|
کدخبر: 147922

پیش بینی ناگوار از وضعیت بورس هفته آینده

تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: برای هفته آتی معاملات شرایط خیلی بحرانی و قرمز نیست اما با سرعت هم نمی‌توان از بحران فعلی عبور کرد، بنابراین روند بازار فرسایشی و منفی ارزیابی می‌شود.

بورس پیش بینی ناگوار از وضعیت بورس هفته آینده

مهدی سوری، تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیلی نوشت: عمده‌ترین دلیل ریزش بازار مربوط به یک هفته یا یک‌ماه اخیر نمی‌شود بلکه این موضوع به ۴ ماه اخیر باز‌می‌گردد و نشات گرفته از بی‌اعتمادی است. مردم متاسفانه بدون تحلیل و تنها به اعتماد دیدگاه مثبتی که دولت ترسیم کرد، وارد بازار سهام شدند. هر اتفاقی که روی می‌دهد چه در موضوع اختلاف وزرای دولتی (درخصوص صندوق‌های ETF) و چه مصوبه اخیر شیوه‌نامه فولادی، موجب تشدید بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه ‌شد. پس از ورود دولت به بازار سهام،‌ همان رویکرد دستوری و بخشنامه‌ای که در سایر بخش‌های اقتصادی کشور هم جواب نداده اکنون وارد بورس شده و این رویداد بازار سرمایه کشور را از بازاری استاندارد خارج کرده است. یک قاعده کلی در تمام بازار‌ها وجود دارد که مبنی بر آن هر اندازه که از بورس استاندارد فاصله بگیریم یقینا ریسک بازار برای سرمایه‌گذاری بالاتر خواهد رفت. بنابراین هر اندازه که ریسک افزایش پیدا کند، سرمایه‌گذاران در قیمت‌های پایین‌تری خریدار خواهند بود و در قیمت‌های بالاتر متقاضی نخواهیم داشت.

برخی از راهکار‌‌ها در راستای بازگرداندن بازار به حالت استاندارد وجود دارد که به‌رغم تاکید فعالان اقتصادی اما متاسفانه صورت نگرفته است. به‌طور کلی تعریف ابزاری تحت عنوان سهام عدالت در بازار اشتباه بود، چرا که هدف سرمایه‌گذاری در سهام و سهامداری استفاده از پول مازاد است. همیشه افرادی در بازار‌‌های مالی اقدام به خرید سهام شرکت‌ها می‌کنند که مضاف بر مخارج زندگی پول مازادی برای پس‌انداز در نظر گرفته‌اند. قشر نیازمند و دهک‌های پایین جامعه به‌طور کلی هدف بازار‌های مالی نیستند.

بر این اساس در صورتی که سهام، کوپن یا وام خودرو به این افراد تعلق گیرد، این قشر به دلیل نیازمندی‌های روزمره تمایل دارند سریعا به وجه نقد تبدیل کنند زیرا فردی که قدرت پرداخت اجاره بهای منزل خود را ندارد یقینا نمی‌تواند افق بلندمدتی را هم برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرد. اگر قصد ارائه یارانه یا اعانه ملی به این قشر وجود دارد باید به‌صورت نقدی صورت پذیرد چرا که هر چیز غیر نقدی توسط دهک‌های پایین جامعه سریعا نقد خواهد شد و این موضوع کاملا طبیعی است. موضوع دیگر درخصوص صندوق‌های ETF در بازار سهام است. اینکه دارایی‌ها به فروش برسد اما حق مدیریت آنها واگذار نشود یقینا به معنی مردمی‌سازی و خصوصی‌سازی نیست بلکه این اتفاق تامین مالی نام‌گذاری می‌شود. این مهم به مثابه خشت کجی بود که باعث شد دولت بتواند یکسری پول را از بازار سرمایه خارج کند.

راهکار دیگری هم که وجود دارد به این صورت خواهد بود که دولت و مجلس اقدام به دخالت‌‌های غیر تخصصی در بازار سرمایه نکنند، که این مهم امکان‌پذیر نیست چرا که در هر صورت این اتفاق خواهد افتاد به‌طوری که هر عملکرد دستوری با عملکرد دستوری دیگر اصلاح می‌‌شود.

فارغ از این موضوع به دلیل اینکه عملکرد پاییز از تابستان مطلوب‌تر ارزیابی می‌شود و در زمستان انتظار می‌رود که شرکت‌ها عملکرد بهتری نسبت به پاییز ارائه کنند، اگر قیمت‌ها به حدی کاهش پیدا کنند و سود‌دهی شرکت‌ها در گزارش‌های عملکردی نمایان شود نسبت قیمت به سود شرکت‌ها به محدوده جذابی خواهد رسید.

