|
کدخبر: 124625

سبزهای بورس در حال بیرون زدن / پیش‌بینی جدید از روند بازار

صفاری، یکی از حقوقی‌های بازار بورس می‌گوید: شاخص به راحتی ۲میلیون ۴۰۰هزار واحد را می‌بیند و کسانی که الان وارد بازار شوند تا آخر سال حداقل ۵۰درصد سود می‌کنند.

یت تا۱ میلیون ۴۵۰ هزار واحد هم ممکن است پایین بیاید اما امروز تا این لحظه شاخص کل روند صعودی به خود گرفته و برخی از نمادهای شاخص ساز مثبت شده‌اند.

تحلیلگران بنیادی نظر متفاوت دارند آنها می‌گویند که قیمت بسیاری از سهم‌ها در کف قرار دارد و حتی در برخی از نمادها به پایین‌تر از قیمت واقعی خود رسیدند به عنوان مثال ارزش واقعی سهام وخارزم بسیار بیشتر از ارزش کنونی آن است در حالی که به گفته تابلوخوان‌های بورس این سهم به صورت عمدی پایین نگه داشته شده و اجازه داده نمی‌شود که صف‌های فروش برداشته شود.

بر اساس رسم هر ساله شرکت‌های پذیرفته شده در بورس صورت مالی حسابرسی خود را برای شش ماهه ابتدای سال منتشر می‌کنند که میزان سوددهی شرکت را در این مدت نشان می‌دهد؛ سوال این است که چند درصد از سهامداران فعال در بازار این گزارش‌ها را بررسی می‌کنند و بر اساس آن اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند؟ بر اساس آنچه تاکنون از روانشناسی بازار به‌دست آمده بیشتر سهامداران خرد بدون داشتن تحلیل و تنها بر اساس چند سیگنال پیشنهادی اقدام به خرید کردند و با توجه به اینکه وزن حقیقی‌ها بیشتر از حقوقی‌ها است این احتمال وجود دارد که با انتشار این گزارش‌ها هم تغییرات چندانی در بازار رخ ندهد. به طور کلی و بر اساس گفته اقتصاددانان و فعالان بازار سرمایه آنچه که سبب ایجاد صف‌های سنگین در بازار شده است بی‌اعتمادی سهامداران خرد به بورس است و کلیدی‌ترین محرک بازار، برگردان اعتماد به بازار سهام است.

یک تحلیل دیگری توسط برخی از صاحب‌نظران بازار وجود دارد که سهامداران ترسو و تازه کار باید از ادامه کار در بازار خسته شوند بنابراین تمامی نوسانات در بازار با هدف خروج سهامداران تازه کار از بازار است. به گونه‌ای که قاسم صادقی یکی از تحلیل‌گران بازار سرمایه هم به خسته شدن سهامداران خرد اشاره کرد و گفته که باید آنها از بازار خارج شوند.

پذیرش چنین ادعایی در کنار تمام عوامل ریزشی بازار و همچنین با در نظر گرفتن تمام تبعات آن، مانند خروج نقدینگی از بازار سهام و حرکت آن به سمت بازارهای موازی کمی مشکل است؛ ولی اینکه چرا حقوقی‌ها با توجه به اعلام چندین باره مسئولان سازمان بورس هنوز حمایت جانانه از بازار نداشتند ممکن است این ادعا را کمی تقویت کند.

صفاری کارشناس بازار سرمایه و یکی از حقوقی‌های بازار می‌گوید که زور حقوقی‌ها به حقیقی‌ها نمی‌رسد وگرنه حقوقی‌ها تمایل زیادی به حمایت از بازار سرمایه دارند.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در مورد حمایت حقوقی‌ها از بازار گفت: بر خلاف اینکه فکر می‌کنیم در امسال مشابه سال‌های گذشته جریان بازار در دست حقوقی‌ها است، این گونه نیست بلکه این حقیقی‌ها هستند که عملا جریان بازار را نگاه می‌کنند، اگر جریان در دست حقوقی‌ها بود به طور حتم با سه بار جلسه‌ای که حقوقی‌ها در مرداد و شهریور به منظور حمایت از بازار داشتیم که کف بازار را بگیرند، روند بازار بر می‌گشت با این حال حقوقی‌ها می‌خواهند که بازار بر می‌گردد.

صفاری اضافه کرد: شما ببینید بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر در امریکا، به خاطر اینکه تجزیه و تحلیل خبر برای حقیقی‌ها کار سختی بود و همه در صف فروش بودند ۴۸ ساعت بازار را بستند تا اطلاعات جدید را به بازار تزریق کنند. در بورس امریکا هم صندوق حمایت از بازار وارد شد و سهام شاخص ساز را خریداری کرد و بازار برگشت. به هر حال نکته اصلی این است که باید این اصلاح صورت بگیرد و اگر این اصلاح صورت نگیرد یعنی بازار کامل نیست پس اصلاح بازار جزو ذات بازار است و اینکه افراد فکر کنند فقط بالا می‌رود این اشتباه است.

بازار بورس، بازاری پر نوسان است و مثل ترن هوایی می‌ماند همانطور که بالا رفتنش لذت دارد، پایین آمدندش هم جیغ‌های بنفش را به همراه می‌آورد، در بازارهای مالی یک رابطه بین ریسک و بازدهی داریم یعنی هر چقدر که ریسک بیشتری وجود داشته باشد سود بیشتری هم در انتظار سرمایه‌گذاران است

این کارشناس بازار سرمایه افزود: حقیقی‌ها بازار به دو دلیل در صف فروش قرار دارند اولا به خاطر عدم اطلاع از وضعیت شرکت‌ها و دوما سیو سود (ذخیره سود)، طبیعی از بعد از ۳۰۰درصد رشد در شاخص بسیاری از سهامداران سودشان را شناسایی می‌کنند و کنار می‌ایستند. این افراد منتظر می‌مانند که در آینده چه اتفاقی در بازار رخ می‌دهد و این نیست که این افراد از بازار خارج شدند و به سمت بازارهای دیگر رفتند، آنها منتظرند تا بازار تا حد امکان پایین بیاید و بعد ورود کنند.

وی در ادامه مطلب فوق گفت: کلا مردم ایران تمایل به خرید جنس گران دارند، یعنی هر چقدر گرانتر و صفی باشد می‌خرند اما هر چقدر پایین‌تر باشد نمی‌خرند و گمان می‌کنند که بیش از این کاهش پیدا می‌کند، من به شما قول می‌دهم زمانی که سود شش ماهه شرکت‌ها ارائه شوند تمام کسانی که در صف فروش هستند در صف خرید قرار می‌گیرند چرا که متوجه می‌شوند و می‌بینند که شرکت‌ها در شش ماهه اول چه سودی داشتند.

پیشبینی این هست که eps‌ها ۳۰ درصد افزایش و p/e‌ها ۳۰ درصد کاهش پیدا کنند یعنی اگر p/e بازار ۳۰ است به ۲۰ تبدیل می‌شود و این یعنی جذابیت بازار برای خرید

صفاری با اشاره به سخنان برخی از نمایندگان و کارشناسان مبنی بر امنیتی شدن فضای جامعه با ریزش و رویش بازار افزود: زمانی که تعداد بازیگران بازار افزایش پیدا کند «که درحال‌حاضر بخش زیادی از مردم ایران به خاطر سهام عدالت درگیر بازار هستند»؛ افراد زیادی امروز درگیر بورس شده و زندگی شان تحت تاثیر قرار گرفته است و مسئولان نمی‌خواهند با افت قیمت سهام تبعات امنیتی برای کشور به وجود بیاید، اگر کسی این بازار را تهدید کند، طبیعی است که عکس و العمل نشان می‌دهند و به همین علت است که رئیس‌جمهوری آینده هفته‌ای یکبار باید در مورد بازار صحبت کند چون زندگی تمام افراد در گیر بازار بورس شده است.

