|
کدخبر: 148218

نباید به دنبال نجات‌ دهنده برای بورس باشیم

شدت ریزش شاخص در اولین روز هفته تا اندازه‌ای بود که بسیار از سهامداران را نگران کرد. نگران از آینده‌ای که حضور آنها در بازار را احتمالا مشروط می‌کند. ریزش دلار نیز در کنار آن، بر این نگرانی‌ها می‌افزاید. خروج دارایی‌ها از بازار نیز این نگرانی را ایجاد کرد که آیا نقدینگی از بورس به بازاری دیگر روانه شده است؟

بورس نباید به دنبال نجات‌ دهنده برای بورس باشیم

نقدینگی در انتظار بازگشت به بورس

محمد نوربخش، مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان کوروش در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «نقدینگی که از بازار خارج شده است، منتظر می‌ماند و در اوراق درآمد ثابت، پارک می‌شود و فعلا منتظر می‌ماند تا ارزیابی از بازار سرمایه داشته باشد.»

نوربخش با اشاره به سایر بازارها می‌افزاید: «به نظر نمی‌رسد که این نقدینگی راهی سایر بازارها شود. در حال حاضر بازار خودرو و ارز، نزولی است و بازار مسکن نیز حجم معاملات پایینی دارد. بازار طلا نیز جذابیت کافی ندارد، اکنون آنچه ریالی است برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر است. به همین دلایل، بعید می‌دانم این پول به سمت بازارهای موازی روانه شود.»

این کارشناس بازار سرمایه با تحلیل رفتاری عملکرد سهامداران می‌گوید: «قیمت‌ها را انتظارات از آینده تعیین می‌کند. اینکه اکنون بحث‌هایی در مورد کاهش نرخ ارز تا زیر ۲۰هزار تومان شنیده می‌شود، عده‌ای با خود می‌گویند اقدام به فروش کرده و سهم را ارزان‌تر خریداری کنند. بنابراین این انتظارات از آینده است که روند بازار را نزولی کرده، حال اینکه این انتظارات محقق می‌شود یا خیر، بحث دیگری است.»

ریزش سهام بزرگ متوقف می‌شود؟

نوربخش در برآوردی آینده بازار سرمایه را چنین پیش‌بینی می‌کند: «برآورد آن است که در سهم های بزرگ، نزول چندانی را نمی‌توانیم داشته باشیم، مگر آنکه خبرهایی از وضعیت سیاسی باشد که ما بی‌خبریم، اما از نظر اقتصادی، فکر می‌کنیم سهم‌های بزرگ با دلار حتی ۱۷هزار تومانی هم با انحراف ۵ تا ۱۰درصدی در همین محدوده قیمتی، ارزنده هستند و چندان روند کاهشی را به به خود نمی‌بینند.»

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان کوروش با اشاره به اینکه امروز با وجود ریزش بازار، اقدام به خرید برخی سهام بزرگ کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: «در قیاس بازارهای مختلف با یکدیگر، بازدهی نقدی بازار سرمایه بسیار کارآتر از سایر بازارهاست، اما اکنون جوی در بازار ایجاد شده است که سهامداران به دنبال فروش سهام خود و خرید با قیمت‌های پایین‌تر هستند تا بازدهی نقدی خود را افزایش دهند که خب در این شرایط تصمیم با آنهاست که می‌توانند، اقدام کنند.»

به گفته او، آنچه در جهان اکنون اهمیت دارد و بازارها نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند، تصورات افراد از واقعیت است، نه خود واقعیت. آنچه ما تحلیل می‌کنیم براساس خود واقعیت است.

نوربخش در پاسخ به این پرسش که چه افرادی نباید در بازار بمانند، می‌گوید: «افرادی باید در بازار سرمایه بمانند که به نقدینگی خود چندان احتیاجی ندارند و در واقع با دید پس‌انداز به آن نگاه می‌کنند. فردی که فرضا تا یک ماه آینده به دنبال کسب سود است، به آنها توصیه ماندن نمی‌کنیم، زیرا ممکن است مشمول هیجان بازار شوند و دچار زیان شوند. در نظر داشته باشید که اساس سرمایه‌گذاری بر پس‌انداز استوار است نه فروش کالاهای مصرفی مانند خودرو و مسکن و ورود به بازار. چنین اقدامی ریسک بالایی را برای سهامداران به وجود می‌آورد.»

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان کوروش در پاسخ به این پرسش که آیا چطور می‌توان بورس را نجات داد، می‌گوید: «بورس را کسی نباید نجات دهد، بورس خودش باید خودش را نجات دهد. مشکلات امروز بازار سرمایه آن است که انتظار داریم دولت یا هر نهاد دیگری بورس را نجات دهد؛ این مشکل ایجاد می کند. دولت کسری بودجه دارد و مشخص است که اگر حمایت کند، از بازار نوسان می‌گیرد تا کسری خود را جبران کند.»

نوربخش با تأکید بر اینکه بازار سرمایه باید خود را نجات دهد، می‌افزاید: «اگر قیمت‌ها جذاب باشد، خریدار هم خواهد بود. باید اجازه دهیم که بازار خود را نجات دهد نه دست‌های بیرونی. همین اکنون اگر صندوق دیگری در بازار عرضه شود، بعد از یکی دوبار مثبت خوردن، مجبورند بفروشند و آن وقت سهامداران خواهند گفت که بازهم دولت از ما، نوسان گرفت. بنابراین نباید به دنبال نجات‌دهنده برای بورس باشیم.»

 

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    الان همه سهامداران آرزو می کنند فرصتی فر اهم شود تا از بورس خارج شوند و در ظاهر ح ق دارند غافل از اینکه ارزش واقعی سهام ان ها خیلی بیشتر و چند ده برابر است اما چون کوتاه مدت فکر می کنند مجبور هستند با ۹۰ درصد ضرر خارج شوند و باز افراد جدید در این قیمتها وارد می شوند تا قیمت برسد به نقطه ۳۰ درصد زیر عرضه اولیه به عنوان مثا ل سهم شتران در مرداد ماه ۴۹۰۰ تومان امرو ز به ۷۰۰ تومان رسیده و این ریزش ادامه دا رد یعنی الان زیر عرضه اولیه است و هنوز ک سی تمایل به خرید ندارد، آیا شرکت منفجر ش ده، زلزله آمده آیا قیمت محصولات و تولید کاهش یافته نه جانم نوعی اخلال گری اقتصاد ی سازماندهی شده برای کنار زدن مردم و سها مداران و بدست گرفتن اختیارات شرکت با تما م مالکیت عمده سهام بدون امکان محاکمه افر اد خاطی، و با سوء استفاده ابزار قانون بو رس امکان محاکمه فراهم نیست یعنی به روش ن وین کلاهبرداری با کمک و همکاری سهوی سهام داران این هدف سیستماتیک تامین گردیده است

ارسال نظر