|
کدخبر: 157184

ماه رمضان بورس افت می کند؟

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش امروز در برنامه به وقت تحلیل استودیو فرابورس به بررسی رفتارهای تاریخی بازار سرمایه در اسفندماه پرداخت.

بورس ماه رمضان بورس افت می کند؟

همایون دارابی با اشاره به اینکه تحقیقات مالی نشان می‌دهد در همه بازارها اثرات تاریخی سنتی در مقاطع خاصی از سال وجود دارد که منجر به شکل‌گیری رفتارهای مشابهی می‌شود، گفت: چنین موضوعی برای بازار سرمایه کشور ما هم اتفاق می‌افتد و در ماه‌های خاصی مثل ماه مبارک رمضان، اسفندماه یا هفته ابتدای فروردین‌ماه معمولا شاهد رفتارهای مشابهی هستیم.

دارابی در بررسی رفتارهای تاریخی سنتی بازارهای مالی با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال در بورس آمریکا اثری به نام اثر ژانویه داریم که همیشه در هفته اول سال میلادی بازارهای مالی رشد دارند. در کشورهای اسلامی هم معمولا شاهد یک افت در ماه رمضان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در بازارهای مالی همیشه مناسبت‌های تاریخی اثرگذار وجود دارد، گفت: همیشه یک بخش عمده بازارها را رفتار انسان‌ها شکل می‌دهد، برای بازار سرمایه ایران نیز معمولا طی اسفندماه کمتر شاهد رشد هستیم و به طور معمول طی سه الی ۴ روز ابتدای سال جدید شاهد بازاری بهتر هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه ، دلیل فشار فروش و عرضه اسفندماه را ساختار مالی شرکت‌های بازار دانست و گفت: این شرکت‌ها در روزهای پایانی سال پرداخت‌های خاصی دارند و به همین دلیل معمولا شرکت‌ها در اسفندماه بیشتر فروشنده هستند و بعد از اتمام دوره تسویه و در هفته پایانی سال شاهد بهبود تقاضا هستیم.

دارابی وضعیت بازار امسال را بسیار متفاوت‌تر از سایر سال‌ها دانست و گفت: امسال شرایط خاص‌تری است، کمبود بودجه دولت و عرضه پرحجم اوراق دولتی این روزها نقش مهمی در بازار داشته ، در این شرایط شرکت‌ها و بانک‌ها با توجه به جذاب بودن نرخ اوراق ، اقدام به خرید آن می‌کنند و نقدینگی برای سهام باقی نمی‌ماند، به همین دلیل امسال این عدم تعادل در عرضه و تقاضا طی اسفندماه با شدت بیشتری دیده می‌شود.

این سبدگردان، بازار سرمایه امسال را حتی برای فعالان قدیمی و کهنه‌کار بازار بسیار عجیب و بی‌سابقه دانست.

دارابی با تاکید بر اینکه طی سال جاری شاهد اتفاق‌های عجیبی در کل اقتصاد کشور بودیم، گفت: اپیدمی کرونا، انتخابات سال آینده، انتخابات آمریکا و تحریم‌ها ، همگی نشان می‌دهد که آثار اقتصاد سیاسی در تمامی بازارهای کشور ما امسال پررنگ بود و باعث شد اقتصاد یک مدار بی‌ثباتی در تمامی بازارها را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی روند بازار معتقد است در شرایط امروز هیچ اجماعی برای پیش‌بینی بازار وجود ندارد، به‌خصوص اینکه سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش داریم که باعث می‌شود سطح اتفاق‌های سیاسی بالا رفته و اقتصاد به حاشیه برود.

وی در توصیه به سرمایه‌گذاران برای سهامداری با نگاه بلندمدت گفت: هرچند در کوتاه‌مدت روند بازار غیرقابل پیش‌بینی است اما بررسی عملکرد ۱۰ ساله گذشته بازار سرمایه نشان می‌دهد که میانگین بازدهی شاخص کل از ابتدای سال ۱۳۹۰ تا پایان معاملات امروز ۵۰ برابر شده است، این متغیر در ابتدای سال ۹۰ ، ۲۰ هزار واحد بوده که امروز در سطوح بیش از یک میلیون نوسان دارد.این موضوع نشان می‌دهد که جدای از مسائل سیاسی و اقتصادی، در بلندمدت بازار سرمایه همیشه بازدهی‌های بالایی داشته اما در کوتاه‌مدت باید منتظر انتخابات سال آینده رئیس‌جمهوری باشیم.

 

  • ناشناس ارسالی در

    چرا امریکا اصرار به برگشتن به برجام دارد ؟! زیرا در غیر اینصورت ایران با غنی سازی بالای ۲۰ درصد بازار غرب را در خاورمیان و دنیا تصاحب خواهد کرد بمب اتم بهانه امر یکا و غرب است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها