|
کدخبر: 211448

پیش بینی مهم از قیمت دلار برای فردا (۵ آبان)

درحالیکه با رشد قیمت دلار از ابتدای آبان ماه، بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند که مرز مقاومتی ۲۷۷۰۰تومان هم شکسته شود و دلار مجددا کانال ۲۸هزار تومان را ببیند، اما با رسیدن سیگنال مثبت درمورد برجام، قیمت دلار از ساعات پایانی معاملات دیروز در مسیر نزولی قرار گرفت و تا امروز به سطح ۲۷۴۰۰تومان عقب‌نشینی کرد.

دلار از ابتدای هفته روند افزایشی پیش گرفت و انتشار اخبار نا‌امید‌کننده درمورد برجام و فعالیت هسته‌ای ایران باعث شد قیمت این ارز از ۲۷۳۰۰تومان هفته گذشته، به ۲۷۷۰۰تومان در ساعاتی از معاملات سه روز اخیر افزایش یابد؛ بر همین اساس، با رشد قیمت دلار فضا برای ورود دوباره خریداران به بازار مهیا شد و افزایش حجم خرید‌ها در کنار بالا رفتن انتظارات تورمی، سرعت روند صعودی بازار را تشدید کرد.

در کنار عوامل گفته شده، عبور درهم از سطح ۷۵۰۰تومان هم در تقویت انتظارات تورمی معامله‌گران و افزایش قیمت دلار موثر بود؛ حالا درحالیکه با فضای ایجاد شده بسیاری از فعالان بازار ارز انتظار داشتند که دلار مرز مقاومتی ۲۷۷۰۰تومان را شکسته و تا کانال ۲۸هزار تومان پیشروی کند، اما از عصر دیروز مسیر بازار تغییر کرد.

روز گذشته ورود سیگنال‌های مثبت پیرامون برجام به بازار ارز، دلار را با کاهش قیمت همراه کرد. دیروز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد و از نظر دولت بایدن برجام پایان تعاملات دیپلماتیک نیست؛ از طرفی نخست‌ وزیر انگلیس و رییس جمهور روسیه در مکالمه‌ای تلفنی درباره توافق هسته‌ای ایران، بر ضرورت حفظ برجام تاکید کردند.

پالس مثبت این اخبار منجر به بازگشت امید بین معامله‌گران و فروکش کردن انتظارات تورمی شد و به این ترتیب درحالی‌که دلار معاملات دیروز را در محدوده ۲۷۷۰۰تومان آغاز کرده بود، تا پایان روز به ۲۷۵۵۰تومان کاهش یافت؛ این جو نزولی در معاملات امروز هم حکمفرما بود، به طوریکه دلار از صبح روند کاهشی پیش گرفته و تا ساعت انتشار این خبر موفق به عقب‌نشینی تا سطح ۲۷۴۰۰تومان شده است.

حالا با فاصله گرفتن دلار از مرز مقاومتی ۲۷۵۰۰تومان و پایین آمدن ارزش درهم تا سطح ۷۴۶۰تومان، حجم خرید‌ها کاهش یافته و افرادی که طی چند روز گذشته با تصور تداوم روند صعودی بازار، اقدام به خرید دلار کرده بودند هم فروشنده شده‌اند؛ با این شرایط بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که به احتمال زیاد دلار مجددا به مرز ۲۷هزار تومان باز‌خواهد گشت.

اما نوسان‌گیران با بزرگنمایی اخبار منفی از جمله ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به پایگاه التنف سوریه و همچنین طولانی شدن تعلل طرفین برجام در تعیین زمان دور بعدی مذاکرات، همچنان سعی دارند مانع کاهش بیشتر قیمت دلار شوند.

اگرچه شنیده‌ها حاکی از آن است که با شروع روند صعودی دلار، بازارساز با افزایش عرضه در مقابل جوسازی نوسان‌گیران ایستاده و کاهش قیمت دلار نشان می‌دهد که در این هدف موفق عمل کرده است؛ حالا باید دید دلار مطابق پیش‌بینی کدام دسته از معامله‌گران حرکت خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران فنی، اگر امروز نرخ این ارز زیر سطح ۲۷۵۰۰تومان تثبیت شود، افزایشی‌های بازار شانس چندانی در تغییر روند دلار نخواهند داشت؛ اما درصورتی که نوسان‌گیران موفق به بالا بردن حجم خرید‌ها شوند، دلار مجددا تا مرز مقاومتی ۲۷۷۰۰تومان افزایش خواهد یافت.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها