|
کدخبر: 149514

نقش صندوق‌ ها در جذب نقدینگی‌ به بورس

رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بررسی نقش صندوق‌ها در هدایت سرمایه‌گذاری عمومی به سمت بازار سرمایه پرداخت.

بورس نقش صندوق‌ ها در جذب نقدینگی‌ به بورس

رضا نوحی با اشاره به اینکه راه‌اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مربوط به قانون توسعه نهادهای بازار سرمایه است، گفت: سرمایه‌گذاری معمولا به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود که سرمایه‌گذاران در روش مستقیم خودشان وارد بازار سرمایه می‌شوند که علاوه بر نیاز به دانش و آگاهی کامل، ریسک‌هایی را متحمل می‌شوند اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری روش غیر مستقیم هستند که علاوه بر مدیریت ریسک، نقدشوندگی بیشتری هم دارند.

نوحی با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق مدیریت خبره اداره می‌شوند، گفت: این صندوق‌ها از طریق مدیریت تخصصی و با توجه به روش‌های علمی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند که مهمترین ویژگی در این صندوق‌ها موضوع نقدشوندگی است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران صندوق‌ها معمولا افق بلندمدت‌تری دارند، گفت: این نهادهای مالی با کمک یک تیم متخصص اداره می‌شوند، لذا صندوق‌ها معمولا دارایی‌هایی را انتخاب می‌کنند که پایین‌تر یا نزدیک ارزش ذاتی هستند و معمولا کمتر درگیر هیجان‌های کوتاه مدتی بازار می‌شوند، به همین دلیل هم با تجزیه و تحلیل وارد بازار می‌شوند و بر اساس همین موضوع است که روندهای کوتاه‌مدت بازار اثری در تصمیم‌گیری‌های آنها ندارد.

رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از مهمترین عواملی را که می‌تواند در سرمایه‌گذاری کمک کند آگاهی دانست و گفت: این موضوع یکی از مهمترین ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: همچنین سرمایه‌گذاران فراموش نکنند که صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز یک نهاد مالی معتبر قابل اعتماد هستند که می‌توان به طور روزانه عملکرد آنها را رصد کرد و هر زمان که نیاز به خروج داشته باشند نیز این امکان برای آنها فراهم است. در تارنمای صندوق‌ها به طور روزانه ترکیب دارایی، ارزش روزانه و عملکرد صندوق‌ها مشخص می‌شود.

وی با اشاره به انواع صندوق‌ها گفت: در یک نوع از صندوق‌ها سرمایه‌گذاری از طریق صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری است و نوع دیگر مربوط به صندوق‌های قابل معامله هستند که روند معاملات آنها کاملا مشابه سهام است.

نوحی با اشاره به تنوع این نهادهای مالی اظهار داشت: با توجه به درجه ریسک‌پذیری انواع صندوق‌ها در بازار سرمایه فعال هستند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت برای افرادی مناسب است که ریسک‌پذیری کمتری دارند که به طور معمول سود این صندوق‌ها کمی بالاتر از سود بانکی است و سود ثابت هم دارد، مدل بعدی هم صندوق‌های مختلط هستند و صندوق‌های سهامی نیز مربوط به سرمایه‌گذارانی است که درجه ریسک‌پذیری بالاتری دارند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فعال هستند که ارزش آنها تا پایان دی ماه بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و بخش عمده این ارزش مربوط به صندوق‌های اوراق با درآمد ثابت است.

نوحی در پایان به بازدهی صندوق‌های سهامی اشاره کرد و گفت: در یک دوره بلندمدت ۸ ساله از سال‌های ۹۰ تا ۹۸ میانگین بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی بیش از ۲ هزار درصد بوده است.

 

منبع: سنا

ارسال نظر