشتریان خود نشدند، که بلافاصله پس از بررسی علت بروز خطا و رفع آن و اطمینان از صحت عملکرد سیستم‌ها، ارسال اطلاعات از سر گرفته شد. لازم به ذکر است اطلاعات ارسالی صرفا برای مشاهده دارایی‌ها از سوی مشتریان کارگزاری‌ها بوده است و کارگزاران در صورت لزوم قادر به دسترسی به این اطلاعات از طریق سامانه بک آفیس‌ خود بوده اند. در حال حاضر مشکل مربوطه به طور کامل برطرف شده و اطلاعات پرتفوی سهامداران در سامانه های شرکت های کارگزاری کاملا به روز است.

حسن آبادی، در خصوص عرضه های اولیه ارائه شده در هفته های اخیر نیز افزود: اختلالات رخ داده هیچ ارتباطی به عرضه های اولیه ارائه شده ندارد و هم اکنون تمامی سامانه های معاملاتی بورس ها و سامانه های پس از معاملات در شرایط پایدار قرار دارند. وی افزود، همه همکاران حوزه های فنی و کسب و کاری در مجموعه سازمان و ارکان همواره در تلاشند تا فرانیدهای معاملاتی پیش و پس از معاملات با روند نرمال طی شده و سرویس دهی به ذینفعان با بالاترین درجه پایداری و کیفیت ارائه شود.

 

منبع: نبض بورس

ارسال نظر