|
کدخبر: 138437

این نماد راز نجات شستا است!

تاپیکو چند روزی است که با تقاضا قابل توجه از سوی معامله‌گران همراه شده است. صف‌های خرید روزهای اخیر این نماد کاملا جالب توجه است و در لحظه تنظیم این گزارش نیز صف نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومانی را برای این سهم شاهد بودیم. حرف و حدیث از خالص ارزش دارایی‌های تاپیکو زیاد است.

بورس این نماد راز نجات شستا است!

ارزش دارایی‌های بورسی این شرکت مشخص است و در موج صعودی بورس تهران طبیعتا شاهد افزایش خالص ارزش دارایی‌های بورسی (NAV) این شرکت هستیم. اما اصل مشکل به دارایی‌های غیربورسی بازمی‌گردد.

در میان دارایی‌های غیربورسی این شرکت نیز ستاره خلیج‌فارس بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. این غول پالایشی کشور که در شرایط کنونی تا بیش از ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی را عمدتا به بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌کند با اختلاف نظر از سوی کارشناسان ارزش‌گذاری می‌شود. با نحوه ارزش‌گذاری سهام پالایشی در بورس تهران واکنش این‌چنینی به ارزش ستاره خلیج‌فارس و به دنبال آن تاپیکو نیز چندان عجیب نیست.

سهام پالایشی در بورس و فرابورس چندان سیر منطقی را طی نمی‌کنند. در حالی‌که مدت زمان زیادی انتظار برای عرضه سهام ستاره خلیج‌فارس وجود داشته و بارها نیز بر همین اساس سهام تاپیکو داغ شده است احتمالا تحت جو بازار و اثرپذیری ارزش‌گذاری ستاره خلیج‌فارس از سوی بازار (مشابه دیگر نمادهای پالایشی) بار دیگر شاهد داغ شدن این سهم هستیم.

برای ارزش‌گذاری ستاره خلیج‌فارس توجه فعالان بازار باید به چند نکته جلب شود. نخست به میزان هدررفت احتمالی در گردش مواد اولیه و محصولات این شرکت باید توجه شود که اثر قابل توجهی بر سودآوری این شرکت دارد (حجم محصولات خروجی با خوراک ورودی اختلاف فاحشی دارد). نکته دوم وام‌های ارزی سنگینی است که گرچه اخباری از احتمال ریالی کردن این وام‌ها به گوش رسید اما همچنان باید توجه داشت که این حجم از بدهی ارزی وزنه سنگینی بر سمت چپ ترازنامه این شرکت محسوب می‌شود. بر این اساس میزان سودآوری این شرکت باید کاملا مورد توجه باشد.

اما فارغ از نوسان قیمتی تاپیکو اثر این سهم بر شستا نیز مورد توجه است. در شرایط کنونی بالاتر بودن ارزش بازار سهم شستا از خالص ارزش دارایی‌های این شرکت باعث شده که توجه بیشتری به وضعیت پرتفو این شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ بورس شود. حال این‌که تاپیکو بیشترین سهم را در پرتفو شستا در اختیار دارد و تا حدود ۶۰ درصد از ارزش پرتفوی بورسی شستا را تاپیکو تشکیل می‌دهد.

بر این اساس رشد قیمتی تاپیکو راه غیرمستقیمی برای نجات شستا محسوب می‌شود و این موضوع بعضا به ذهن خطور می‌کند که شاید به جای حمایت مستقیم از سهام شستا از مسیر غیرمستقیم برای نجات این سهم تلاش می‌شود. در این میان اما توجه مدیران شستا را به اصل بازارگردانی و توجه به سناریوهای ناخوانده و فاصله گرفتن از جودهی برخی در بازار جلب می‌کنیم. اصل بازارگردانی تنها به معنی رشد قیمت نیست و اگر حالا به فکر متعادل کردن سهام به صورت منطقی نباشند در مسیر ریزشی احتمالا باید به کل بازار پاسخگو باشند. امیدواریم اتفاقات چند ماه گذشته درس خوبی برای سهامداران عمده به خصوص مجموعه تامین اجتماعی بوده باشد.

منبع: بورسان

ارسال نظر