|
کدخبر: 231220

سقف و کف عیدی کارگران مشخص شد

عیدی کارگران به نرخ روز محاسبه نمی شود یعنی اگر شخصی پنج سال عیدی دریافت نکرده، عیدی آن به نسبت همان سال ها پرداخت می شود.

کارشناس ارشد حقوق و روابط کار با اشاره به اینکه عیدی کارگران تنها بر اساس دو پایه حقوق محاسبه می شود، گفت: کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی بپردازند و به طوری که رقم عیدی نباید از ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تجاوز کند.

آرمین خوشوقتی افزود: پرداخت سقف و کف عیدی مشخص است و بنابراین هیچ شخصی بر اساس سه پایه حقوق دریافت نمی کند. به عنوان مثال اگر «پایه حقوق یعنی بدون مزایا» شخصی ۱۰ میلیون تومان و شخص دیگری حدود ۴ میلیون تومان باشد، هیچ تفاوتی در مبلغ عیدی آنها وجود ندارد و در واقع هر دو عیدی ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان را دریافت می کنند.

خوشوقتی همچنین گفت: مبلغ عیدی کارگری بدون سابقه با کارگری که یک یا سه سال سابقه دارد، کمی متفاوت است. مبلغ عیدی بدون سابقه ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان است و کارگری که یک سال سابقه دارد، به عنوان مثال اگر پایه حقوق آن را ۲ میلیون و ۸۰۰ تومان در نظر بگیریم، عیدی آن ۵ میلیون و ۶۰۰ خواهد بود. بنابراین پایه سنوات جزئی از مزد است و در تعیین عیدی تاثیر دارد.

عصر ایران نوشت: کارشناس ارشد حقوق و روابط کار در ادامه با تاکید بر اینکه تنها مرجع رسیدگی به اختلاف کارفرمایی و کارگری، اداره کار است، گفت: هیچ مراجع دیگری صلاحیت ورود به موضوع را ندارد. به این ترتیب اداره کار باید بر اساس ماده ۸۷ آیین نامه دادرسی کار، تمام حقوقی که به کارگر پرداخت نشده را در رای بیاورد. اینکه در برخی ادارات کار به کارگر اعلام می شود تنها عیدی یک سال آخر قابل احیا است، صحیح نیست.

خوشوقتی با اشاره به اینکه عیدی مشمول کسر بیمه نمی شود، عنوان کرد: کارگرانی که حقوقشان تا سقف ۴ میلیون تومان است، مالیات از عیدی آنها معاف است.

وی در ادامه یادآور شد: عیدی کارگران به نرخ روز محاسبه نمی شود یعنی اگر شخصی پنج سال عیدی دریافت نکرده، عیدی آن به نسبت همان سال ها پرداخت می شود.

 

 

منبع: ایران جیب

ارسال نظر