|
کدخبر: 207515

دلار مرز حساس را از دست داد! + آخرین قیمت

قیمت دلار باز هم کاهش یافت و یک مرز حساس دیگر را از دست داد. مدیریت کسری بودجه ۵۰ درصدی نیز به اندازه نتیجه بخش بودن مذاکرات برای روند قیمتی دلار تعیین‌کننده هستند.

قیمت دلار عصر روز گذشته روی ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان قرار داشت و مرز حساس ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست داده بود. تحلیل‌گران معتقد بودند ادامه روند کاهشی قیمت دلار مستلزم آن است که قیمت از محدود ۲۷ هزار و ۸۰۰ تا ۲۷ هزار و ۷۰۰ عبور کند و زیر این دامنه پایدار شود.

قیمت دلار در شروع معاملات امروز ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان بود و از دامنه حساس پایین آمد. علت اصلی افت قیمت دلار انتشار یک خبر عنوان می‌شد مبنی بر اینکه دور جدید مذاکرات احتمالا پیش از پایان یافتن ماه اکتبر (۹ آبان آخرین روز اکتبر است) از سر گرفته خواهد شد.

دو عامل تاثیرگذار بر قیمت دلار

ادامه روند کاهشی قیمت دلار گذشته از مسائل تکنیکال به برخی عمکردها در مورد سیاست‌گذاری نیز بستگی دارد. مسئله اول کسری بودجه است. بر اساس اظهارات یکی از نمایندگان مجلس امسال بیش از ۵۰ درصد کسری بودجه خواهیم داشت و رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته است برای تامین کسری بودجه سال آینده نه از بانک مرکزی استقراض می‌کنیم و نه اورق می‌فروشیم.

این‌ها اخباری هستند که در شبکه‌های مجازی مبادله ارز جلب توجه می‌کنند و سوال مهم این است که دولت این حجم از کسری بودجه را چگونه مدیریت خواهد کرد؟ تامین کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی یا انبساط پولی به معنای تورم و رشد قیمت دلار است، حال باید دید آیا دولت می‌تواند از طریق تغییر سیستم مالیاتی و کاهش هزینه‌‌ها جلوی رشد نقدینگی و تورم را بگیرد.

مسئله دوم به روند جلو رفتن مذاکرات مربوط می‌شود، فعالان بازار معتقدند حتی در صورت شروع دور جدید مذاکرات حصول توافق احتمالی زمان‌بر خواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات در کوتاه مدت قیمت دلار را در سطوح پایین پایدار کند.

واکنش قیمت سکه امامی به افت قیمت دلار

بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و قیمت سکه امروز نیز همراه با قیمت دلار حرکت کرد. قیمت سکه امامی روز گذشته همراه با از دست رفتن مرز ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان برای دلار، مرز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد. صبح امروز نیز افت قیمت دلار ادامه یافت و قیمت سکه را همراه با خود پایین کشید.

قیمت سکه امامی که عصر روز گذشته روی ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان قرار داشت، صبح امروز روی ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ایستاد و اندازه حباب قیمتی آن با احتساب قیمت ۲۷ هزار و ۵۷۰ تومان برای دلار حدود ۲.۶ درصد به دست می‌آمد. بازگشت قیمت دلار به بالای مرز حساس یا ادامه روند کاهش قیمت آن می‌توانست قیمت سکه را تحت تاثیر قرار دهد. بازار سکه علاوه بر این شروع کار بازار طلای جهانی در روز آتی را زیر نظر داشت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز کاهش یافت و روی ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفت. قیمت سکه در واکنش به افت قیمت دلار تا حوالی ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افت کرد. روند جلو رفتن مذاکرات احیای برجام و مدیریت کسری بودجه بالا از متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت دلار در میان مدت محسوب می‌شوند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر