|
کدخبر: 185691

صعود پرقدرت شاخص‌ های مهم بورسی در جهان

تحرکات بانک های مرکزی زیر ذره بین معامله گران بورسی قرار گرفته است: کمیته پولی بانک مرکزی اروپا در حال بازنگری سیاست های نرخ بهره ای خود است. انتظار می رود نرخ بهره نسبت به سطح کنونی افزایش سریعی پیدا کند که آخرین بار در سال ۲۰۰۳ چنین بازنگری انجام شده بود. کریستین لاگارد- رییس بانک مرکزی اروپا گفته است حفظ ثبات بازارهای مالی و حمایت از بخش های آسیب دیده از کرونا به قوت خود باقی خواهند ماند و الان زمان مناسبی برای قطع همه حمایت ها نیست.

روابط بین آمریکا و چین بار دیگر به محدوده تنش بازگشته و وزارت بازرگانی آمریکا از تحریم ۱۴ شرکت چینی به اتهام نقض حقوق بشر مسلمانان منطقه سن کیانگ خبر داد. از طرف دیگر وانگ ونگ بین- سخنگوی وزارت خارجه با محکومیت این تصمیم گفته است که دولت این کشور تمامی اقدامات لازم برای حمایت از شرکت های چینی را انجام خواهد داد و در زمان مناسب با اقدام متقابل به این تحریم های آمریکا پاسخ داده خواهد شد. 

با وجود سترش ابتلا به کرونا در جهان و نیاز بازارهای مالی به حمایت های سیاست گذار، سیگنال های ارسالی از طرف بانک های مرکزی مختلف چنین القا می کنند که دوره خاتمه سیاست های محرک نزدیک است. بانک مرکزی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که دستیابی به تورم دو درصدی را هدفگذاری کرده و بدان پایبند است. مقامات بانک مرکزی آمریکا نیز از احتمال پایان دادن به برنامه خرید اوراق خبر داده اند که طی آن ماهانه حدود ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق از بازار خریداری می شود.

کمیسیون اروپا در گزارش جدید خود اعلام کرد پیش بینی از رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو برای امسال و سال آینده را افزایش داده است. در سه ماهه نخست امسال میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ کاهش محسوسی یافته و به لطف این اتفاق، محدودیت های رفت و آمدی و موانع پیش روی کسب و کارها توسط دولت ها کمتر شده است. این کمیسیون پیش بینی کرده است که متوسط رشد اقتصادی امسال و سال آینده منطقه یورو به ترتیب به ۴.۳ و ۴.۴ درصد برسد. 

چین در تلاش برای ثبات بخشی به بازارهای مالی و مهار بحران بدهی، محدودیت های تازه ای روی فعالیت شرکت های بزرگ این کشور وضع کرده که این مساله موجب نگرانی سهامداران آن ها شده است. از طرف دیگر آمریکا و متحدان اروپایی اش در تلاش هستند تا نرخ استاندارد مالیاتی جدیدی بر درآمد شرکت های بزرگ وضع کنند که البته برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه کشورهای شرق و مرکز اروپا، موافقت خود را با آن اعلام نکرده اند.

فشار تورمی در  کشورهای توسعه یافته به سطح قابل توجهی رسیده است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش جدید خود اعلام کرد متوسط تورم ۳۸ کشور عضو این سازمان در دوازده ماه منتهی به می به ۳.۸ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه منتهی به ماه قبل ۰.۵ درصد بیشتر شده است. در بین بخش های مختلف، انرژی با تورم ۱۸.۶ درصدی (بالاترین تورم این بخش از سپتامبر ۲۰۰۸ تاکنون) پیشتاز تورمی بوده و بخش انرژی نیز با تورم ۱.۴ درصدی بیشترین نقش کاهنده را داشته است. 

تا پایان ماه می نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۹ درصد رسید. این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷.۸ درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری ثبت شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا در چهار ماه اخیر بود. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۵ میلیون و ۲۷۸ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۲ میلیون و ۷۹۲ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.

هرچند که معامله گران به روزهای بهتر امید دارند، اما روند صعودی تورم کشورهای مختلف و احتمال بازگشت قرنطینه ها در نتیجه بیشتر شدن مبتلایان به کرونا دو عاملی هستند که چشم انداز احیای رشد را تحت تاثیر قرار داده اند. در هفته های اخیر شرکت های فعال در حوزه انرژی، صنعت و خدمات بانکی و مالی بیش از سایر شرکت ها شاهد افزایش قیمت سهام خود بوده اند. پایان نیمه نخست امسال بهترین نیمه نخست بورسی آمریکا از سال ۱۹۸۸ بوده و تحلیل بیشتر کارشناسان، ادامه روند صعودی است. 

تاکنون بیش از ۱۸۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۱۴۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۵۲ هزار و ۶۶۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۲۲ هزار و ۸۵۰ نفر، برزیل با ۵۳۳ هزار و ۵۴۶ نفر، هند با ۴۰۹ هزار و ۲۸۷ نفر، مکزیک با ۲۳۴ هزار و ۹۶۹ نفر و پرو با ۱۹۴ هزار و ۳۸۷ نفر بوده است.

فیونا سینکوتا - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در سیتی بانک - گفت: شرایط به نسبت ماه های قبلی قطعا بهتر شده است. ما اکنون شاهد رشد اقتصادی خوبی در بیشتر کشورها هستیم با این حال هنوز رشد در مرحله ای قرار ندارد که بتوان آن را یک روند رو به رشد تمام عیار دانست. در مقایسه با محیط کلان اقتصادی، شاخص های بورسی طی هفته های اخیر کمی بیش از حد افزایش داشته اند و این بدان معناست که روزهای اصلاح بازار در راه خواهند بود. 

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۹۸۸.۷۰ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۸ درصد صعود تا سطح ۴۳۸۱.۹۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۸ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۷۲۸.۵۷ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۲۵.۴۲ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با جهش ۰.۶۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۷۹۰.۵۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۴۶ درصدی در سطح ۶۵۵۹.۲۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۵ درصد بالا رفت و به ۸۸۱۶.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۲.۲۵ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۵۶۹.۰۲ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۶۲ درصد بالا رفت و در سطح ۲۷ هزار و ۵۱۵.۲۴ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۱.۲۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۳۲.۷۱ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۸۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۳۳.۴۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۵۱ درصد کاهش به ۷۴.۱۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۰.۴۲ درصدی به ازای ۷۵.۳۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۰۵.۴۶ دلار معامله شد. هر اونس نقره با جهش ۰.۱۹ درصدی به ازای ۲۶.۳۱ دلار مبادله شد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر