|
کدخبر: 169769

ریزش بورس به خاطر افت دلار؟

تحلیل‌گران یکی از عوامل اصلی ریزش شاخص بورس را کاهش قیمت دلار می‌دانند. در روز یکشنبه دلار چه علامتی به بورس می‌دهد؟

برای پیش بینی بورس امروز – یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز شنبه شاخص کل بورس ۱۳ هزار و ۵۴۷ واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و ۱۹۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و ۶۰۸ واحد پائین آمد و در رقم ۴۲۵ هزار و ۶۶۴ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۸۷ واحد ریزش کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۵۷۲ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۳۰ نماد رشد قیمت و ۲۶۹ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های خودروسازی بهمن (خبهمن)، بانک پاسارگاد (وپاسار) و پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های بهمن دیزل (خدیزل)، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و تولید نیروی برق دماوند (دماوند) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای ثامید (توسعه و عمران امید)، فایرا (آلومینیوم ایران) و فباهنر (مس شهید باهنر) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) و پتروشمی تندگویان (شگویا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد عرضه ۴ هزار و ۴۶ میلیارد تومانی بسته شد.

کاهش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات شنبه ۳۵۴ نماد صف فروش و ۵ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه ۴۸ درصد کاهش یافت و در رقم ۵۰ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۸ درصد کاهش یافت و ۴ هزار و ۹۶ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید ۳۲ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (شرکت صنعتی دوده فام) و سدشت (سیمان دشتستان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۶۳ میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، بنو (بیمه تجارت نو) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته شاخص کل‌ بورس پس از دو روز صعودی بار دیگر ریزش کرد و به کانال ۱.۱ میلیونی بازگشت. دیروز اغلب نمادهای بازار با کاهش قیمت مواجه بودند و شاهد جهش خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در روز ‌شنبه برای یازدهمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار با رشد ۴۷۰ درصدی به ۵۸۷ میلیارد تومان افزایش یافت که بالاترین رقم در ۱۰ روز کاری گذشته از ۲۸ فروردین به این سو است.

 در روزی که ارزش معاملات خرد سهام افت ۳۰ درصدی داشت و بازار دچار رکود نسبی بود حدود نیمی از ارزش معاملات کل بازار به اوراق مشارکت اختصاص داشت تا بار دیگر منتقدین فروش اوراق مشارکت در بازار سرمایه نسبت به آن اعتراض کنند. منتقدین معتقدند که اوراق مشارکت نباید در بازار سرمایه خرید و فروش شود و معاملات آن در این بازار موجب انتقال بخشی از نقدینگی بازار به سمت این اوراق شده است. گروهی از تحلیل‌گران که بر تاثیر بازارهای موازی بر بورس تاکید دارند کاهش قیمت دلار را یکی از عوامل اصلی افت شاخص بورس در معاملات دیروز می‌دانند و معتقدند تداوم کاهش قیمت دلار در روز گذشته موجب ریزش شاخص در معاملات امروز خواهد شد. در مقابل فعالان بورس که به حمایت دولت از بازار امید بسته‌اند معتقدند در صورت تزریق نقدینگی به بازار شاخص انرژی لازم برای تغییر روند را به دست خواهد آورد و در انتظار اجرائی شدن مصوبات حمایت از بازار هستند.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • محمد ارسالی در

    حالا شما گوه زیادی نخوری نمیشه.بازار همی نجوری نابود هست

  • رضا ارسالی در

    تحلیل گر ها غلط کردن ....
    زمانی که دلار 30 هزار بود بازم ریزش کرد
    چ را با خبرهای چرت و پرت وقت مردم و تلف می کنید
    یه کلام:
    کف گیر خورده تع دیگ دولت پول نداره کسری اس هم از جیب مردم دزدید والاسلام
    حالا برین دست به دامان خارجی ها بشین بیاد سهام بخرن بو رس رشد کرد.

ارسال نظر