برای هفته آتی معاملات شرایط خیلی بحرانی و قرمز نیست اما با سرعت هم نمی‌توان از بحران فعلی عبور کرد، بنابراین روند بازار فرسایشی و منفی ارزیابی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    کارشناس بازار سرمایه شکر خورد .
    همین عوضیا کاز زو به اینجا رسوندن

  • ناشناس ارسالی در

    شما چرا برای ملت تعیین تکلیف می کنید همه نمادهای موجود در بورس اگر از فیلتر صحیح وارد شده اند پس باید ارزنده باشند و ملت به سلیقه خود انتخاب کنند و نیاز به تبلی غ رانت و حمایت ویژه از سهام نوعی سوء است فاده از بورس است

  • وحید ارسالی در

    من یه چیزی باور دارم این افرادی که تحلیل میکنند واقعا بی سوادن چون اگه به این کار مهارت یا دانش داشتن قبل این وضعیت راهکاری ارائه میکردند که اینچنین نشه. یه خوبی داره بازار دلار داره خراب میشه باعث میشه پولهای سرگردان جذب بازار بورس بشه امیدوارم دولت اینبار کمک کنه هم مردم سود کنند و هم شکوفایی اقتصادی با این پولها محقق بشه

    • ناشناس ارسالی در

      بیسواد یا مزدور؟
      اولی هزارشرف به دومی داره

  • ناشناس ارسالی در

    مقصر اصلی دولت که مردم عادی رو به بورس د عوت کرد اونم فقط واسه دزدی کردن این هم ف رصت خوبی واسه شرکت های حقوقی شد که همراه دولت از این آب گل آلود شده نه باتلاق ما هی بگیرن تنها راه هم الان کمک رهبری دیگه هیچی نمیتونه اینو درست کنه مسئول بالاتر از ریس جمهور میخواد این مشکل.

  • عرفان ارسالی در

    سرمایه ای رو ک با بدبختی جور کردم خوردین تاسیر شین

    • ناشناس ارسالی در

      ده روز پیش عرض کردم ، تنها راه خروج از ب ورس و ضرر کمتره،
      الان کلا" نم یتونید خارج بشید.

  • حسینی ارسالی در

    تیترهاتون بسیارفرصت طلبانه است ظاهرا اصو ل اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری برای شمااص لا واژه آشنایی نیست این امردرکوتاه مدت م مکن است باعث چندتا کلیک بیشتربرای ساییتت ون بشه ولی عاقبت خوبی نداره!

  • ناشناس ارسالی در

    حقیقی حق داشتندپول شان رابیرون بکشندتادو لت صادق نباشدبورس قابل اعتمادنیست

    • ناشناس ارسالی در

      بورس چیه؟
      اعتماد کجاست؟
      اصلا " کسی یا گروه و جماعتی رو پیدا کن ک ه حرف راست بزنه و صادق باشه.

      اونایی که هدف گذاری کرده بودن ،
      یه مشت مافیای کثیف و بی شرف بودن که به ه دفشون رسیدن .
      بورس و حمایت از تولی دملی ؛ کلاه گشادی بود واسه من و شما.

  • ناشناس ارسالی در

    شما بیخودکردی میایی نظر الکی ومنفی میدی مردک گاو

  • ابراهیم ارسالی در

    ای کاش دردیزی مابازنمیماند.یاکه درگربه ک می شرم وحیابود.

  • ناشناس ارسالی در

    این یعنی هفته خوبی پیش رو است

    • ناشناس ارسالی در

      زرشک
      تو از مریخ اومدی ؟
      که هنوز خبر نداری که چی شده و چی میشه.

  • محمد ارسالی در

    یک بیسواد را می گذارید وزیر .....بورس را می بره به قهقرا

  • علی ارسالی در

    سر سگ تو روحش

  • ناشناس ارسالی در

    شغل کثیفی دارن اونایی که دارایی‌های مردم رو کشوندن توی بورس و ۸۰ درصدشو بالا کشی دن ... لعنت بر انسان نماهای بی شرف

    • ناشناس ارسالی در

      اونا ؛منظور رییس جمهورته ؟
      بنده خد ا رییس جمهور فقط توپ فوتباله!
      بازی کنا رو پیدا کن و بچسب؟

  • جعفر تیموری ارسالی در

    چرا دنبال مقصر میگردین.آیا پیدا کردن مقصر مشکلی را حل میکنه؟ مگه نمی دونیم چه کسانی دارند از بورس می دزدند و می برن؟ اگه از من می دانید همین امروز مقل من با ۸۰ میلیون ضرر کل سهاممو فروختم.و در چی بانک سرمایه گذاری کردیم.لااقل نمی دزدند.اگه بدزدن هم دلم خوشه یک غیر مسلمان و غیر وطنی دزدید.

  • ناشناس ارسالی در

    مردم عزیز و همیشه در صحنه: بورس مربوط به دوره ترامپ و تحریم بود، مسئولین فهمیدن که کل کل کردن با دنیا ، منجر به خالی شدن جیبشون و خالی کردن جیب مردم و فقر وحشتناک میشه.
    بورس دوسال دیگه به شرایط عادی و نرمال دو سال قبل برمیگرده.

    دیگه بورس بازی بسه.

ارسال نظر