|
کدخبر: 130150 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز باکارشناسان بورس مطرح شد:

نگاهی به هفته پیش روی بورس/ بازار سرمایه حال خوشی ندارد!

هفته آخر مهرماه ۹۹ روند شاخص کل بورس در طول هفته منفی بود و عرضه بر تقاضا برتری یافته بود. حال سوال این است که بورس در روزهای آتی و با توجه نزدیکی به انتخابات امریکا چگونه خواهد بود؟

بورس نگاهی به هفته پیش روی بورس/ بازار سرمایه حال خوشی ندارد!

با توجه به انتخابات پیش روی ایالت متحده و در حالی که روند بازار هفته قبل نزولی بود کارشناسان بورس این هفته را هفته‌ای سرنوشت ساز قلمداد می‌کنند، به همین علت خبرنگار سرویس بورس و بازار سرمایه‌گذاری گسترش نیوز با دو کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو نشسته است و نظرات آنها را درباره روند این هفته بورس پرسیده است:

مسعود

مسعود میرزاباقری در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره روند بازار بورس در هفته پیش رو گفت: بازار سهام علی رغم جنبش‌های شدید ارزی در هفته‌های گذشته شاهد رکود و کم تحرکی خاصی از سوی سهامداران بود. شاید این عدم تمایل به خرید در بازاریان تا هفته ی قبل بیشتر بخاطر قیمت‌های به ظاهر گران سهام و عدم افت سهام شرکت‌های بزرگ بازار بود اما با جهش ارزی و رسیدن قیمت دلار نیمایی از ۱۸ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان در دو ماه گذشته باعث رشد حاشیه سود عمده ی شرکت‌های بازار شد بطوری که قیمت شمش فولاد تا ۱۲ هزار تومان در هر کیلو هم معامله شد و وزارت صمت و مجلس را برآن داشته تا با قوانین عجیب و محدود‌کننده این بازار را در کنترل خود درآورد.

نگاه سهام داران به قوانین عجیب بازار

وی افزود: این محدودیت‌ها بطور کلی شامل تعیین کف و سقف نرخ فروش و محدودیت در میزان صادرات است که همین امر باعث تردید بازاری‌ها به ادامه فروش‌های خوب صنایع است. در هفته ی آینده نگاه بازاری‌ها علاوه بر موضوع بحث تکراری نتیجه ی انتخابات در امریکا به تغییر در قوانین عجیب بازار است بطوری که از یک سو در بازار پول، زمزمه‌های افزایش نرخ بهره اوراق تحت فشار بخش خاصی از بازیگران اقتصاد وجود دارد و از سوی دیگر دولت و مجلس هم راستا با هم در نرخ‌گذاری بر محصولات صنایع بورسی در تعامل هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: پر واضح است که این دو موضوع «دستوری» به هیچ عنوان برای بازار سرمایه که نمود بازار آزاد در اقتصاد است خبر خوشایندی نیست. مشخص نیست دولت و مجلس این سیاست‌های بارها آزموده شده و شکست خورده را با چه شدت و ضربی اجرا خواهند کرد.

بورس در گیر و دار مقررات و محدودیت‌های اضافی

میرزا باقری درپایان اظهار کرد: اما آنچه به ظاهر می‌آید در هفته ی پیش رو هم علی رغم گزارشات مالی منتشر شده بسیار عالی شش ماهه ی شرکت‌ها تردید و تامل در اقدامات قانونگذاران و مجریان آن با سهامداران همراه خواهد بود. امیدوارم به زودی شاهد کاهش مداخلات دولت و مجلس در اقتصاد باشیم. در آینده کارشناسانی که این طرح‌ها را به دولت و مجلس پیشنهاد کرده‌اند باید پاسخگوی کاهش صادرات و ارزآوری صنایع بورسی کشور باشند و بنظر صنایع کشور درحال‌حاضر بیشتر از تحریم‌های خارجی از مقررات و محدودیت‌های اضافی داخلی رنج میبرد و بازار این موضوع را یک تهدید بزرگ تلقی می‌کند.

هفته‌ای متعادل پیش روی بورس

حمید رضاپور دیگر کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار بورس گسترش نیوز گفت: بازار سرمایه که به نظر می‌رسید به خبرهای مثبت، واکنش نشان دهد، اما همچنان بر مدار منفی می‌چرخد، با وجود گزارش‌های نسبتا مثبت گروهای بورسی و ارزش معاملات بیشتر در آخرین روز هفنه گذشته، به نظر می‌رسد آغاز هفته‌ای متعادل را در پیش داشته باشیم.

رضاپور

از نظر تکنیکالی، عمده سهام مهم در نقاط حمایتی خوبی قرار دارند، اما رفتار همچنان همراه با ترس سهامداران موجب عدم تداوم رنگ سبز شاخص می‌شود.

متاسفانه خروج پول از بازار در چند هفته گذشته نیز مزید بر علت شد تا خوشی حاصل از معاملات پر حجم که امیدواری ایجاد کرده بود از بین برود

وی افزود: از سویی به نظر می‌رسد نگاه سهامداران همچنان بر انتخابات رباست جمهوری در امریکا دوخته شده است. ظاهرا در این زمینه، تاثیر رسانه‌ها زیاد است.

انتشار اخباری همچون قیمت‌گذاری دستوری برای فولاد نیز با روان سهامداران بازی می‌کند. این چندمین بار است که خبری مهم انتشار پیدا می‌کند و بعد از اینکه تاثیر منفی خود را میگذارد، تکذیبه آن منتشر می‌شود. مهم‌ترین نمونه آن نیز اعلام پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم و بعد تکذیبه‌ها و تاییدیه‌های پس از آن بود که خاطره تلخی و نخستین درس برای سهامداران تازه وارد به جا گذاشت و اصلاح تلخ بازار را از آنجا رقم زد. البته به لحاظ تکنیکی اصلاح بازار پس از صعود شارپ شاخص طبیعی بود اما درس صبر و استقامت را به سهامداران داد که بازار همیشه روزهای خوش و شیرین ندارد.

پیش گشایش باعث فساد می‌شود!

رضاپور ادامه داد: نکته مهم دیگر در این زمینه مرحله پیش گشایش سی دقیقه‌ای ابتدای بازار است که عمده فسادها در این زمان انجام می‌شود. بدین صورت که در نمادهای مهم و تاثیرگذار که نگاه‌های سهامداران به آن دوخته شده است، در ابتدا صف فروش گاها چند صد میلیونی تشکیل می‌شود و در لحاظ آخر حذف می‌شود، این امر باعث ایجاد ترس وحشت در دل سهامداران هیجانی می‌شود و آنچه اتفاق می‌افتد صف فروش‌های سنگین و آتش زدن به مال مردم می‌شود. ناطر بازار باید در این زمینه ورود کند و با متخلفان برخورد کند. و پیشنهاد این است که پیش گشایش نه تنها تاثیر مثبتی بر بازار ندارد بلکه بعضا باعث ایجاد فساد و تاثیر ننفی می‌شود، پس چه بهتر که این پیش گشایش به کل تعطیل شود تا همه بر تاثیر آن در کنار لزوم توجه به کارشناسان دلسوزان باز واقف شوند.

این کارشناس بازار سهام در پایان بیان کرد: در مجموع، بازار این روزها حال خوبی ندارد و حتی می‌توان گفت، مجموعا تا وقتی نگاه‌ها به انتخابات امریکاست و فکر اساسی به فکر این بازار نشود و به حرف‌های کارشناسان و تحلیل گران با سابقه که حتی بیش از دو دهه در بورس تهران فعال هستند توجه نشود، امید چندانی به بازگشت به روزهای منطقی بازار نیست

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر باعث و بانی اش

ارسال نظر