|
کدخبر: 149498

بانک مرکزی در سیاست های خود مستقل عمل نمی کند

پرویزیان گفت: یکی از انتقادات جدی به بانک مرکزی این است که در ارائه سیاست‌های اقتصادی خود مستقل عمل نمی‌کند رئیس کل بانک مرکزی اعلام می‌کند که موافق ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست اما در چارچوب مقررات به این سیاست عمل می‌کند.

بانک و بیمه بانک مرکزی در سیاست های خود مستقل عمل نمی کند

یکی از انتقادات جدی که به بانک مرکزی این است که در ارائه سیاست‌های اقتصادی خود مستقل عمل نمی‌کند رئیس کل بانک مرکزی اعلام می‌کند که موافق ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست اما در چارچوب مقررات به این سیاست عمل می‌کند.

دکتر فرزاد پرویزیان، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مضرات نرخ ارز ترکیبی و به خصوص توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: یکی از انتقادات جدی به بانک مرکزی این است که در ارائه سیاست‌های اقتصادی خود مستقل عمل نمی‌کند رئیس کل بانک مرکزی اعلام می‌کند که موافق ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست اما در چارچوب مقررات به این سیاست عمل می‌کند.

 از طرفی نیز مشخص نیست که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به چه افرادی اختصاص داده‌اند و این افراد چه مواد و وسایل ضروری وارد کشور کرده اند؟ این در حالی است که طبق گزارش‌های اعلام شده میلیون‌ها تن نهاد دام و طیور در گمرکات وجود دارد که ترخیص نشده است.

 وی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی عنوان کرد: هر دانشجوی سال دوم اقتصاد به راحتی روابط بدیهی فیشر شامل نرخ بهره اسمی و نرخ تورم را به خوبی درک می‌کند اما برخی از مسئولان اقتصادی با توجه به اینکه زیر مجموعه وسیعی از اقتصاد کلان کشور را در اختیار دارند و تمام موضوعات اقتصادی را در دانشگاه تدریس می‌کنند هیچکدام از این روابط ابتدایی را در نظر نمی‌گیرند.

 پرویزیان افزود: در زمان اوج تحریم وقتی نرخ بهره بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند در آینده گریبان گیر اقتصاد خواهد شد اکنون اگر نرخ تورم را ۳۰ درصد در نظر بگیریم با منفی کردن نرخ بهره اقتصادی حجم نقدینگی بسیار بالا می‌رود و مانند سنگ داغ غیر قابل کنترل است و روزی بازار مسکن و روز دیگر بازار ازر و سکه روز دیگر بازار مرغ را متلاطم می‌کند.

 وی با بیان این مطلب که بانک مرکزی باید در اعمال سیاست‌های خود مستقل عمل کند تصریح کرد: امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی ما این است که متولی این امر یعنی بانک مرکزی علیرغم آنکه سیاست‌های اقتصادی را قبول ندارد آن را اعمال می‌کند از طرفی نیز عدم هماهنگی بین ارکان اقتصادی در اعمال سیاست‌ها به چشم می‌خورد به گونه‌ای که وزارت اقتصاد تصمیم به پایین آوردن نرخ سود بانکی می‌کند اما بانک مرکزی این سیاست را قبول ندارد.

منبع: اکوناپرس

ارسال نظر