|
کدخبر: 149328 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز باکارشناس بورس مطرح شد:

دو توصیه مهم این هفته به بورس بازان

بورس هفته پر فراز و فرودی را به اتمام رساند. در جریان معاملات چند هفته اخیر روند فرود این بازار بسیار چشم‌گیر بود و شاخص کل کف قبلی خود را از دست داد اما دو روز پایانی معاملات فشار عرضه کاسته شد و بورس مثبت شد. حال باید دید که در هفته جاری شاخص بورس چگونه خواهد شد.

بورس دو توصیه مهم این هفته به بورس بازان

شاخص بورس در آخرین روز هفته گذشته پس از مدتها عقب‌نشینی، سبزپوش شد تا بورس از پس ۵ ماه نوسان شدید وارد فاز تازه‌ای از فعالیت خود شود. در همین راستا خبرنگار بورس گسترش نیوز با مسعود میرزاباقری کارشناس بازار سرمایه به گفتگو پرداخته است تا روند این بازار را در هفته پیش رو بررسی کند برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

 

مسعود

مسعود میرزا باقری درباره روند بازار بورس در هفته گذشته اظهار کرد: هفته گذشته طوفان سرخ و منفی بازار سهام بعد از برجای گذاشتن خسارات سنگین به سهامداران نخستین قربانی خود را از مسئولین گرفت. رئیس سازمان بورس با یک متن که در سطر اولش می‌شد اثرات انتقاد به مقامات مسئول و غیرمسئول بالادست را دید، استعفای خود را تقدیم کرد و شورای عالی بورس هم پذیرفت! به همین راحتی.

حباب عجیب در بورس

وی ادامه داد: یک طوفان سهمگین تبلیغاتی راه انداختند. قیمت سهام را به ضرب و زور کاهش موقت نرخ بهره، افزایش نقدینگی، پمپاژ اعتبار بانکی و بالا بردن موقت نرخ ارز تا سقف های تاریخی، به یک حباب عجیب کشاندند و سهام دولتی را در قالب صندوق های قابل معامله و خرده فروشی به مردم با قیمت های عجیب فروختند و تمام.

 از این مسائل پیش و پا افتاده اگر بگذریم ، هفته گذشته اگر چه در ادامه چند هفته منفی و دلسرد کننده قبل بود اما با گزارشات بسیار بسیار امیدوار کننده شرکت های بزرگ رنگ و بوی بهتری گرفت.

این کارشناس بورس افزود: شرکت های فولادی و پتروشیمی مطابق انتظار سود سه ماهه را بسیار خوب گزارش کردند و حتی در مواردی سود سه ماهه اخیر از سود شش ماهه اول سال هم بیشتر بود که این خود باعث تجدید نظر خریداران و فروشندگان سهام شد و در یکی دو روز آخر بازار بیشتر خریدار بود تا فروشنده.

وی در بین سایر صنایع هم گزارش بانکی ها نشان دهنده رشد بود و روانکار ها هم گزارشات غافلگیر کننده و خوبی ارائه دادند.

اتفاقات مهم در خارج از بورس

وی خاطرنشان کرد: اما خارج از بازار سهام اتفاقات مهمتری رخ داد. بایدن بالاخره به کاخ سفید رفت و گمانه زنی ها از اقدامات ماههای نخستین ریاست جمهوری او آغاز شد، در راستای همین گمانه زنی ها مقامات بانک مرکزی گفتند نرخ ارز پایین خواهد آمد و آمد. مقامات وزارت نفت گفتند که نفت بیشتری تولید و معامله خواهند کرد و رئیس‌جمهور گفت دلار را تا ۱۵ هزار تومان در سال آتی پایین خواهیم آورد، هر چند این آخری را عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی خیلی جدی نگرفت اما همین مساله باعث کاهش نرخ ارز شد و دلار از ۲۵ هزار تومان تا محدوده ی ۲۰ هزار تومان پایین رفت و دوباره آخر هفته به برگشت به کانال ۲۳ هزار تومان.

این نوسانات شدید تمام بازار ها را سردرگم کرد و بازاری ها در یک حالت سرگیجه بسر میبرند.

مراقب باشید بورس این هفته نوسان دارد

میرزاباقری درباره روند بورس در هفته جاری گفت: با مرور اتفاقات هفته گذشته برای هفته آینده هم نوسانات بازار کاملا محتمل و قابل پیش بینی است. فعلا بنظر باید با گزارشات شرکت ها سرگرم بود و با دقت و وسواس فراوان سعی در گزینش شرکت های پر پتانسیل تر داشت.

وی ادامه داد: توصیه همیشگی به سهام داران در بازار منفی و نزولی این است که یا سهام خرید نکنید و یا انتظاراتتان را از بازار و سهام شرکت متناسب با وضعیت کلی اقتصاد تعدیل کنید. قطعا در حال حاضر تعداد سهام ارزنده بسیار بیشتر از نیمه اول سال است اما نوسانات شدید سیاسی و اقتصادی برای بازار سهام همچون سمی مهلک است که میتواند قیمت سهام را از ارزش واقعی خود بسیار دور کند. پس باید صبر و حوصله این نوع بازار را داشت و با دقت بسیار بیشتری به انتخاب سهام پرداخت.

این کارشناس بورس در پایان اظهار کرد: توصیه دوم اینکه از اخبار مرتبط با شعار مقامات سیاسی دور باشید تا کمتر دچار سوگیری شوید. سیاستمداران در تمام دنیا برای اهداف غیر اقتصادی ، شعار های اقتصادی می دهند غافل ازینکه که در بلند مدت اقتصاد چندان گوشش بدهکار این شعار ها نخواهد بود.

  • ناشناس ارسالی در

    یعنی عمدی نبود؟!
    قسم حضرت عباس نخ ور برادر دم خروست بیرونه

  • ناشناس ارسالی در

    چی زدی عامو،بورس مثبت شد صاحبنظر شدی،امث ال شماها ر ی د ی ن توی بورس، شما یا سبد گردانین یا همدست که اولی محتمل تر است،ک ارتون شده بازی با بورس وقمار،سبد گردانی حرامه،کسی دیگه سر سوزنی به نفسای قمارگون ه ی شما گوش نمیدهد،

  • ناشناس ارسالی در

    اقا یون لطفا برا یه مدت هم که شده نظرات پر مغز این اقایان کارشناس بورس را نگذاری د رو صفحتون بگذارید نا زندگیمونو بکنیم

  • ناشناس ارسالی در

    تحلیل نابی بود، دمتون گرم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها