|
کدخبر: 158878

امروز در بورس چه گذشت؟ (۱۸ اسفند)

امروز دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ تمام نماگرهای تابلوی بورس پایتخت سبزرنگ شدند و شاخص کل دومین رشد بزرگ پس از تغییر دامنه نوسان را پشت سر گذاشت.

بورس امروز در بورس چه گذشت؟ (۱۸ اسفند)

در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۱۹۹ هزار واحد رسید تا با رشد ۲۴ هزار و ۳۴۴ واحدی بیشترین رشد در ۱۷ روز کاری گذشته از ۲۶ بهمن به این سو را ثبت کند.

صعود به آستانه کانال بالاتر

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی بود و در نیم ساعت ابتدایی بیش از ۶ هزار واحد صعود کرد. در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز گذشته ۲۴ هزار و ۳۴۴ واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۴۰ واحد رسید.

مسیر حرکت شاخص هم‌وزن مشابه شاخص کل بود. روند تغییرات شاخص کل هم‌وزن نیز از ابتدای معاملات صعودی بود و در پایان معاملات هزار و ۱۸۹ واحد نسبت به دیروز رشد کرد و در رقم ۴۳۲ هزار و ۴۷ واحد ایستاد.

بازگشت فرابورس به کانال ۱۷ هزارتایی

امروز شاخص کل فرابورس نیز۱۴۰ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۸۶ واحد رسید تا بار دیگر به کانال ۱۷ هزار واحد برگردد. آخرین بار که شاخص فرابورس در سطحی بالاتر از ۱۷ هزار واحد قرار داشت به ۸ روز کاری پیش برمی‌گردد.

نقطه عطف بورس؟

تحلیل‌گران بازار سرمایه دو چشم‌انداز را برای بازار متصور بودند. گروهی معتقد بودند روند شاخص بورس تا پایان سال نزولی خواهد بود و گروهی دیگر ۱۸ اسفند را به عنوان نقطه عطف بازار معرفی می‌کردند. پس از رسیدن شاخص به سطوحی پائین‌تر از محدوده‌ی ۱.۲ میلیونی بسیاری از سهام‌داران و فعالان بازار در انتظار کف‌سازی شاخص بودند و این باور شکل گرفت که قیمت‌ها به ارزندگی رسیده‌اند و به زودی صعود خواهند کرد. طبیعتا تشخیص همه سهام‌داران یکسان نبود، عده‌ای خیلی زود انتظار بازگشت را پیدا کردند و عده‌ای همچنان معتقد به ریزش بیشتر بازار بودند، در نتیجه گروه اول زودتر به سمت خرید متمایل شدند اما گروه دوم هنوز زمان را برای خرید مناسب نمی‌دانند.

پس از تصمیمات سازمان بورس و شورای عالی بورس برای حمایت از بازار سهام این انتظار شکل گرفت که از حجم صف‌های فروش کاسته شود. خصوصا با تضمین سود ۲۵ درصد برای سهام‌داران خرد و رشد شاخص در معاملات روز یکشنبه، بسیاری از فعالان بازار در انتظار رشد شاخص در معاملات امروز بودند. اما آنچه که مهم است در نظر گرفتن این نکته است که هیچ‌گاه صعود و سقوط در بازارها آنی و یکباره نیست و نوسانات در بازارها همواره وجود دارد. خصوصا با توجه به دامنه نوسان نامتقارن، دور از انتظار نیست که کاهش روزانه قیمت‌ها با شدت کم باشد و شاخص با شدت بیشتری صعود کند. در نتیجه رشد ۲۴ هزار واحدی شاخص اتفاقی مثبت برای بورس است اما به معنی تغییر مسیر بازار نیست.

گروه‌های سبز بازار

در روز دوشنبه قیمت سهام اغلب شرکت‌های پالایشی گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» مثل شبندر، شپنا، شتران، شبریز، شبهرن، شاوان و شراز، گروه «محصولات شیمیایی» مثل آریا، جم پیلن، پترول، زاگرس، فارس، شپدیس، پارسان، شگویا، جم، تاپیکو و نوری ، «فلزات اساسی» مثل فولاد، فخوز، فملی، ارفع و ذوب، شرکت‌های معدنی‌ گروه «استخراج کانه‌های فلزی» مثل تاصیکو، ومعادن، اپال، کگل و کچاد و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» مثل وغدیر، وبانک و شستا افزایش یافت.

رشد ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته ۹۶ درصد افزایش یافت و به رقم ۳۰۱ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۱۳ درصد کاهش یافت و ۳ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان شد.

 عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت پگاه گیلان(غگیلا) با صف‌ خرید ۶۳ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، رافزا (رایان هم افزا) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۳۷ میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، دی (بانک دی) و پتایر (ایران تایر) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، ۷۶ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۲۴ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۱ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۹ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۹ هزار و ۷۸۱ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به روز ‌یکشنبه ۳۶ درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز ۱۶ درصد افزایش یافت و به رقم ۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان رسید.

سایپا در صدر جدول معاملات

در معاملات روز دوشنبه سایپا (با نماد معاملاتی خساپا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۳۰۶ میلیارد تومان بود.

پس از سایپا، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و ایران خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فولاد و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز سایپا با تعداد یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۵۲۳ سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو تعلق داشت. بانک پارسیان و بانک تجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها