|
کدخبر: 166179

چهار دلیل مهم برای ریزش بورس

امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ باز هم بورس ریخت و بیشتر نماد‌ها در صف فروش قرار گرفتند. این ریزش‌ها در حالی است که سهامداران دیگر یارای دیدن نقشه قرمز بورس بعد از ۸ ماه ریزش سنگین را ندارند. چرا بورس در این روز‌ها باز هم قرمز پوش است؟

بورس چهار دلیل مهم برای ریزش بورس

امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ باز هم یک روز قرمز دیگر برای بورس از راه رسید و نقشه بازار و شاخص‌ها هر دو با هم قرمز پوشیدند. این برخلاف چند روز گذشته بود که نقشه بازار قرمز پوش بود، اما شاخص کل رنگ سبز را بر تن کرده بود.

تا لحظه نگارش این متن شاخص کل ۷۳۳۳ واحد و شاخص کل هموزن نیز ۶۳۳ واحد ریزش دارند و از ۵۷۱ نماد حاضر در بازار ۴۵۲ نماد معادل ۷۹ درصد در صف فروش قفل می‌باشند و تنها ۱۱ نماد معادل ۲ درصد کل نماد‌ها در صف خرید می‌باشند.

تعداد معاملات تنها ۹۳ هزار و ۴۸۴ نوبت بوده است و ۸۸۷۹ میلیارد ریال می‌باشد.

این ریزش‌های پیاپی در حالی رقم می‌خورد که هشت ماه متوالی است که بازار و سهامداران روی خوش ندیده‌اند و در بیشتر روز‌ها بازار قرمزپوش بوده است.

سهامداران همواره به دنبال دلایل ریزش بورس بوده‌اند و هر بار یک تعداد عامل را در ریزش بورس مقصر جلوه می‌دادند. در این روز‌ها از دیدگاه کارشناسان بازار چه دلایلی در ریزش بورس موثر بوده اند؟

شاید چهار دلیل اصلی در این روز‌ها در ریزش بورس سهیم بوده است:

اول: دامنه نوسان نامتقارن

بیشتر کارشناسان اجرای سیاست دامنه نوسان نامتقارن و گیر کردن بسیاری از نماد‌ها در تله صف فروش را عامل اصلی ریزش در این روز‌های بازار عنوان می‌کنند و معتقدند باید هر چه زودتر این تصمیم لغو شود تا نماد‌ها از صف فروش فاصله بگیرند و نقد شوندگی بازار بیشتر شود و هر آنکس که دوست دارد از این بازار برود زودتر بورس را ترک کند تا شاید روز‌های خوش بورس برای باقی سهامداران از راه برسد.

دوم: کاهش اعتماد و خروج پول حقیقی

این روز‌ها و بعد از ریزش هشت ماهه بورس، بسیاری از سهامداران حقیقی از بازار دلسرد شده‌اند و با توجه به وعده‌هایی که برای بازگشت بازار داده شد، اما عملی نشد حالا اعتماد خود را به این بازار از دست داده‌اند و کوچکترین سبز شدنی را فرصتی برای خروج از بازار قلمداد می‌کنند. چندین ماه است که خروج پول حقیقی از بورس هر روز رقم می‌خورد و همین یکی از عوامل جدی در ریزش بورس بوده است.

سوم: ابهام در فضای سیاسی کشور

نامشخص بودن وضعیت برجام و خبر‌های ضد و نقیض پیرامون آن وضعیت آینده بازار را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. همچنین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز عاملی شده است تا به این ابهام بیفزاید. از این رو سهامداران ترجیح می‌دهند تا از این بازار بروند تا زمانی که این ابهامات برطرف نشده است و آینده بازار روشن نشده است به این بازار بر نگردند.

چهارم: رونق بازار‌ رمز ارز

این روز‌ها هر چقدر بورس ایران بد است، بازار رمزارز‌ها خوب است و سود‌های هنگفت موجب شده است تا سهامداران متضرر از بورس ایران به بازار رمزارز‌ها به منظور جبران ضرر‌های ناشی از سرمایه‌گذاری در بورس پناه بیاورند. رشد‌های بعضا ۲۰۰ درصدی برخی رمزارز‌ها در یک روز، هر سهامدار متضرری را وسوسه می‌کند تا عطای بازار سرمایه را به لقایش ببخشد و سرمایه خود را به بازار سرمایه ببرد.

بدون تعارف باید گفت با این توصیفات سخت است که امیدوار بود که بورس مثبت شود و این مثبت چندین روز متوالی یا هفته متوالی ادامه داشته باشد. بورس نیاز به تزریق نقدینگی، باز شدن دامنه نوسان و از همه مهم‌تر بازگشت اعتماد به سهامداران دارد. اعتمادی که ذره ذره در طی هشت ماه از سهامداران گرفته شد.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر