|
کدخبر: 158333

بررسی وضعیت نمادهای پالایشی در ۹ ماهه امسال

شرکت‌های پالایشی از پر مخاطب‌ترین نماد‌های بورسی به شمار می‌روند که در ادامه به ۴ شرکت بزرگ این گروه می‌پردازیم.

بورس بررسی وضعیت نمادهای پالایشی در ۹ ماهه امسال

در میان گروه ها و صنایع مخلتف حاضر در بازار سهام، شرکت های پالایشگاهی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برای فعالان داشته و این گروه از زمان حضور در بازار با نوسان های مثبت و منفی، به یکی از پر ریسک ترین و پربیننده ترین و مطرح ترین گروه ها تبدیل شده‌اند.

میزان سوددهی پالایشگاه ها تحت تاثیر عواملی همچون قیمت نفت‌خام و در دسترس‌بودن آن، خصوصیات بازار منطقه‌ای، ظرفیت فرایندهای پالایشگاه، درجه پیچیدگی و کارآیی پالایشگاه می‌باشد.

ارزش بازار پالایشی‌ها نیز درمجموع چیزی حدود ۳۳۱ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان است که از این میزان ۲۵۰ هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان مربوط به نمادهای شبندر، شبریز، شتران و شپنا است، یعنی ۷۵ درصد از ارزش کل بازار پالایشی‌ها را این ۴ نمادتشکیل می‌دهند.

در ادامه با بررسی عملکرد این ۴ شرکت بزرگ پالایشی در ۹ ماهه منتهی به آذرماه سال جاری درآمد و سوددهی آن‌ها را مورد بررسی قرار میدهیم.

پالایش نفت اصفهان (شپنا)

شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد معاملاتی شپنا در ۹ ماهه منتهی به آذر‌ماه با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸۷۰۴ میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرد.

سود خالص شپنا در این دوره ۹ ماهه با رشد ۱۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به مبلغ ۸۶۰۸ میلیارد تومان رسیده است.

پالایش نفت تهران (شتران)

شرکت پالایش نفت تهران با نماد معاملاتی شتران در ۹ ماهه منتهی به آذر‌ماه با رشد ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۴۲۳.۵ میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرد.

سود خالص شتران در این دوره ۹ ماهه با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به مبلغ ۴۵۷۹ میلیارد تومان رسیده است.

پالایش نفت بندرعباس (شبندر)

شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد معاملاتی شبندر در ۹ ماهه منتهی به آذر‌ماه با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۱۷۶۷ میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرد.

سود خالص شبندر در این دوره ۹ ماهه با رشد ۷۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به مبلغ ۷۳۳۷ میلیارد تومان رسیده است.

پالایش نفت تبریز (شبریز)

شرکت پالایش نفت تبریز با نماد معاملاتی شبریز در ۹ ماهه منتهی به آذر‌ماه با رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱۴۹۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرد.

سود خالص شبریز در این دوره ۹ ماهه با رشد ۶۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به مبلغ ۲۴۶۷ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع: با اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها