|
کدخبر: 158301

بورس رشد چند سال آینده را پیش خور کرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص رشد آینده را طی چند ماه نخست سال ۹۹ پیش خور کرد اما به دلایل متعدد نتوانست رشد خود را به خوبی حفظ کند.

بورس بورس رشد چند سال آینده را پیش خور کرد

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه با توجه به اینکه قیمت جهانی محصولات کامودیتی و دلار در حال افزایش شاخص بورس منتظر چه سیگنالی است که روند خودش را تغییر دهد؟ اظهار کرد: در بحث اقتصادی مکانیزم تاثیری گذاری قیمت ها بدین نحو است که نخست باید یک بستر نهادی آماده باشد تا شرایط مطلوب بتوانند اثر خودشان را نشان دهند ،در بازار سرمایه به جز تعداد کمی از اشخاص سایر سهامداران چندان به این موضوعات واقف نیستند و به طوری که در معاملاتشان تحلیل هایی مبنی بر افزایش قیمت های جهانی کامودیتی یا افزایش نرخ دلار و برعکس جایگاهی ندارد ،عمده بحث تحول بازار سرمایه در ایران بحث ارز است ،اگر شاخص سهام را در بلند مدت برسی کنیم ملاحظه خواهیم کرد که با نوسان نرخ ارز چه مقدار شاخص تحت تاثیر قرار می گیرد.

او در رابطه با میزان اثر گذاری نرخ ارز، گفت: در مورد امر مذکور اید به دو نکته توجه کرد نخست بحث مذاکرات که آیا مذاکره‌ای شکل خواهد گرفت یا خیر، نکته بعدی که وجود دارد این است که شاخص کل تقریبا از دویست هزار واحد به دو میلیون واحد رسید یعنی حدود ۲۰ برابر شد، ولی اگر ملاحظه کنید نرخ ارز در این یکی دوسال ۲۰ برابر نشده است این امر بدین معناست که شاخص رشد آینده را طی چند ماه نخست سال ۹۹ پیش خور کرد اما به دلایل متعدد نتوانست رشد خود را به خوبی حفظ کند.این کارشناس بازار سرمایه افزود: امکان آنکه مذاکرات صورت بگیرد کم است به همین امر سهامداران برای خرید سهام های مختلف تا حدودی دست نگه داشته اند.

میرزایی در رابطه با اینکه چرا تصمیمات اخیر شورای عالی بورس مانند دامنه نوسان چندان موثر واقع نشد، اظهار کرد: این امر بدین خاطر است که بسیاری از سهامداران پس از انتشار این خبر به صورت هیجانی عملکردند.

میرزایی تصریح کرد: بازار سرمایه تخصصی است ، اما مردمی که در ابتدای سال وارد این بازار شدند تجربه چندانی نداشته اند و درگیر رفتارهای نامتعارفی حقوقی ها در بازار سرمایه شدند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر