|
کدخبر: 184369 رویا رئیسی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

رونق جهانی خودپرداز رمزارزها به ایران هم می‌رسد؟

مزیت اصلی دستگاه‌های خودپرداز برای کاربران حفظ حریم خصوصی است. بسیاری از خودپردازها برای خریدوفروش رمز ارز، فرآیند احراز هویت (KYC) را اجباری نمی‌کنند.

بانک و بیمه رونق جهانی خودپرداز رمزارزها به ایران هم می‌رسد؟

با رونق رمز ارزها در بازار جهانی احساس نیاز به دستگاه‌های خودپرداز رمز ارز نیز شکل گرفت. دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال برای کاربران بازار کریپتوکارنسی راهگشا است. خودپرداز ارزهای دیجیتال (Digital currency ATM) امکان خرید رمز ارزها با پول نقد یا کارت اعتباری را به کاربران می‌دهد. در دنیای فناوری به این دستگاه‌ها BTM هم گفته می‌شود. این دستگاه‌ها کار صرافی‌های حضوری رمز ارز را می‌کنند. ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۳ اولین دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال در شهر ونکوور کانادا افتتاح شد.

خودپرداز-رمزارز1

روش کار دستگاه‌های خودپرداز رمز ارز

دستگاه‌های خودپرداز رمزارز به دو روش کار می‌کنند. در روش اول از طریق اسکن کد QR کیف پول ارز دیجیتال میزان رمز ارزی که قصد خرید آن را دارند، وارد کرده و پول آن را به‌علاوه کارمزد به دستگاه پرداخت می‌کند. دستگاه خودپرداز نیز میزان بارز دیجیتال خریداری شده را به کیف پول کاربر انتقال می‌دهد.

روش دوم خرید ارز دیجیتال، ایجاد کیف پول کاغذی است. در روش پرداخت کاغذی کاربر مبلغ تراکنش را با پول نقد یا کارت اعتباری پرداخت می‌کند و رسید کاغذی دریافت می‌کند. این رسید یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی است که دارایی کاربر در آن ذخیره می‌شود.

نکته مهم این هست که بعضی از دستگاه‌های خودپرداز رمز ارز امکان فروش ارز دیجیتال و دریافت پول نقد را علاوه بر امکان خرید برای کاربر ایجاد می‌کنند. این مدل دستگاه‌ها کمتر رایج هستند. بیشتر دستگاه‌های فعلی، برای خرید رمز ارز مناسب هستند. همچنین دستگاه‌های خودپرداز رمز ارز معمولاً کمیسیونی معادل ۷ تا ۱۰ درصد را برای هر تراکنش خرید یا فروش از حساب شما کم می‌کنند.

دستگاه خودپرداز بیت کوین نسبت به صرافی آنلاین چه مزیتی دارند؟

مزیت اصلی دستگاه‌های خودپرداز برای کاربران حفظ حریم خصوصی است. بسیاری از خودپردازها برای خریدوفروش رمز ارز، فرآیند احراز هویت (KYC) را اجباری نمی‌کنند.

راه‌حلی ساده برای پیدا کردن نزدیک‌ترین خودپرداز

برای یافتن نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز رمز ارز، می‌توانید از سرویس رادار خودپرداز ارزهای دیجیتال استفاده کنید. با استفاده از نقشه‌های پخش زندۀ جهانی، خودپردازها را پیدا خواهید کرد. وب‌سایت CoinATMRadar نیز یکی از وب‌سایت‌‌های معتبر در این خصوص است. نکته مهم این هست که این وب‌سایت آدرس خودپردازهای آلت کوین‌ها را هم در اختیار کاربران می‌گذارد.

خودپرداز رمز ارز ایرانی

ایران در اسفندماه سال گذشته از اولین دستگاه خودپرداز رمز ارز خود رونمایی کرد. این دستگاه با اسم CTM توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خانه بلاک چین ایران تولید شده است. البته هنوز استفاده از دستگاه‌های خودپرداز در ایران دیده نشده است.

خودپرداز-رمزارز-ایرانی

وضعیت خودپردازهای رمز ارز در سایر کشورها

استفاده از دستگاه‌های خودپرداز رمز ارز در دنیا از سال ۲۰۲۰ با رشد ۵۷ درصدی همراه بوده است و بیش از ۱۰ هزار دستگاه جدید در دنیا آغاز به کار کرده‌اند. بیشتر این دستگاه‌ها در ایالات‌متحده هستند. این کشور حدود ۸۱ درصد دستگاه‌های خودپرداز دنیا را در اختیار دارد.

بعد از ایالات‌متحده امریکا، کانادا با داشتن ۱۲۶۸ دستگاه خودپرداز رمز ارز معادل ۷.۵ درصد دستگاه‌های کل جهان رتبه دوم را دارد. در اتریش، نیز تعداد دستگاه‌های خودپرداز رمز ارز بیش از ۲۶۶ عدد بود اما به ۱۵۳ عدد کاهش یافته است. در انگلیس هم روند نزولی هست و ۲۸۳ به ۱۹۹ دستگاه کاهش یافت.

هنگ‌کنگ (۸۵ دستگاه)، فدراسیون روسیه (۵۳) و کلمبیا (۴۶) دستگاه خودپرداز رمز ارز دارند. لازم به ذکر هست که در سطح جهان ۱۶، ۸۳۵ دستگاه خودپرداز رمز ارز داریم.

السالوادور به تازگی به بحث بیت کوین ورود کرده است، یک مؤسسه فعال در حوزه ارز مجازی نیز اعلام کرد است که ۱۵۰۰ دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در السالوادور نصب خواهد کرد.

بانک صنعت و تجارت چین نیز با فعال کردن یک ویژگی جدید در بیش از ۳۰۰۰ دستگاه خودپرداز در پکن به کاربران اجازه خواهد داد که یوآن دیجیتال خود را به پول نقد تبدیل کنند.

معرفی شرکت‌هایی که دستگاه خودپرداز رمز ارز تولید می‌کنند

حدود ۳۰ شرکت در سراسر دنیا دستگاه خودپرداز رمز ارز تولید می‌کنند اما سه کمپانی در این حوزه سهم بیش‌تری دارند که در ادامه با این ۳ شرکت بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارخانه جنرال بیتز (General Bytes)

جنرال بیتز یک شرکت مستقر در کشور چک است که بزرگ‌ترین تولید‌کننده دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال در دنیا است. این کارخانه بیش از ۵۱۰۰ دستگاه خودپرداز به ۶۲ کشور دنیا فروخته است.

جنسیس کوین (Gensis Coin Ins)

کمپانی جنسیس کوین در سن‌ دیه‌ گو آمریکا مستقر هست. جنسیس کوین سه مدل اصلی دستگاه تولید می‌کند. Gensis۱،Satoshi۱ و Finney۳ سه مدل اصلی دستگاه‌های این شرکت هستند.

لاماسو (Lamassu)

شرکت لاماسو، قدیمی‌ترین تولید‌کننده دستگاه خودپرداز رمز ارز است. این شرکت از سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرده است. دستگاه‌های لاماسو متن‌ باز هستند و از بیت کوین، زی کش، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین و دش پشتیبانی می‌کنند.

 

ارسال نظر