شاخص تا ۲میلیون ۴۰۰هزار واحد رشد خواهد کرد

این کارشناس اضافه کرد: عمومی‌سازی یعنی همین اتفاق خوب که در حال رخ دادن است و همه درگیر هستند. در سال ۹۳همین بلایی که امروزه وزارت نفت سر پالایشگاه‌ها آورد نیز بر سر سهام پالایشگاه‌ها آمده و قیمت‌ سهام آنها تا یک دهم کاهش یافت اما چون تعداد زیادی با بورس درگیر نبوده اعتراضی بلند نشد، اما الان نگاه می‌کنید ظرف یک هفته عکس العمل‌ها آنقدر زیاد است که وزارت نفت پیشنهاد خود را پس می‌گیرد و حتی پیشنهاد تخفیف خوراک پالایشگاه‌ها را می‌دهد.

صفاری با بیان اینکه آقای قالیباف اصل رئیس سازمان بورس از جنس بازار است و بازار را می‌فهمد، گفت: ما در این بازار بالا و پایین‌های زیادی را تجربه کردیم، اکنون باید به مردم توضیح دهیم که نفس بازار، نوسان است و نیامدیم که فقط رشد کنیم بلکه مثل قیمت باغی که سودها تقسیم می‌شود کاهش پیدا می‌کند، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس هم وقتی سودشان را تقسیم کردند قیمتشان کاهش پیدا می‌کند و ما باید این را برای مردم توضیح دهیم که این موضوع احتیاج به فرهنگ سازی‌های بسیاری داشته و یکی از رسانه هایی که در خط مقدم این فرهنگ‌سازی قرار گرفته خبرگزاری بازار است.

روند بازار چه زمانی مثبت خواهد شد؟

مصطفی صفاری در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی روند به این شکل ادامه دارد؟ گفت: تا اطلاعات وارد بازار نشود و فعالان از روند شرکت‌ها مطلع نشوند، بازار یک روز مثبت است و یک روز منفی و نوسان دارد، اما به نظر می‌رسد آرام آرام قیمت‌ها به کف نزدیک می‌شود و اگر حجم‌ معاملات را مشاهده کنید سبزهای بازار در حال بیرون زدن هستند، به هر حال اگر اطلاعات شش ماهه بیرون بیاید و سهامداران سودهای شرکت را ببینند بازار متعادل شده و به آرامی به سمت مثبت باز می‌گردد.

این کارشناس در مورد نسبت p/e و همچنین eps (سود) شرکت‌ها اظهار کرد: پیشبینی این هست که eps‌ها ۳۰ درصد افزایش و p/e‌ها ۳۰ درصد کاهش پیدا کنند یعنی اگر p/e بازار ۳۰ است به ۲۰ تبدیل می‌شود و این یعنی جذابیت بازار برای خرید.

او معتقد است که شاخص به راحتی ۲میلیون و ۴۰۰هزار واحد را می‌بیند و کسانی که الان وارد بازار شوند تا آخر سال حداقل ۵۰ درصد سود خواهند کرد.

صفاری در پایان گفت: بازار بورس، بازاری پر نوسان است و مثل ترن هوایی می‌ماند همانطور که بالا رفتنش لذت دارد، پایین آمدندش هم جیغ‌های بنفش را به همراه می‌آورد، در بازارهای مالی یک رابطه بین ریسک و بازدهی داریم یعنی هر چقدر که ریسک بیشتری وجود داشته باشد سود بیشتری هم در انتظار سرمایه‌گذاران است. از ۱۰ نفر پولدار بزرگ دنیا ۶ نفر از بورس پولدار شدند پس کسانی که وارد بازار بورس شدند صبور باشند و افق دیدشان را بیش از یکسال در نظر بگیرند و مطمئن باشند که بازار خوب و پرسودی است اگر افق دیدشان بالای یک سال باشد اما اگر قرار است زیر یکسال در این بازار بمانند توصیه می‌کنم وارد این بازار نشوند.

منبع: بازار
  • ایرانی ارسالی در

    واسه چس عمدی؟ کثافت بازی روچراتموم نمیکنن کثافت های بی شرف سرمایه مردم بازیچه دست کثافت بازی شده مگه

ارسال نظر