|
کدخبر: 131059

بورس در شرایط فعلی ارزنده است

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف، بسیاری از سهام شرکت‌های بورسی را در وضعیت فعلی ارزنده ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون بخش عمده بازار سرمایه با نرخ دلار کمتر از ۱۵ هزار تومان در حال معامله است

عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: بازار ما در شرایط فعلی بسیار ارزنده است و اعتقاد داریم که بازار سرمایه تمام منفی‌های احتمالی چه در بحث انتخابات امریکا و چه از بابت دیگر مسائل آتی را نه تنها پیشخور، بلکه عملا کاهش‌های بیشتری را نیز تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه برخی افراد ناآشنا با بورس به علت ساختار غلط، مستقیم به بازار وارد شده و الان دچار ترس و هیجان شده اند، افزود: بازار فرسایشی، این افراد را به هجوم برای فروش برانگیخته است؛ به نحوی که با کوچکترین خبر و هیجان در صف فروش می‌نشینند. همین باعث شده که بازار ما دچار کاهش انتظاری شود و گاهی کاهش آن با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

حقانی نسب با اشاره به اینکه درحال‌حاضر ببیش از ۸۰- ۷۰ درصد بازار ما ارزنده است، توضیح داد: دلیل این ادعا هم نسبت‌های P/E است؛ یعنی در شرایطی که اقتصاد کشور تورمی است و به خاطر ساختار غلط سیستم بانکی، هر روز بالای ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق می‌شود، اثر انباشته این نقدینگی در سال‌های آتی به شکل تورم خود را نشان خواهد داد.

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف افزود: در حقیقت افزایش تورم و به تبع آن افزایش نرخ ارز، موجب افزایش نرخ محصولات شرکت‌های بورسی می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که هر یک درصد افزایش در نرخ فروش محصولات شرکت‌ها ناشی از تورم، چیزی حدود ۴ درصد سود شرکت‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه در محاسبه‌های ارزش سهم یا قیمت سهم، نرخ رشد سودآوری شرکت‌ها به مراتب بیشتر از نرخ تورم است و همین باعث می‌شود که بازار در P/E که به سهم‌ها در شرکت‌های رشدی می‌دهد، نسبت بالایی را در نظر بگیرد.

حقانی نسب ادامه داد: الان با توجه به اینکه هنوز بسیاری از اثرات سودآوری ناشی از افزایش نرخ‌ها در صورت‌های مالی لحاظ نشده، حداقل نسبت P/E که بازار باید به این شرکت‌های رشدی دهد، ۲۰ تا ۲۵ است در حالی که بازار هم اکنونP/E خیلی پایین تری به آن می‌دهد. دلیل آن هم این است که به هر حال سطح تحلیلگری در بازار سرمایه ما بسیار پایین است و مردم غالبا به رنگ‌های سبز و قرمز تابلو نگاه می‌کنند تا اگر صف فروش هست بفروشند و در مواردی که صف خرید است، خرید کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف تصریح کرد: به اعتقاد ما الان بخش عمده بازار سرمایه با نرخ دلار کمتر از ۱۵ هزار تومان در حال معامله است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: پیش‌بینی این است که حتی اگر حزب دموکرات در انتخابات امریکا انتخاب شود، عملا نسبت حجم نقدینگی و رشد تولید ناخالص داخلی ما نشان می‌دهد که قیمت معقول ارز در شرایط عادی و کاهش فشار تحریم‌ها باز هم حدود ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان است.

به گفته حقانی نسب، بسیاری از سهام در بازار سرمایه ارزنده است و این فرصت خوبی را برای خرید فراهم کرده است.

وی افزود: غالب افرادی که در صف فروش هستند، تحلیل و آگاهی کاملی از بازار و ارزیابی شرکت‌ها ندارند و کوتاه مدت فکر می‌کنند. در حالی که اگر این افراد همان رفتار صبورانه‌ای را که مثلا در بازار ملک دارند به اینجا هم تسری دهند، آینده بسیار خوبی در انتظار دارند؛ لذا هنوز هم بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است ؛ مشروط به اینکه افراد بهترین افق سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند و بلند مدت بیندیشند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان توصیه کرد سهامداران بهترین روش سرمایه‌گذاری را که روش حرفه‌ای و بلند مدت است، انتخاب کنند و علاوه بر مشاوره، منابع خود را برای دوره‌های یکساله تا ۱۵ ساله در اختیار متخصصانی که تیم‌های تحلیلگری و تصمیم گیری دارند، قرار دهند تا بازدهی خوبی نصیب آنها شود.

منبع: سنا
  • ناشناس ارسالی در

    دیگه مطمئن شدم بازار را مافیای داخلی و خ ارجی با نرم افزارهای پیشرفته مدیریت می ک نند وگناه رو به گردن انتخابات و تازه وار دان بورس می اندازند
    یعنی اهمیت ای ن همه خسارت دیده در بورس کمتر از سیل و ز لزله است سیل و زلزله طبیعی است اما این خ سارت با تبانی سازمانی و ترور سرمایه مردم توسط دشمنان مردم ایجاد شده باید یارانه خسارت دیده گان در بودجه تصویب شود و باعث و بانی ان مجازات شوند.
    قابل توجه دادستان محترم کشور و دیوان محترم عدالت ا داری

  • غضنفر ارسالی در

    آهای کارشناسی که جات گرمه وزیرتم گرمه وج یبت م پرکردی نفست از جای گرم درمیادوبراح تی یکمتردهنتوبازمیکنی و میگی بلندمدت فکر بکنی مگه ملت پولشونوازتوجوب پیداکردن بیا ن سرمایشونوبریزن توبورس بره تو جیب این م وفت خورهای لاشخوربخورن....پولشون بدون هی چ سودی اخرشم ایا به اصل پولشون برسن یا ن ه.. ..

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها