|
کدخبر: 158385

تازه واردان بورسی بخوانند!

فریب در بازار سهام، مجموعه اقداماتی است که باعث تحریک سرمایه گذاران به انجام تصمیمات خرید و فروش بر اساس اطلاعات اشتباه می‌شود.

بورس  تازه واردان بورسی بخوانند!

کارشناسان بر این عقیده هستند که تازه واردها برای ورود به بازار سرمایه باید از آگاهی لازم برخوردار باشند. زیرا با انتخاب های اشتباه و رفتارهای هیجانی خود می توانند شرایط بازار را دچار تنزل کنند.

موضوعی که خیلی از افراد به آن فکر می کنند که کلاهبرداری در بورس وجود دارد. گمان می کنند که بورس هم مثل موسسه های اعتباری ای که سابقه ی چنین مواردی رو داشتن می تواند خطرناک و مبهم باشد.

سازمان بورس و اوراق بهادار برای کارگزاران مختلف ،قوانین نظارتی مبنی بر اطلاعات ماهانه و مشخصات مالی و بانکی مشخص کرده است که کسانی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند خیال آنها از بابت نظارت کامل این موسسات راحت باشد.

بر اساس ماده ی ۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری.اسلامی ایران، هدف سازمان بورس، سازماندهی حفظ و توسعه ی بازار شفاف،منصفانه و کارای اوراق بهادار و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از سرمایه گذاران است.

بازار بورس ایران، هر روز بزرگ تر می شود و افراد بیشتری وارد این بازار می شوند و این برای اقتصاد کشور، یک امتیاز بزرگ است، اما تنها مسئله‌ای که در این نیان اهمیت دارد که تمام افرادی که الان در بورس حضور دارند باید سطح آگاهی خود را افزایش دهند.

فریب در بازار سهام، مجموعه اقداماتی است که باعث تحریک سرمایه گذاران به انجام تصمیمات خرید و فروش بر اساس اطلاعات اشتباه می‌شود. معمولا این گونه اطلاعات اشتباه برای سرمایه گذاران با زیان‌های بسیاری همراه است. فریب می‌تواند شامل سرقت آشکار از سرمایه گذاران، دست‌کاری بازار، معاملات با اطلاعات نهانی و مهمترین آنها اظهار نظر اشتباه در خصوص گزارش‌های مالی شرکت‌ها باشد.

در همه کشورها و تمام بازارهای سرمایه، پیشنهاد سرمایه گذاری از سوی هر فرد متخصص و غیرمتخصصی ارائه می‌شود. گاهی این پیشنهادها موجب شود تا سرمایه گذار فریب بخورد و در نهایت زیان سنگینی گریبان گیر او شود.

بنابراین، در کشورهای مختلف، پیشنهاد فرصت‌های سرمایه گذاری نامطمئن یا ریسکی به سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای که قادر به ارزیابی ریسک سرمایه گذاری نباشند یک چالش جدی به شمار می‌رود.

اطلاعات نهانی شامل هر گونه اطلاعات افشا نشده برای عموم است که به طور مستقیم و غیر مستقیم به اوراق بهادار، معاملات یا ناشر آن مربوط می‌شود. در صورت انتشار این گونه اطلاعات، بر قیمت یا تصمیم سرمایه گذاران برای معامله اوراق بهادار مربوطه تأثیر می‌گذارد.

معامله اوراق بهادار با استفاده از اطلاعات نهانی زمانی اجرا می‌شود که فرد یا سازمانی با در اختیار داشتن اطلاعات محرمانه‌ای که در دسترس عموم قرار ندارد اقدام به خرید یا فروش اوراق بهادار می‌کند. در این مورد می‌توان به مدیران، هیئت مدیره و همچنین کارکنان شرکت اشاره کرد.

 

منبع: یکتا پرس

ارسال نظر