|
کدخبر: 130056

لازمه حرکت منطقی بورس چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: امیدواریم با کم شدن هیجان فروش در سهامداران، بازار به سمت روند منطقی حرکت کند و شاهد کاهش نوسان در معاملات بورس باشیم.

بورس لازمه حرکت منطقی بورس چیست؟

هومن عمیدی به معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: معاملات بورس در آخرین هفته مهرماه از ابتدا تا پایان هفته منفی بود و افت شدیدی را تجربه کرد، همچنین شاخص بورس با حدود ١٠ درصد افت به کانال یک میلیون و ٤٠٠ هزار واحد سقوط کرد.

وی افزود: صف فروش‌های سنگین و حجم معاملات کم از ابتدای هفته تا روز سه شنبه در بازار ادامه داشت اما در آخرین روز هفته گذشته شاهد معاملات متعادل تر و جمع شدن صف‌های فروش در بسیاری از نمادها بودیم.

عمیدی اظهارکرد: شاخص کل در ابتدای معاملات روز چهارشنبه حدود ١١ هزار واحد رشد کرد اما به مرور افزایش فشار فروش در بازار منجر به افت شاخص بورس شد و در نهایت با هفت هزار واحد افت به معاملات هفته گذشته پایان داد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ارزش کل معاملات خرد در این روز حدود ۱۰ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان بود و حدود ٤٠٠ میلیارد تومان خروج نقدینگی توسط حقیقی‌ها اتفاق افتاد.

وی اظهارکرد: در آخرین روز هفته شاهد داد و ستد ۸۳۰میلیارد تومان سهام ایران خودرو بودیم که نخستین گزینه از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد، همچنین ارزش معاملات پالایش نفت اصفهان با ۵۳۰میلیارد تومان و سهام فولاد مبارکه با ارزش معاملات ۵۱۵ میلیارد تومان جایگاه دوم و سوم در جایگاه دوم و سوم معاملات روز چهارشنبه قرار گرفتند.

عمیدی گفت: گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات»، گروه «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» از گروه‌های پر معامله در بازار هفته گذشته بودند.

وی اظهارکرد: در این راستا دیده می‌شود هرگاه نمادهای گروه خودرو دارای صف فروش‌های سنگین هستند کلیت بازار نیز همسو با آنها دچار نوسان‌های منفی می‌شود و با جمع شدن صف فروش در این نمادها معاملات بازار روند مطلوب تری را به خود می‌گیرد.

عمیدی افزود: با توجه به اینکه روز چهارشنبه نیز معاملات متعادل و سبزی را در گروه بانکی‌ها شاهد بودیم به نظر می‌رسد این گروه با توجه به انتشار گزارش‌های ۶ماهه مثبت و قابل توجه مورد اقبال سهامداران قرار گیرد و ظرفیت رشد خوبی را در این گروه شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی از اخبار و شایعات بر روند معاملات بازار بورس در هفته‌ای که گذشت تاثیرگذار بودند، گفت: در این زمینه می‌توان به خبر مهم پیشنهاد وزارت صمت در خصوص قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس کالا اشاره کرد که موجب قرمز شدن بازار سرمایه برای روزهای متوالی و واکنش بسیاری از کارشناسان بازار به این اقدام غیر کارشناسی شد که به‌نظر می‌رسد این اقدام با جلسه غیر علنی برگزار شده بین مجلس و وزارت صمت این اقدام لغو شده باشد.

وی افزود: در بازارهای موازی هم شاهد افت قیمت ارز و سکه بودیم به طوری که در روز چهارشنبه دلار افت حدود ۱۵ درصدی را تجربه کرد.

عمیدی گفت: بی‌اعتمادی سهامداران که در نتیجه اخبار منفی مثل افزایش نرخ سود بانکی، تحولات مربوط به انتخابات امریکا و نوسان قیمت دلار ایجاد شد از عوامل ایجاد جو منفی و هیجان در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امیدواریم با کم شدن هیجان فروش در سهامداران، بازار به سمت روند منطقی حرکت کند و شاهد کاهش نوسان در معاملات بورس باشیم، اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود بازار در هفته آینده با شرایط نوسانی همراه باشد که در این مورد به سهامداران، سرمایه‌گذاری در صنایع بنیادی حاضر در بازار پیشنهاد می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها