|
کدخبر: 189070

نوسانات دلار چه تاثیری بر صنایع بورسی می گذارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌های فعال در بازار سرمایه در سال مالی ۱۳۹۹ با نرخ تسعیر ارز حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به سود‌های فوق العاده‌ای دست یافتند.

مهرزاد جهانی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا صنایع بورسی از نوسانات دلار تاثیر می‌پذیرند؟، اظهار کرد: اگر بخواهیم بازار سرمایه را به بخش‌های دلاری و غیر دلاری تقسیم بندی کنیم، شاید خیلی منطقی به نظر نرسد. زیرا به هر حال صنایع داخلی نیز بابت مصارف مواد اولیه قاعدتا از نوسانات نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند. به هر ترتیب می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد از صنایع فعال در بازار سرمایه مستقیما با روند نرخ دلار، خود را منطبق می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، صنایع بورسی تحت تاثیر چه دلاری هستند؟، گفت: سودآوری شرکت‌های پتروشیمی، فلزات اساسی، بخشی از معدنی‌ها، پالایشی‌ها، هلدینگ‌ها که سهامداران اصلی سهام این شرکت‌ها هستند، به طور مستقیم تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارند. این شرکت‌ها محصولات خود را با نرخ ارز سامانه نیما به فروش می‌رسانند؛ بنابراین تحت تاثیر نرخ‌های بازار آزاد نیستند. گرچه قطعا همبستگی بالایی بین نرخ ارز آزاد و نرخ نیمایی وجود دارد.

او تاکید کرد: لازم به ذکر است که میانگین نرخ تسعیر ارز شرکت‌های فعال در بازار سرمایه در سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است که با این نرخ نیز شرکت‌های بورسی به سود‌های فوق العاده‌ای دست یافتند.

او بیان کرد: مجموع سود‌های تحقق یافته شرکت‌های فعال در بازار در سال ۱۳۹۹ به محدوده ۴۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که شکاف قابل توجهی با سود ثبت شده در سال مالی ۹۸ دارد. البته نرخ ارز نیمایی در شرایط کنونی در محدوده ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان است که بالاتر از میانگین نرخ تسعیر ارز در سال ۹۹ است.

او افزود: بنابراین از زمان انتخاب بایدن و حاکمیت حزب دموکرات در آمریکا، خوش‌بینی‌های افراطی در بین برخی اهالی بازار سرمایه موج می‌زد به طوری که انتظار کاهش نرخ دلار را تا محدوده‌های ۱۵ هزار تومان معقول می‌دانستند که موج فروش وحشتناکی را در بازار سرمایه تشکیل داد. اما امروزه به وضوح قابل مشاهده است که، نرخ ارز با همه دلایل موجود در اقتصاد کلان که یکی از مهم‌ترین آن‌ها رشد قابل تامل نقدینگی است، در حالت خوش‌بینانه هم جای زیادی برای افت ندارد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بنابراین انتظار داریم که بازار سرمایه در سال مالی جاری نیز حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سودسازی کند و روند مستمر رشد سودآوری خود را همچنان ادامه دهد.

جهانی در خصوص روند نرخ دلار آزاد و نیمایی پس از مشخص شدن رئیس جمهوری آمریکا گفت: نرخ دلار بازار آزاد پس از انتخاب بایدن از محدوده‌ ۳۳ هزار تومان به محدوده ۲۰ هزار تومانی هم رسید، اما بسیار سریع خود را به نقطه تعادلی ۲۲-۲۳ هزار تومان رساند و در روز‌های اخیر هم به دنبال انتشار خبرهایی در خصوص عدم رسیدن به توافق در کوتاه مدت، نرخ دلار مجدد خود را به محدوده‌های ۲۵ هزار تومان رسانده است.

او بیان کرد: از سویی دیگر نرخ دلار نیمایی که پایه محاسبات نرخ فروش محصولات صنایع مذکور است، در یک ماهه اخیر از ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان به محدوده ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است که حاکی از رشد خزنده دلار و نزدیک شدن به نرخ ارز بازار آزاد است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، صنایع مختلف بورسی با چه نرخ دلاری فعالیت می‌کنند؟، اظهار کرد: گروهی از صنایع بازار سرمایه همچنان قسمتی از مصارف ارزی خود را با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تامین می‌کنند. شرکت‌های دارویی که مواد موثر وارد می‌کنند (مکمل‌ها با نرخ آزاد انجام می‌شوند) و شرکت‌های روغنی مواد خام (به غیر از مواد بسته بندی)  مواد مورد نیاز را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کنند.

او بیان کرد: شرکت‌های خوراک دام و طیور، چاپ و تکثیر و لاستیکی‌ها نیز همچنان برخی از مصارف ارزی خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کنند. بر اساس خبرهای منتشر شده این طور به نظر می‌رسد که نرخ ۴۲۰۰ تومانی در نیمه دوم امسال به نرخ ترجیحی تبدیل شود. رقم دقیق نرخ ترجیحی هنوز به طور شفاف مشخص نیست، ولی گمانه زنی‌ها در محدوده‌های ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است.

او تاکید کرد: با اعمال شدن نرخ ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومانی و با فرض ثابت ماندن حاشیه سود (که محتمل است) صنایع نامبرده از لحاظ ریالی با رشد سودآوری همراه خواهند شد و به دلیل کوچک بودن مقیاس این طبقه از شرکت‌ها، سودآوری‌ آن‌ها به شکلی اهرمی رشد خواهد کرد.

جهانی در پاسخ به این پرسش که، با تغییر نرخ تسعیر ارز توسط بانک مرکزی، بانک‌ها چه تاثیری از این موضوع می‌گیرند؟، گفت: بانک‌ها نیز از دیگر صنایعی هستند که هر ساله با چالش نرخ تسعیر ارز در صورت‌های مالی خود مواجه هستند. اکثر بانک‌های بزرگ کشور دارایی‌های ارزی دارند که باید با نرخی که بانک مرکزی به آن‌ها اعلام می‌کند، دارایی‌های ارزی خود را به ریال تبدیل کنند و گزارش کنند.

او بیان کرد: در صورت‌های مالی منتشره در سال مالی ۱۳۹۹ نرخ تسعیر ارز اعلامی از سوی بانک مرکزی در محدوده ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر دلار بوده است که از این محل سود تسعیر ارز شناسایی شده است.

او افزود: بنابراین با رشد نرخ ارز نیمایی، نرخ تسعیر ارز اعلامی از سوی بانک مرکزی برای تسعیر ارز بانک‌ها (که به طور معمول ضریبی از نرخ ارز نیماست) با رشد همراه خواهد شد و موجب بهبود وضعیت بنیادی آن‌ها خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بنابراین با توجه به موارد مطرح شده، بازار سرمایه در شرایط فعلی ریسک جدی‌ای از بابت نوسانات نرخ ارز نباید داشته باشد و نوسانات با شیب ملایم را به راحتی هضم خواهد کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر