|
کدخبر: 150171

پاسخ ربیعی به دخالت دولت در بورس

سخنگوی دولت ضمن اشاره به انتظارات از بایدن گفت: طرح دخالت دولت در بورس بی‌معنا است و دود شدن سرمایه‌های مردم، شباهتی با موسسات اعتباری غیرمجاز ندارد.

بورس پاسخ ربیعی به دخالت دولت در بورس

علی ربیعی در نشست خبری با اشاره به جنگ تحمیلی اقتصادی امریکا علیه مردم ایران اظهارکرد: این جنگ در ابتدا موجب شوک در نوسانات شدید نرخ ارز، کاهش تولیدات صنعتی، ایجاد گسست در چرخه تجارت خارجی و کاهش شدید درآمدهای نفتی و غیرنفتی شد اما نیمه دوم سال ۹۹ حاکی از روند رو به بهبود اقتصاد است. در این شرایط اهمیت بازارهای اقتصادی ایجاب می‌کند آرامش لازم در این بازارها برقرار باشد.

وی افزود: از سوی دیگر دولت در سیاست خارجی برجام را با همه سختی‌ها حفظ کرد. همین تدبیر موجب عدم موفقیت دولت قبلی امریکا در ایجاد اجماع جهانی و حتی داخلی آن کشور شد. امروز در ساخت پالایشگاه بید بلند ۶۵ درصد توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است. صنایع لوازم داخلی و کفش و پوشاک و خوراکی‌ها و همینطور قطعه سازی‌ها به شدت رشد کرده‌اند. این روزها تلاش دولت در جهت کاهش قیمت ارز به قیمت واقعی، پس گرفتن سهم بازار نفت جهانی با افزایش تولید، ایجاد گشایش در ورود منابع ارزی و آغاز روند مثبت در انتقال ارز و از همه مهم‌تر افزایش تولید داخلی است.

این مقام مسئول ادامه داد: با شکست جنگ اقتصادی ترامپ، نگاه طرف‌های تجاری ایران تغییر یافته و مناسبات اقتصادی در حال ورود به مرحله جدیدی است. همه باید کمک کنند که بازارهای حساس نظیر ارز در چارچوب سیاست‌هایی که بانک مرکزی اعمال می‌کند مدیریت و به تعادل برسد. در این شرایط دولت در صف مقدم احقاق حقوق ملت است و این را باید تقویت کنیم و هر گونه نشان دادن عدم انسجام در داخل باعث تداوم تحریم و ایجاد دو دستگی در جامعه خواهد بود.

انتظارات از دولت جدید امریکا

ربیعی با توجه به تغییر دولت در امریکا و روی کار آمدن دولتی که ادعا دارد در مبارزه همه گیری کرونا خوب عمل خواهد کرد، انتظار می‌رود انتقال منابع ارزی متعلق به ایران را برای مبارزه با کرونا و گسترش سلامت و تامین غذا آزاد کند و تحریم بانکی برای اتصال منابع ارزی به سرعت پایان یابد. تاکنون ۱۰۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به کرونا شده و مرگ و میر از ۲ میلیون نفر گذشته است. کرونا همچنان قربانی می‌گیرد. ویروس‌های جهش یافته و کشنده در برخی نقاط جهان مشاهده شده است. در تهران نیز بستری شده‌های سنین ۵ تا ۱۷ ساله افزایش یافته است.

آغاز واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در دهه فجر

وی عنوان کرد: واکسن موضوع مهم افکار عمومی است. مراحل ساخت سه واکسن ایرانی در بنیاد برکت، انستیتو رازی و انستیتو پاستور به خوبی به پیش می‌رود. و امید می‌رود در اواخر بهار یا تابستان سال آینده مردم از واکسن ایرانی که کاملا در دسترس عموم خواهد بود استفاده کنند. با نهایی شدن قرارداد تامین واکسن، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در دهه فجر آغاز خواهد شد.

مذاکره با دولت بایدن درباره برجام

سخنگوی دولت درباره مذاکره با دولت بایدن گفت: تاکنون هیچ گفت‌وگو و تماسی با دولت جدید امریکا نداشتیم. منتظر موضع دولت جدید و لغو تحریم‌های غیر قانونی هستیم. هیچ برنامه‌ای برای مذاکره فعلا وجود ندارد. البته امریکا تا ابد زمان نخواهد داشت و پنجره فرصت نه تنها و برای امریکا بلکه برای اعضای برجام محدود است.

زمان محدودیت دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های هسته‌ای

ربیعی درخصوص زمان محدودیت سطح دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های هسته‌ای نیز توضیح داد: براساس زمان ابلاغ قانون مجلس، نخستین قدم‌های محدودسازی بازرسان مربوط به پروتکل الحاقی در هفته اول اسفند ماه آغاز خواهد شد. البته باید توجه داشت بازرسی‌های مربوط به توافقنامه پادمانی همچنان پابرجا خواهد ماند و عمده بازرسی‌ها و دوربین‌ها مربوط به این توافقنامه پادمانی است که طبق روال ادامه خواهد یافت.

طرح دخالت دولت در بورس بی‌معنا است

وی درباره دخالت‌ها در بورس تصریح کرد: بخشی از سیاست گذاری‌های کلان مرتبط با بازار سرمایه است. لذا طرح موضوع دخالت یا عدم دخالت دولت بی‌معنا است اما دولت به ساز و کارهای قانونی در بورس معتقد بوده و بر آن اصرار دارد. به عنوان مثال انتخاب رئیس بورس، اقدامی است که ازطریق ساز و کار شورای‌عالی بورس انجام می‌شود. قطعا این برداشت نه تنها درست نیست بلکه برعکس برخی اظهارنظرها و سیاست‌های نسنجیده از سوی افرادی غیرمرتبط و خارج از دولت بر بازار سرمایه تاثیر‌گذار و دخالت در بورس محسوب می‌شود.

دو موضوع مورد توجه در بازار سرمایه

این مقام مسئول با ذکر مثالی ادامه داد: وقتی درباره قیمت ارز مبدا یا خوراک پتروشیمی در بودجه ۱۴۰۰ بیش از تصویب نهایی اظهار نظر می‌کنند باعث به هم خوردن بازار می‌شوند. در واقع گستردگی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر و اثرگذاری عوامل مختلف ‌دو موضوعی هستند که باید به آنها توجه داشت و در این زمینه حساسیت به خرج داده شود و اجازه دهیم متولیان امر بطور تخصصی درباره بورس صحبت کنند.

اتفاقات بازار سهام شباهتی با موسسات اعتباری غیرمجاز ندارد

ربیعی با بیان اینکه رویکرد دولت نسبت به بورس همواره حمایتی بوده، افزود: حفظ استقلال بازار سرمایه و منافع مردم برای دولت یک اصل است و در این راستا از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد. اتفاقی که در بازار سهام رخ داده هیچ شباهتی با موسسات مالی اعتباری غیرمجاز که محصول دولت پیشین بود، ندارد. بازار سهام کاملا شفاف و تحت نظارت است که براساس ساز و کار‌ها فعالیت می‌کند و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در آن باید بلند مدت باشد.

منبع: بورس پرس
  • ناشناس ارسالی در

    لعنت برادم دروغ گو

  • ناشناس ارسالی در

    آقای ربیعی سهمای دولتی رو خود دولت با قی مت های بالا انداخته مردم ،مردم چند سال صبر کنند تا ضررشان در بیاد اینایی میلیا ردها پول قشر ضعیفو بلند کردن همه از ایاد ی دولت هستن وبایستی جواب وکوتاه مدت ضرر مردم را جبران کنید اینکار دولت از کلاهبر داری هم کثیفتر هسا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها