|
کدخبر: 154792

وضعیت نابسامان در بورس‌های جهانی

بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهان با ریزش سنگین مواجه شدند.

بورس وضعیت نابسامان در بورس‌های جهانی

بسیاری از کشورهای جهان در نتیجه شیوع کرونا با افزایش شدید میزان بدهی‌های خود مواجه شده‌اند به گونه‌ای که طبق اعلام موسسه مالی بین‌الملل از زمان شیوع این ویروس تاکنون بدهی‌های جهان ۲۴ ترلیون دیگر افزایش یافته و به ۲۸۱ تریلیون دلار رسیده است. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی جهان نیز طی این مدت به ۳۵۵ درصد رسیده است. به گفته این موسسه روند افزایش بدهی‌های جهانی امسال هم ادامه خواهد یافت و افزایش ۱۰ تریلیون دلاری بدهی جهانی برای جهان پیش‌بینی شده است.

همان طور که انتظار می‌رفت، تعطیلی گسترده کسب و کارها و محدودیت‌های رفت و آمدی در اروپا باعث کاهش شدید رشد اقتصادی پس از رکوردشکنی در فصل قبل بود. مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش نهایی خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در چهارمین فصل سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی ۰.۶ درصد و منفی ۰.۴ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۱۳ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۱۲.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

جو بایدن و شی جین پینگ- روسای جمهور امریکا و چین- برای نخستین بار با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند که این مسئله باعث افزایش امید معامله گران نسبت به کاهش تنش‌ها بین دو اقتصاد نخست جهان شده است. انتظار می‌رود روابط دو کشور نسبت به دوران ریاست جمهوری ترامپ بهتر شود اما بعید است که دو کشور به یک سطح عادی از روابط برسند. مقامات جمهوری خواه در کنگره و سنا با انتقاد از بایدن، او را به کوتاهی در برابر چین متهم کرده‌اند و از وی خواسته‌اند تا رویکرد سخت تری را نسبت به پکن اتخاذ کند.

طبق گزارش جدید کمیسیون اروپا، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو ۳.۸ درصد خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی ۰.۸ درصد بیشتر است اما رشد اقتصادی اتحادیه اروپا به جای ۳.۹ درصد قبلی، ۳.۷ درصد پیش‌بینی شده است. اتحادیه اروپا انتظار دارد تا سال ۲۰۲۲ سطح اقتصاد این اتحادیه به زمان قبل از کرونا باز گردد اما روند احیای اقتصاد در برخی از کشورها طولانی تر خواهد بود. پیش‌بینی شده که محدودیت‌ها تا ماه مارس ادامه پیدا خواهد کرد.

جروم پاول- رئیس بانک مرکزی امریکا با تاکید بر اهمیت حفظ سیاست‌های مالی کنونی گفته است که بازار کار در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و باید تا رسیدن به وضعیت تعادل به حمایت از آن ادامه داد. وی که در جمع اعضای کلوب اقتصادی نیویورک حاضر شده بود هشدار داد رسیدن به حالت اشتغال کامل اصلا کار راحتی نخواهد بود و نیازمند آن است که اقدامات بیشتری چه در حوزه سیاست‌گذاری و چه در حوزه میدانی صورت گیرد. پاول همچنین نگرانی‌ها از افزایش شدید تورم با ادامه روند کنونی را منطقی دانست اما وعده داد که فدرال رزرو با تمام توان تلاش کند اوضاع را مدیریت کند.

در شرایطی که بانک مرکزی امریکا رسیدن به تورم بالای دو درصد را هدف‌گذاری کرده اما با وجود تزریق نقدینگی گسترده به بازارها، شتاب افزایش قیمت‌ها طبق انتظارات پیش نرفته به گونه‌ای که متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۴ درصد رسید که این نرخ تورم ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در امریکا در چهار ماهه اخیر بوده است. بیشتر تحلیلگران بر این باورند که بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را در محدوده فعلی باقی نگه خواهد داشت.

صورت‌های مالی منتشر شده بسیاری از شرکت‌های بزرگ حاکی از آن است که میزان سودها به‌تدریج رو به افزایش و تقاضا تا حدی احیا شده است. با وجود افت سنگین سرمایه گذاری‌های جدید انتظار می‌رود تا پایان امسال سطح فعالیت‌های اقتصادی تا حد زیادی به میزان قبل از آغاز کرونا بازگردد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی منشا ویروس کرونا به احتمال زیاد یک حیوان بوده است و فرضیات ساخت این ویروس در آزمایشگاه خیلی محتمل نیست مسئله‌ای که می‌تواند زنگ هشداری برای شیوع ویروس‌های دیگری از این دست و از یک حیوان دیگر به انسان‌ها باشد.

تاکنون بیش از ۱۱۰ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۶۱۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۶۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۵۰۰ هزار و ۳۶۷ نفر، برزیل با ۲۴۰ هزار و ۹۸۳ نفر، مکزیک با ۱۷۵ هزار و ۹۸۶ نفر، هند با ۱۵۶ هزار و ۳۸ نفر و انگلیس با ۱۱۸ هزار و ۹۳۳ نفر بوده است.

آرتور هوگان- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه نشنال سکیوریتیز کورپوریشن - گفت: اکنون زمان آن رسیده است که توجه معامله گران و فعالان بازار به شاخص‌های بنیادی جلب شود. اخبار مربوط به ویروس امیدوارکننده تر از قبل هستند اگرچه هنوز تا خلاصی از آن فاصله زیادی داریم اما می‌توانیم ردپای بهبود تدریجی در بخش‌های مختلف مشاهده کنیم. با توجه به حضور خوب و نیرومند سیاست‌گذاران پولی، بازارها کمتر نسبت به کافی نبودن سیاست‌های پولی و مالی برای حمایت از رشد اقتصادی نگران‌اند.

بورس امریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۴ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و ۵۳۴.۴۸ واحد بسته شد.

شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۹ درصد کاهش تا سطح ۳۹۲۱.۱۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۹۲ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۹۱۸.۴۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۵۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۱۰.۹۰ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۱.۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۹۰۹.۲۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۳۶ درصدی در سطح ۵۷۶۵.۸۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳۸ درصد پایین رفت و به ۸۱۲۲.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۵۸ درصدی تا سطح ۳۰ هزار و ۲۹۲.۱۹ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۱ درصد بالا رفت و در سطح ۳۱ هزار و ۸۴.۹۴ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" افزایش ۲.۱۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۸۰۷.۷۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۴۶ درصد صعود و ایستادن در سطح ۶۸۸۵.۲۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها کاهشی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۰۵ درصد صعود به ۶۰.۸۰ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۱.۲۶ درصدی به ازای ۶۱.۴۵ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۸۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۷۵.۳۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۰۹ درصدی به ازای ۲۷.۳۲ دلار مبادله شد.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر