|
کدخبر: 171819

صندوق مبتنی بر رمزارزها را در بورس بخریم؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: در کشور‌های توسعه یافته، صندوق‌های مبتنی بر رمزارز‌ها چندین سال است که فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

بورس صندوق مبتنی بر رمزارزها را در بورس بخریم؟

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه ، در خصوص وضعیت بازار رمز ارز‌ها اظهار کرد: بازار رمز ارز‌ها به طور کلی در جهان یک بازار نوپا است و در کشور ما هم طی یک سال گذشته بسیاری از اشخاص با آن آشنا شده‌اند. این بازار، یک بازار پر ریسک است و اما بازده خوبی طی یک سال گذشته برای سرمایه گذاران در این حوزه، داشته است.

آسایش با اشاره به گفته مدیر نظارت بر نهاد مالی سازمان بورس در رابطه با راه اندازی صندوق مبتنی بر رمز ارزها، بیان کرد: در کشور‌های دیگر، به خصوص کشور‌های توسعه یافته، صندوق‌های مبتنی بر رمزارز‌ها چندین سال است که فعالیت خود را شروع کرده‌‌اند. همچنین بسیاری از اشخاص در سایر کشور‌ها به طور غیر مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری در این حوزه، به سرمایه گذاری پرداخته‌اند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در کشور ما نیز به دلیل جدید بودن این بازار، در حال حاضر دوگانگی تصمیمات بین مسئولان اقتصادی دور از ذهن نیست. چرا که از سویی باید تصمیماتی اتخاذ شود که در نوسانات رمز ارزها، سرمایه از کشور خارج نشود و از سوی دیگر بحث ارز آوری به کشور و ایجاد ثروت برای کشور مدنظر قرار گیرد.

او افزود: در این میان هیئت دولت مصوبه‌ای تصویب می‌کند مبنی بر مجاز بودن رمزارز‌هایی که در داخل کشور استخراج شده‌اند. پس باید انتظار داشت یا مصوبه جدیدی توسط هیئت دولت تصویب شود و یا به احتمال زیاد صندوق‌های رمز ارز در حوزه استخراج و رمز ارز‌هایی که در داخل کشور استخراج می‌شوند، فعالیت کنند.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، راه اندازی صندوق مبتنی بر رمز ارز‌ها چه مشکلی برای بازار سرمایه می‌تواند، ایجاد کند؟، تشریح کرد: امروزه بازار رمز ارز‌ها به عنوان یک بازار رقیب برای بازار سرمایه مانند، بازار دلار، طلا، مسکن و خودرو شناخته می‌شود و از آن جهت که پول هوشمند است، هر زمان، بازار پر سودتری را شناسایی کند لذا خروج و ورود پول در بازار‌های رقیب همواره اتفاق می‌افتد.

او بیان کرد: هیچ بازاری تا ابد ریزشی و یا تا ابد صعودی نخواهد بود و قطعا همان گونه که از بازار سرمایه در چند ماه گذشته، پول خارج و به سمت رمز ارز‌ها سرازیر شده، در آینده بالعکس این اتفاق رخ خواهد داد و پول از رمز ارز‌ها به بازار سرمایه خواهد آمد و این اصل همواره در اقتصاد پابرجاست که هر بازار در نهایت به سمت ارزش ذاتی و واقعی خود گام بر می‌دارد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا راه اندازی صندوق مبتنی بر رمز ارز‌ها قانونی است؟، تصریح کرد: در حال حاضر تشکیل چنین صندوق‌هایی در صورتی قانونی است که در حوزه استخراج رمز ارز‌ها و یا معاملات رمز ارز‌هایی که در داخل کشور استخراج شده‌اند، فعالیت کنند.

آسایش در رابطه با هدف مسئولان از راه اندازی این صندوق‌ها گفت: ایجاد چنین صندوق‌هایی به بازار‌های مالی و پویایی اقتصاد در بلندمدت کمک می‌کند. یک اقتصاد پویا بدون اتصال به بازار‌های مالی و سرمایه گذاری جهانی، بیمار است و پویایی اقتصاد و جذب سرمایه گذاری خارجی جهانی شدن بازار‌های مالی را می‌طلبد.

او بیان کرد: حائز اهمیت است که مسئولان باید تصمیمات صحیح در حوزه رمز ارز‌ها تصویب کنند و دید قهری با این بازار را کنار بگذارند. همچنین باید فرهنگ سازی مناسبی جهت سرمایه گذاری در این بازار در سطح جامعه صورت گیرد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در نهایت باید عنوان کرد که اگر تصمیمات صحیح اعمال شود می‌توان از این نوع صندوق‌ها در کنار صندوق‌های سرمایه گذاری دیگر در جهت سیاست‌های اقتصادی بهره برد و نه تنها به عنوان تهدید از آن نام نبرد بلکه به عنوان فرصتی جهت بهبود وضعیت اقتصادی از آن استفاده کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر