|
کدخبر: 143870

رمزگشایی از علت ریزش بورس

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند معاملات این روزهای بازار پرداخته و از ریزش شاخص کل رمزگشایی کرد.

بورس رمزگشایی از علت ریزش بورس

وی با اشاره به روند ورود و خروج پول در بازار گفت: گراف ورود و خروج پول در حالت کلی بازار حکایت از خروج نقدینگی حقیقی‌ها از نمادهای بزرگ و هدایت به سمت نمادهای کوچک است.

به گفته وی طی هفته گذشته حقیقی‌ها حدود سه هزار میلیارد تومان پول را به خرید سهام کوچک و متوسط اختصاص دادند و در حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول از گروه‌های بزرگ خارج کردند.

وی با اشاره به اینکه برآیند ورود پول حقیقی‌ها به بازار مثبت است، افزود: اما نقدینگی‌ها در حال خروج از نمادهای بزرگ و تزریق به گروه‌های کوچک است.هلالات در بررسی دلایل این واگرایی گفت: فشار فروش حقیقی‌ها در نمادهای بزرگ باعث ایجاد این واگرایی شده که علت آن هم کاملا مشخص است. خرید سهام در بازار همیشه با دو نگاه انجام می‌شود، یکی ارزندگی و دیگری بازدهی است.

وی ادامه داد: در شرایطی که دلار در محدوده‌ای فعلی تثبیت شده و سود بانکی‌ها هم تغییری نکرده بازدهی نمادهای بزرگ هم تغییری ندارد، این در حالی است که سرمایه گذارانی که نمادهای بنیادی را می‌خرند اصولا به دلیل ارزندگی سهام و با نگاه دریافت سودی بالاتر از نرخ سود بانکی است، اما وقتی به دنبال فشار فروش حقوقی‌ها در بازار و منفی شدن این گروه‌ها شاهد افت شدید قیمت در نمادهای بزرگ هستند، هدف‌گذاری آنها از بازدهی سهام بزرگ زیرسوال رفته و ترجیح می‌دهند از این گروه‌ها خارج شوند.

هلالات با تاکید بر اینکه بیشتر فعالان بازار به دنبال بازدهی‌های بالا هستند، گفت: بر همین اساس این گروه‌ها ترجیح می‌دهند با خرید سهام کوچک و متوسط که با منابعی اندک حرکت می‌کنند، سرعت سودآوری خود را بیشتر کنند. از سویی دیگر عملکرد سهامداران عمده نمادهای کوچک و متوسط نشان داده بهتر از بزرگان بازار از سهام خود حمایت می‌کنند، به همین دلیل هم این روزها شاهد اقبال بازار به گروه‌های دارو، سیمان، ساختمانی و زراعتی‌ها هستیم و پول سنگینی در حال ورود به این گروه‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه به رفتار اشتباه حقوقی‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: حقوقی‌ها با عرضه‌های سنگین خود در هفته‌های گذشته این پالس را به بازار مخابره کردند که وارد سهام بزرگ نشوید. بازار هم همیشه به دنبال کسب سود و بازدهی مناسب است و با فشار فروش در تلاش برای خروج از این گروه‌ها است.

وی با اشاره به رشد خوب قیمت‌ها در بازارهای جهانی گفت: این در شرایطی است که بازدهی سهام گروه‌های پتروشیمی و فلزی منفی است و تا زمانی که تغییری در تابلوی معاملات این نمادها ایجاد نشود، وضعیت به همین منوال است.

هلالات با تاکید بر اینکه حقوقی‌ها باید تغییر رویه بدهند، گفت: سرمایه‌گذاری که نمادهای بزرگ و بنیادی را می‌خرد به دنبال بازدهی‌های کوتاه مدت نیست اما انتظار دارد در بلند مدت بازدهی‌های حداقل بالاتر از نرخ سود بانکی داشته باشد و ضرر نکند، اما زمانی که حقوقی‌ها سهام بزرگ و بنیادی بازار را با رفتارهای خود منفی می‌کنند این اعتماد از بین می‌رود و شاهد چنین روندهایی در بازار هستیم.

منبع: همفکران
  • 1 ارسالی در

    بورس ایران بدنبال باد است اگر امروز یک ا تفاقی در دورترین کشور جهان بیفتد بورس ای ران برخلاف دیگران بالاو پایین می رود

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر دروغگو های خائن به ملت
    سپا ه محترم پاسداران لطفا بورس شیشه ای این پ ایگاه قمارخانه را با موشک نقطه زن بزن تا از این اوضاع روانی نشده ایم

  • ناشناس ارسالی در

    مجلسی که عرضه نداشت مشکل بورس را حل کند مطمئنا عرضه ندارد امور دیگر را سرو سامان دهد فقط شعار و بزدلی و خودنمایی از اقای ان ظاهر می شود و بس

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا فرمایش حضرتعالی کاملا درست هست بازارگردانها دقیقا این پالسو میدن که وارد سهامی بزرگ نشین البته با عرضه های آبشاریشون وسهامداران چاره جز خروج تز سهما بزرگ ندارن در حالیکه قیمت های جهانی در حال رشد هستم سهام متناسب با آنها در بورس که با تقاضا مواجه بود با عرضه بیش از حد سرکوب شد

  • زمردی ارسالی در

    بله، مردم درست تشخیص داده اند. در روزگار ی که حقوقی ها در حال نوسان گیری در نماده ای بزرگ هستند. باید هم از این سه م ها خا رج شوند. نوسان گیری در سهم هایی که مالک یت آنها بیشتر با حقوقی هاست، بی رحمی و ب ی انصافی هست . همین غبهنوش را نگاه کنید. بیشتر سهام مربوطا به نهادهای مهمی چون ب نیاد مستضعفان است. با وارد کردن پول هدفم ند چه بلایی سر حقیقی ها اوردند.

  • یبیل ارسالی در

    از روزی که پول حقیقی وارد شد حقوقی کثافت کاریشو شروع کرده

  • ناشناس ارسالی در

    مردم فردا جلو مجلس فریاد نجات بورس از دس ت مجلس

  • ناشناس ارسالی در

    مجلسی که عرضه نداشت مشکل بورس را حل کند مطمئنا عرضه ندارد امور دیگر را سرو سامان دهد فقط شعار و بزدلی و خودنمایی از اقای ان ظاهر می شود و بس

ارسال نظر